Gå til innhold

Hjelp! 270 000kr i uforutsette utgifter, minst!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt meg leilighet ( maxet lånet). Jeg syntes selv jeg hadde en god buffer, satt igjen med 70 000 etter at alle nye møbler ++ var kjøp inn til min nye leilighet. Så kommen sjokk når 1. Badet er lekk og må pusses opp pronto ( lekker ned til naboen). Regner med dette koster i alle fall 200 000Badet er over 10 år gammelt og innboforsikringen hjelper ikke. I tillegg er jo noe av kjøkkeninnredningen nede hos naboen skadet ( dette tror jeg kanskje forsikringen dekker). Så i dag kom sjokk når 2. Hunden min ble påkjørt og måtte hasteopereres. Dette dekkes ikke av hundeforsikringen da den ikke dekker ulykker. Ny regning på 70 000 kroner!

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg får ikke refinansiert lånet ( da det er helt nytt). Dette er helt krise, jeg har jo ikke 270 000 kr! Føler på en måte at jeg har vært ansvarlig også, jeg hadde jo både forsikring på leiligheten og på hunden, i tillegg har jeg det jeg trodde var en solid buffer, den gang ei.... :(

Anonymous poster hash: 42f6a...074

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var badets tilstand kjent med kjøp, eller er det noe som selger burde visst om? Hvis badet ble fremstilt som bra, så kan det hende du har grunnlag for sak mot selger, dersom han/hun visste eller burde visst at badets tilstand var dårlig.

Anonymous poster hash: ac023...c3c
  • Liker 21
Skrevet

Var badets tilstand kjent med kjøp, eller er det noe som selger burde visst om? Hvis badet ble fremstilt som bra, så kan det hende du har grunnlag for sak mot selger, dersom han/hun visste eller burde visst at badets tilstand var dårlig. Anonymous poster hash: ac023...c3c

det ble ikke sagt noe annet om du enn at det ble bygget i 2003. I følge forsikringen min så må man bare rege med en totaloppussing på bad som er 10 år eller eldre, så jeg regner ikke med at det er noe å hente der. Jeg tenkte ikke på at badet var " sååå" gammelt. Det ser jo relativt nytt og fint ut...

TS

Skrevet

Hvor i alle dager har du forsikring på hunden siden den ikke dekker ulykker? Det høres helt fjernt ut.

Kanskje du slipper billigere unna enn 200.000 til badet. Hvor stort bad har du og hva er det som må fikses? Legg jobben ut på anbud og hent inn tilbud fra flere. forhør deg også om sjansen for å kunne ta det på avbetaling. Mange har jo høvelig greie avbetalingsordninger. Ikke verdens beste rente men bedre enn rene forbrukslån.

Har du de 70.000 igjen fra lånet? Da bruker du dem for å dekke f.eks. hundens operasjoner. Badet kan mest sannsynlig ordnes billigere enn 200.000 da det høres veldig voldsomt ut, selv for full renovering av bad. Kan du ikke låne hos familie/venner? I verste fall tar du opp forbrukslån, men det er absolutt siste utvei.

Anonymous poster hash: 48fee...777
  • Liker 4
Skrevet

Hvor mye koster det å ta det strengt nødvendige på badet ditt? 200.000 høres ut som et, etter min standard, fancy bad. Gjør det som skal til for at det er tørt og brukandes og spar gulvvarme og fliser til senere.

Anonymous poster hash: 032d5...0aa
  • Liker 7
Skrevet

Hvor mye koster det å ta det strengt nødvendige på badet ditt? 200.000 høres ut som et, etter min standard, fancy bad. Gjør det som skal til for at det er tørt og brukandes og spar gulvvarme og fliser til senere. Anonymous poster hash: 032d5...0aa

Jeg vet ikke jeg kanskje jeg tok i med badet, men det er rør som har sprukket og lekkt vann som har ligget og gjort det vått i taket mellom min leil og naboens også så det er litt mer arbeid enn å bare rive ned det gamle og sette opp nytt. Først må gulvet stå åpent i mange dager med tørkemaskiner på osv... Men 200 000 var et foreløpig anslag fra en fagmann.

Skrevet

Hvor i alle dager har du forsikring på hunden siden den ikke dekker ulykker? Det høres helt fjernt ut. Kanskje du slipper billigere unna enn 200.000 til badet. Hvor stort bad har du og hva er det som må fikses? Legg jobben ut på anbud og hent inn tilbud fra flere. forhør deg også om sjansen for å kunne ta det på avbetaling. Mange har jo høvelig greie avbetalingsordninger. Ikke verdens beste rente men bedre enn rene forbrukslån.Har du de 70.000 igjen fra lånet? Da bruker du dem for å dekke f.eks. hundens operasjoner. Badet kan mest sannsynlig ordnes billigere enn 200.000 da det høres veldig voldsomt ut, selv for full renovering av bad. Kan du ikke låne hos familie/venner? I verste fall tar du opp forbrukslån, men det er absolutt siste utvei. Anonymous poster hash: 48fee...777

Altså det er vel en ulykke som " jeg har forårsaket" Siden jeg glapp båndet og hunden løp ut i veien. Derfor dekker de det ikke, siden " jeg har vært uaktsom". Håper jeg kan få det til under 200 000 ja, skal legge det ut på anbud. De 70 000 går rett til dyrlegen ja, men da gjenstår badet, og jeg har ingen jeg kan låne av... Huff føler jeg har vørt så uansvarlig som maxet lånet mitt, men gjort er gjort...

