Gå til innhold

Kan ALT fryses?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, kan alt mylig fryses ned?

Idag lagde vi f.eks fiskeboller, hjemmelaget hvitsaus, potet og gulrøtter. Ble en del igjen. Kan jeg fryse alt det?

Og tenkte å lage kyllingwok i morgen. Det kommer til å bestå av stekt kyllingfilet, babymais, cashewnøtter, paprika, vannkastanjer, og fersk paprika og gulrot. Kan alt det fryses?

Anonymous poster hash: 598e8...205

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Anonymous poster hash: 598e8...205

Skrevet

Fiskeboller og hvit saus kan fint fryses sammen. Grønnsakene ville jeg spist opp, det blir bare vassent.

Anonymous poster hash: 45a25...ab2

• Liker 1
Skrevet

Kan poteter fryses? rå, kokt?

Rå poteter blir søte hvis de fryser. Kokte poteter kan fryses, men de endrer også smak. Det beste er å lagre potetene et kaldt, mørkt sted. Hvis de er vasket bør de lagres i kjøleskap, men hvis de fortsatt er dekket av jord kan de lagres i en god kjeller. Hvis det er kjølig nok kan de holde seg til våren, og dersom det er så varmt at det kommer groer er det bare å plukke dem bort. Skadde poteter bør spises først, og hvis en potet er i ferd med å bli rotten må den fjernes før råten sprer seg til resten av potetene.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Nesten alt kan fryses, særlig av matvarer som er kokt eller stekt på forhånd.

I frysedisken på butikken finner man jo pytt i panne, wok-retter, pastaretter og andre ferdiglagde middagsretter som er dypfrosset, så det går helt fint å fryse ned slike ting om man har laget det selv, også.

Rå frukter og grønnsaker blir som regel vasne og slappe når de har vært i fryseren. Grønnsaker kan derfor forvelles først, og fungerer helt fint hvis de skal brukes i varmretter etterpå.

Poteter er nevnt over; de endrer smak hvis de fryses rå. Kokte poteter som har vært frosset fungerer nok best i småbiter etterpå, f.eks i suppe, lapskaus, pytt i panne e.l.

Frukt og bær kan fryses rå og brukes til syltetøy, rørte bær, kakefyll e.l, men jeg synes ikke at f.eks jordbær som har vært frosset er fine nok til å brukes til kakepynt etter optining.

Ellers tror jeg ting med mye gelatin ikke egner seg så godt til frysing, f.eks gelé, aspic o.l, men jeg ser jo at butikkene selger ostekaker og fromasjkaker med tynt gelelokk fra frysedisken, så det kan tydeligvis fungere i noen sammenhenger, det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...