Gå til innhold

Hvorfor mange barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor noen får mange barn (3+) i dagens samfunn.

Vi har:

-Høy skilsmissestatistikk. Tas det med i betraktningen, eller er det noe som skjer med andre men ikke seg selv?Det er vanskeligere å klare seg alene med fire barn enn med to. Her kommer både til til å følge opp ungene og økonomi inn. I tillegg kan det være vanskeligere å etablere seg på nytt med annen partner.

-Tidsklemme. En opplever jo tidsklemma med bare to unger, så hvordan er det da når en har fire? Fire unger som skal ut om morgenen, noen i barnehage, noen til skole. Foreldre som skal på jobb. Ettermiddagen består av henting av barn, kjapp middag, barn som skal på aktiviteter, klær som skal vaskes osv.

-Høye kostnader fører ofte til at begge må være ute i jobb

Kunne sikkert ha nevnt flere ting også.

Dette er overhode ikke ment som en kritikk til å ha mange barn, men jeg lurer på hvorfor dere fikk så mange og hvordan det oppleves.

Hvilke tanker har dere rundt dette?

Forøvrig all honnør til dere, for meg virker det litt avskrekkende....

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

De jeg kjenner med så mange barn har pappa som tjener mye og mamma som er hjemme. Evt har de ganske stor spredning på kullet mht alder.

Skrevet

Kjenner mange med 3 barn .. men det synes jeg ikke er så voldsomt mange - selv om jeg selv synes to er akkurat passe.

De jeg kjenner med flere er stort sett .. mine - dine og våre barn familier.. - og da blir det fort mange..

- for selv om de har 2-3 hver "må" de jo ha et kjærlighetsbarn - som jo desverre ofte blir "viktigere" enn alle de andre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man går vel ikke med skillsmissetanker i hue da man lager barn?

Skrevet

Formulerte meg visst dårlig...mente flere enn tre barn.

Det der med å lage et "kjærlighetsbarn" er et merkelig fenomen, ja!

Og til gjest over her:

Er det ikke litt lite gjennomtenkt å bare lage barn uten å ha tanke for at forholdet faktisk kan ta slutt?

Når en har barn, enten det er ett eller fire stk, bør en vel tenke et stykke inn i framtida, og ta en liten vurdering over hva som kan skje og hvordan en da vil få det?

Skrevet
Man går vel ikke med skillsmissetanker i hue da man lager barn?

.. nei - forhåpentligvis ikke - men det er også en del som lager et barn for å "redde" et forhold..

Gjest heksa
Skrevet

har 4 barn og ingen av de var planlagt.Men ville ikke ta abort siden jeg er imot å bruke det som prevsjon.Jeg har gått i halv stilling hele tiden og gjør det forsatt end yngste mann er 9 år.Jeg lager middagen ferdig før jeg går på jobb, vasker tøy og hus mens barna er på skolen,står opp med dem om morgen og gir dem frokost og lager skolemat til dem, får dem på skolen med rett tøy(regntøy o.l)Pappen deres hjelper dem med leksene og kjøring til diverse treninger hvis det er nødvendig.Mine barn er ikke bortskjemt når det gjelder ting og tang men de er bortskjemt på trygghet og kjærlighet.

Skrevet
Er det ikke litt lite gjennomtenkt å bare lage barn uten å ha tanke for at forholdet faktisk kan ta slutt?

Teoretisk burde jo ingen få barn da :wink: Alle forhold kan i teorien ta slutt.. Sånn helt på spissen :wink:

Skrevet

Jeg har født 4 barn!!!! :P

Alle planlagt.

Etter noen år da yngste var 3, ble jeg alene, og det var ikke alltid like greit.

Hadde et vanskelig ekteskap ( følte ofte at min x var barn nr.5), og mye hjelp av han fikk jeg ikke. Måtte greie alt selv. :evil:

Fikk mer overskudd når skilsmissen var et faktum.

