Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke bry seg/ikke si ifra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I flere tråder med uendelige problemstillinger er det et standardsvar som går igjen, nemlig at man ikke skal bry seg..

Snylter naboen på skatten? Ikke bry deg, det er ikke ditt problem.

Er dama til bestekompisen utro mot han? Ikke bry deg, det er ikke ditt forhold.

Har vennen til sønnen din aldri med seg matpakke på skolen? Ikke ditt problem, sønnen din har med matpakke.

En kollega skulker konstant unna 1,5t per arbeidsdag? Ikke bry deg, ikke si noe, la ledelsen finne det ut å gjøre noe med det.

Hvorfor er det sånn at man ikke skal bry seg, ikke skal legge seg opp i ting, ikke skal si ifra?

Personlig syntes jeg vi skal bli flinkere til å si ifra om ting. Om maten på en restaurant er dårlig bør vi si ifra om det. Om en kollega oppfører seg uakseptabelt må vi kunne si ifra om det. Om vi vet at nabokona som egentlig er helt frisk går på uføretrygd, bør vi kunne si ifra om det.

Det kan da umulig være sunt å leve i et samfunn hvor man bare skal passe sine egne saker. Folk er jo konfliktsky som få for tiden? Slik jeg ser det er det fordi man så sjelden blir utsatt for noen som helst konfrontasjon eller konflikt at det er helt fjernt for mange..

Hva syntes dere?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott at folk sier fra. Flere skulle våget å bry seg.

Anonymous poster hash: b4faf...892
  • Liker 3
Skrevet

Flott at folk sier fra. Flere skulle våget å bry seg.

Det syntes jeg også! Bare lurer på hvor denne "ting som ikke angår meg direkte bør jeg ikke si noe om" mentaliteten kommer fra... Og ofte virker det som at folk ikke vil si ifra når det gjelder dem selv engang...

Skrevet

Jeg mistenker at de som ikke vil at folk skal si fra faktisk har noen svin på skogen selv som de ikke ønsker skal bli avslørt.

• Liker 2
Skrevet

Du har sett for mye på "Hvem bryr seg" :P

Anonymous poster hash: 9a472...9df
  • Liker 2
Skrevet

Du har sett for mye på "Hvem bryr seg" :P

Anonymous poster hash: 9a472...9df

Aldri sett dette programmet, bare lest for mange tråder på KG :fnise: Skal se videoen nå

Skrevet

I flere tråder med uendelige problemstillinger er det et standardsvar som går igjen, nemlig at man ikke skal bry seg..

Har vennen til sønnen din aldri med seg matpakke på skolen? Ikke ditt problem, sønnen din har med matpakke.

En kollega skulker konstant unna 1,5t per arbeidsdag? Ikke bry deg, ikke si noe, la ledelsen finne det ut å gjøre noe med det.

Hvorfor er det sånn at man ikke skal bry seg, ikke skal legge seg opp i ting, ikke skal si ifra?

Personlig syntes jeg vi skal bli flinkere til å si ifra om ting. Om maten på en restaurant er dårlig bør vi si ifra om det. Om en kollega oppfører seg uakseptabelt må vi kunne si ifra om det. Om vi vet at nabokona som egentlig er helt frisk går på uføretrygd, bør vi kunne si ifra om det.

Det kan da umulig være sunt å leve i et samfunn hvor man bare skal passe sine egne saker. Folk er jo konfliktsky som få for tiden? Slik jeg ser det er det fordi man så sjelden blir utsatt for noen som helst konfrontasjon eller konflikt at det er helt fjernt for mange..

Hva syntes dere?

Jeg og irriterer meg grønn over at man får negative sanksjoner av folk og at folk blir flaue over en når man klager på dårlig mat på en restaurant eller ikke vil tipse pga det. Er såå teit. Man hjelper jo bare restauranten til å bli bedre. Folk er så dumme som ikke skjønner det. Er jo ikke det samme som å være på besøk hos noen og klage. Det er selvsagt frekt. Men på en restaurant betaler man jo for maten.

