Gå til innhold

Hvordan spise billigst mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er student og sliter med å få matbudsjettet til å holde seg innenfor grensen. Jeg har kun 2000 kr til rådighet etter at alle faste utgifter er betalt. Disse pengene skal dekke mat og drikke, samt klær og sko. Det sist nevnte er ikke et problem, men jeg ender ofte opp med å overskride matbudsjettet. Jeg handler kun inn rimelige varer, spiser aldri biff, sjeldent fersk fisk og kjøtt. Men jeg er ikke så flink til å planlegge middager, ender ofte opp med å kaste mat, da jeg lett går lei og kjøper nye matvarer hele tiden uten å ha brukt opp det jeg har. Og så handler jeg ofte på Meny, rett og slett fordi jeg synes butikken er hyggeligere å handle i enn andre dagligvarer :sjenert: Her må jeg skjerpe meg. Jeg har dessverre ikke muligheten til å kjøpe inn masse og fryse ned, ettersom fryseren min er kjempe liten. Har dere tips til hvordan jeg kan redusere matbudsjettet? Hvordan planlegge middager og måltider slik at alt av matvarer blir brukt opp? Og hvordan kan man varierer middagen med samme matvare?

Anonymous poster hash: 1497e...0e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Ha alltid egg,løk og poteter i kjøleskapet. Er så utrolig mye man kan lage med disse ingrediensene.

-Kjøp krydder og oljer på grønnsaksbutikker, har man div olje og krydder kan man lage mye dressinger,marinader,sauser etc.

-kjøp inn mat for 1-3 dager, dette krever litt planlegging da. Ang kjøtt og fisk så handle dette hos slakter(halal er billig)og fisk hos meny. Du trenger jo ikke mer enn ca 150-200g kjøtt eller fisk pr middag. Dette kan ligge i kjøleskap et par dager,helst på hyllen nærmest fryseren. Eller så bruker du fryseplassen til å handle billigere laksefileer og kjøtt fra feks first price. Det samme går for grønnsaker og salater, tenk hva du skal ha som tilbehør til retten og bruk det i flere dager.

- ha alltid matfløte,smør og tyrkisk yoghurt,bra til sauser,supper og marinader

-spis mye supper,men "spice"dem gjerne litt opp feks baconbiter,krutonger etc

-Lag risretter,dvs retter med ris,krydder og masse grønnsaker pluss noe kjøtt/fiskebiter. Kan gjøres med bulgur,couscous ol også. Her trenger man ikke å bruke mye av det dyreste(kjøtt og fisk)

Hvis du vil unngå å kaste mat så kjøp inn det du VET du klarer å bli kvitt før det går ut på dato. Grønnsaker kan som regel ligge en stund før de råtner, men bær og frukt bør ha en spis innen 3 dager frist.

Kjøp mye tørrvarer, alt på poser og hermetikk.

Jeg mener at så lenge man har nok av tørrvarer,krydder og oljer så har man det grunnleggende for å lage "alt"

Skrevet

Første bud. Slutt å handle på Meny. Du får dobbelt så mye for pengene på Rema 1000.

Anonymous poster hash: ed70c...dbb
Skrevet

Last ned tilbudsapp på mobilen. Kutt ut Meny og handle på billigere butikker. Lag liste, og kjøp kun det som står på listen. Lag samme middag to dager på rad, eller spar på rester og ha restemiddag hver tredjedag. Tenk enkelt, ikke lag oppskrifter med mange unødvendige ingredienser som du kun kjøper inn til ett måltid.

Anonymous poster hash: db908...07e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...