Har alltid hatt et nært og åpent forhold til barna mine. De har aldri manglet noe. De er til stooor glede for meg og hverandre. :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Er alenemamma med 3 barn. Klart det er tøfft. Både praktisk og økonomisk. Alle barna har samme far, og ingen halvsøsken. Det håper jeg heller ikke de får. Jeg skal ikke ha flere barn uansett. Hva faren velger vet jeg ikke. Han er over 40 så det er vel lite trolig.

Særlig med de nye reglene for barnebidrag ble økonomien dårligere. Som aleneforeldre får vi også bare en barnetrygd ekstra, uansett om vi har 1 eller 3 barn. Det føles urettferdig. Med 3 barn er det umulig for meg å jobbe 100% stilling, jobber derfor deltid.

Det er ikke enkelt å være aleneforeldre. At aleneforeldre er late snyltere er en myte. Det er en krevende jobb.

Gjest Gjest1
Skrevet

En her skrev - jeg har fire barn, ingen av dem planlagt men jeg er i mot å bruke abort som prevensjon.

:roll: Men sex skal du ha? De har vel gjerne en 2-3 ulike fedre også da?

Abort er ikke prevensjon, men det bør være et bevisst valg som rommer mer enn misforstått "humanisme". Sier ikke at det er umulig å få 4 oppegående voksne av de ungene du har fått, men generelt er det faktisk lov å la tanke komme før handling av og til - det er et vel så ansvarlig ståsted som å være etterpåklok. For ikke å snakke om etterpå-ikke-særlig-mye-klokere-i-det-hele-tatt...

Skrevet
En her skrev - jeg har fire barn, ingen av dem planlagt men jeg er i mot å bruke abort som prevensjon.

:roll:  Men sex skal du ha? De har vel gjerne en 2-3 ulike fedre også da?

Hvorfor skulle de ha det?

Er ikke det en noe forhastet og fordomsfull holdning?

SLEM GJEST! :fy:

Skrevet

Jeg har fire søsken, hvor ingen er halvsøsken osv. Vet ikke helt hva som var motivasjonen til mine foreldre, eneste jeg vet er at pappa egentlig ønsket seg flere barn :o Ingen av de kommer fra barnrike familier (2 og 3 barn), men jeg har ei tante som også har fem barn.

Da jeg var mindre jobbet faren min mens mamma var hjemme, nå er det mamma som jobber ute og pappa hjemme (kommer fra en gård).

Selv tror jeg ikke at jeg kommer til å få så mange barn, selv om man vet jo aldri.

Gjest heksa
Skrevet

Abort er ikke prevensjon, men det bør være et bevisst valg som rommer mer enn misforstått "humanisme". Sier ikke at det er umulig å få 4 oppegående voksne av de ungene du har fått, men generelt er det faktisk lov å la tanke komme før handling av og til - det er et vel så ansvarlig ståsted som å være etterpåklok. For ikke å snakke om etterpå-ikke-særlig-mye-klokere-i-det-hele-tatt...

nei, alle barna mine har samme far, og til din opplysning så er ikke alle previsjon 100%sikker og i det tilfellet så mener jeg at abort ikke er et previsjonsmiddel.
Gjest Madam Felle
Skrevet

Fy flate, så går an å være så frekk? Hva så om det var ulike fedre?

Unnskyld meg, men har du sittet på voy for mye eller? :roll:

Gjest Madam Felle
Skrevet
Voy?

Der er de like frekke i munnen som du var, men bare glem det.

Gjest Gjest1
Skrevet

Prevensjon ikke alltid virker? Fire ganger? Jepp...

Skrevet

Og det er ditt problem??? Er det du som må ta deg av alle barna?

Har en venninne som har 5 barn. Nr fire kom etter at prevensjon ikke virket. Nr fem kom etter at hun hadde sterilisert seg. (Nr seks kommer ikke, for mannen har sterilisert seg. :wink:)

All honnør til de som tar imot de barna de faktisk lager, selv om de ikke akkurat var planlagt!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Like saklig igjen. :roll: Tro det eller ei, men det er faktisk noen mennesker i denne verden som ikke prevensjon fungerer på. Og da står det stor respekt av en som har valgt å bære frem barna.

Men du lever sikkert i en pitteliten perfekt verden, der alt fungerer som det skal. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...