Skrevet

Jeg og irriterer meg grønn over at man får negative sanksjoner av folk og at folk blir flaue over en når man klager på dårlig mat på en restaurant eller ikke vil tipse pga det. Er såå teit. Man hjelper jo bare restauranten til å bli bedre. Folk er så dumme som ikke skjønner det. Er jo ikke det samme som å være på besøk hos noen og klage. Det er selvsagt frekt. Men på en restaurant betaler man jo for maten.

Føler på en måte at vi tar all kritikk som negativ kritikk. EKSTREM uvane.

Antar vi har så dårlig service på restauranter, i butikker og i andre serviceyrker rett og slett fordi vi ikke sier ifra om ting som er dårlig, eller ytrer hva som kunne vært bedre.

Samme i alle sosiale lag egentlig. Vi er så redde for å tråkke noen på tærne at vi heller holder munnen..

Skrevet

Enkelte ting skal man ikke bry seg med, mens andre ting er viktig at man faktisk bryr seg med.

Jeg tror ofte folk er redd for å selv bli innblandet, eller at de tar feil - og ender opp som "sladrekjerringa". Når det gjelder råd til andre, vet jeg ikke. Kanskje de har opplevd bekymringer som har vært feil, og føler at folk legger seg for mye opp i saker de ikke har noe med?

Skrevet

Enkelte ting skal man ikke bry seg med, mens andre ting er viktig at man faktisk bryr seg med.

Jeg tror ofte folk er redd for å selv bli innblandet, eller at de tar feil - og ender opp som "sladrekjerringa". Når det gjelder råd til andre, vet jeg ikke. Kanskje de har opplevd bekymringer som har vært feil, og føler at folk legger seg for mye opp i saker de ikke har noe med?

Hva er ting du mener man ikke skal bry seg med? Bare nysgjerrig :)

F.eks jeg leser flere steder inne på forumet om når folk snylter på skatten skal ikke folk bry seg, "Hvor mye koster det deg i skattepenger uansett? to kroner?", sånne holdninger syntes jeg er forvirrende.

Skrevet

Hva er ting du mener man ikke skal bry seg med? Bare nysgjerrig :)

F.eks jeg leser flere steder inne på forumet om når folk snylter på skatten skal ikke folk bry seg, "Hvor mye koster det deg i skattepenger uansett? to kroner?", sånne holdninger syntes jeg er forvirrende.

Bagateller som ikke går utover noen syns jeg at man ikke skal bry seg med. Også må man huske på at alle er forskjellige, og at naboens særegenheter ikke nødvendigvis er feil, skadelig eller lignende. Se an situasjon og konsekvenser tenker jeg :)

Skrevet

Tror du er inne på noe,mange er redde for å få sladre stemplet,fordi det er liksom galt. Før i tiden var det galt å melde om familierelatert vold, nå har det blitt mer akseptabelt

En ting jeg har hørt folk på KG si er at hvis du blander deg så får du ofte skylden, i feks utroskap...

Skrevet

Tror du er inne på noe,mange er redde for å få sladre stemplet,fordi det er liksom galt. Før i tiden var det galt å melde om familierelatert vold, nå har det blitt mer akseptabelt

En ting jeg har hørt folk på KG si er at hvis du blander deg så får du ofte skylden, i feks utroskap...

Ja, og det hindrer nok en del og melde fra. Også er det mange tilfeller hvor man ikke er 100 % sikker, og kanskje ikke kan være 100 % sikker. Det tror jeg også gjør folk litt engstelige for å melde i fra.

Skrevet

Hva syntes dere?

Dette med å kvie seg på å klage på restaurantmat er et særnorsk fenomen. Restauranten betaler under 50kr for ditt biffstykke som de serverer deg til nesten 250,- + litt tilbehør. Selvfølgelig skal dette være riktig stekt, og selvfølgelig skal man ikke finne embalasjerester i salaten. That goes without saying.

Skal man liksom sitter der og spise en blodig biff etter å ha betalt 250,- for en godt stekt og så krumme nakken i skam for at man er redd for å støte betjeningen?

Anonymous poster hash: 295f6...ff9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...