Skrevet

Jeg vet ikke jeg kanskje jeg tok i med badet, men det er rør som har sprukket og lekkt vann som har ligget og gjort det vått i taket mellom min leil og naboens også så det er litt mer arbeid enn å bare rive ned det gamle og sette opp nytt. Først må gulvet stå åpent i mange dager med tørkemaskiner på osv... Men 200 000 var et foreløpig anslag fra en fagmann.

Og dette sprukne røret og vannskadene ble ikke oppdaget før du overtok leiligheten? Det høres veldig rart ut. Tror jeg ville ha sjekket at du ikke har en sak her, for så store problemer burde tidligere eier og nabo ha visst om før.

• Liker 15
Skrevet

Men står det noe om fukt og slikt i taksten? Er dette noe forrige eier kan ha visst om?

Vet ikke helt hva du legger i å akkurat ha kjøpt. Dersom du kjøpte en leilighet hvor det kom tydelig frem at badet måtte tas, burde taksten ha gjenspeilet dette, og et nytt bad øke verdien, og dermed rom for å øke lånet.

Tegnet du boligkjøperforsikring? Jeg mener det ikke skal være slik at et 11 år gammelt bad skal lekke til naboen. Det er da et bad hvor arbeidet har vært dårlig utført i utgangspunktet. Det kan være slitt og se slitt ut, men selv mitt bad fra 50-tallet lekker ikke til naboen.

Nytt bad til 200.000 er dessverre ikke et fancy bad, men det nytt standard bad koster.

Anonymous poster hash: e1c04...c4f

• Liker 4
Skrevet

Og dette sprukne røret og vannskadene ble ikke oppdaget før du overtok leiligheten? Det høres veldig rart ut. Tror jeg ville ha sjekket at du ikke har en sak her, for så store problemer burde tidligere eier og nabo ha visst om før. Anonymous poster hash: 48fee...777

Jeg skal selvfølgelig skjenke det med eieskifteforsikkringen, men bad over 10 år er visst bare å regne med at man må totaloppusse i følge mitt forsikringsselskap. Man får ingenting for de. Røret sprakk akutt ( sputen sto) etter at det hadde rennt en stund ned i etasjedeleren mellom meg og naboen, så det har nok skjedd i de månedene jeg har eid leiligheten...

Skrevet

Men står det noe om fukt og slikt i taksten? Er dette noe forrige eier kan ha visst om?

Vet ikke helt hva du legger i å akkurat ha kjøpt. Dersom du kjøpte en leilighet hvor det kom tydelig frem at badet måtte tas, burde taksten ha gjenspeilet dette, og et nytt bad øke verdien, og dermed rom for å øke lånet.

Tegnet du boligkjøperforsikring? Jeg mener det ikke skal være slik at et 11 år gammelt bad skal lekke til naboen. Det er da et bad hvor arbeidet har vært dårlig utført i utgangspunktet. Det kan være slitt og se slitt ut, men selv mitt bad fra 50-tallet lekker ikke til naboen.

Nytt bad til 200.000 er dessverre ikke et fancy bad, men det nytt standard bad koster. Anonymous poster hash: e1c04...c4f

I følge min innboforsikring dekkes ingen bad over ti år av forsikringer da de er å regne som for gamle. Det sto ingenting urovekkende om badet i taksten, kun at det var forskriftsmessig bygd i 2003. Tegnet ikke boligkjøperforsikring, da jeg ble fortalt av min far at dette ikke var nødvendig ( jeg vet ikke om det ville spilt så mye rolle, når innboforsikringen avviser meg så blankt)

Skrevet

Skift iallefall forsikring på bikkja før du slipper den ut døra flere ganger. Hårreisende at den ikke dekker ulykker!

Angående badet aner jeg ikke. Har du slektninger som kan kausjonere for deg så du får tattopp litt mer lån?

Anonymous poster hash: c6f00...25e

Skrevet

Det er verdt å sjekke om røret som sprakk var et du eller borettslaget har ansvaret for.

Anonymous poster hash: 032d5...0aa
  • Liker 6
Skrevet

Skift iallefall forsikring på bikkja før du slipper den ut døra flere ganger. Hårreisende at den ikke dekker ulykker!

Angående badet aner jeg ikke. Har du slektninger som kan kausjonere for deg så du får tattopp litt mer lån? Anonymous poster hash: c6f00...25e

Ja jeg vet, skal aldri stole på noen forsikring igjen! Jeg trodde jo at jeg var så godt dekket! Har ingen som kan hjelpe meg nei...

Skrevet

Det er verdt å sjekke om røret som sprakk var et du eller borettslaget har ansvaret for. Anonymous poster hash: 032d5...0aa

Jeg vet, har skjekket det. Sameiet er ansvarlig for alle loddrett rør, dette var selvfølgelig ett vanntett rør. Max uflaks!

Skrevet

Det første du bør gjøre er å søke om mer penger hos banken. Når du får avslagsbrev tar du det med til kommunen og søker om lån til utbedring av badet. Du får det kun innvilget om banken sier nei, ogDet første du bør gjøre er å søke om mer penger hos banken. Når du får avslagsbrev tar du det med til kommunen og søker om lån til utbedring av badet. Du får det kun innvilget om banken sier nei, og det MÅ fikses. Dette kan de ordne ganske fort. Snakk gjerne med kommunen på forhånd. Synd at de solgte deg et bad som ble ødelagt like etter du kjøpte, er det gamle rør på badet? Det er ikke noe automatikk i at man skal regne med at et 10 år gammelt bad er et dårlig bad, hvis det er korrekt oppført. Var det ikke med noen papirer på hvordan badet var konstruert? Og badet MÅ fikses. Dette kan de ordne ganske fort hvis du får det innvilget. Snakk gjerne med kommunen på forhånd. Synd at de solgte deg et bad som ble ødelagt like etter du kjøpte, er det gamle rør på badet? Det er ikke noe automatikk i at man skal regne med at et 10 år gammelt bad er et dårlig bad, hvis det er korrekt oppført. Men hvis rørene er originale er det noe annet. Var det ikke med noen papirer på hvordan badet var konstruert? Og jeg ville lest kontrakten med forsikringen på hunden på nytt. Helt snålt at de ikke dekker ulykker.

Anonymous poster hash: daf23...4ae

Skrevet

Jeg skal selvfølgelig skjenke det med eieskifteforsikkringen, men bad over 10 år er visst bare å regne med at man må totaloppusse i følge mitt forsikringsselskap. Man får ingenting for de. Røret sprakk akutt ( sputen sto) etter at det hadde rennt en stund ned i etasjedeleren mellom meg og naboen, så det har nok skjedd i de månedene jeg har eid leiligheten...

Det der med bad over ti år handler vel mer om slitasje på inventar og det at et bad fra 90-tallet ikke har noen særlig verdi da det er helt utdatert. Eksplosive vannskader handler ikke om utdaterte bad som er mer enn ti år gamle, det handler om dårlige rør eller dårlig utført arbeide. Rør skal vel holde i mer enn ti år?

• Liker 3
Skrevet

Ja jeg vet, skal aldri stole på noen forsikring igjen! Jeg trodde jo at jeg var så godt dekket! Har ingen som kan hjelpe meg nei...

Stole på og stole på... Jeg har god erfaring med forsikring (i hvert fall på dyr), men man må lese forsikringsvilkårene GRUNDIG. Jeg har den dyreste forsikringen - nettopp fordi den dekker bortimot alt (og da har jeg lest hver eneste bokstav i vilkårene så jeg er sikker på at jeg faktisk får dekket det jeg trenger).

Anonymous poster hash: c6f00...25e

Skrevet

Åherrejesus , skjedde noe rart med innlegget mitt... Håper du forstår hva jeg mente. Det viktigste er: søk til kommunen. :)

Anonymous poster hash: daf23...4ae

• Liker 2
Skrevet

Det første du bør gjøre er å søke om mer penger hos banken. Når du får avslagsbrev tar du det med til kommunen og søker om lån til utbedring av badet. Du får det kun innvilget om banken sier nei, ogDet første du bør gjøre er å søke om mer penger hos banken. Når du får avslagsbrev tar du det med til kommunen og søker om lån til utbedring av badet. Du får det kun innvilget om banken sier nei, og det MÅ fikses. Dette kan de ordne ganske fort. Snakk gjerne med kommunen på forhånd. Synd at de solgte deg et bad som ble ødelagt like etter du kjøpte, er det gamle rør på badet? Det er ikke noe automatikk i at man skal regne med at et 10 år gammelt bad er et dårlig bad, hvis det er korrekt oppført. Var det ikke med noen papirer på hvordan badet var konstruert? Og badet MÅ fikses. Dette kan de ordne ganske fort hvis du får det innvilget. Snakk gjerne med kommunen på forhånd. Synd at de solgte deg et bad som ble ødelagt like etter du kjøpte, er det gamle rør på badet? Det er ikke noe automatikk i at man skal regne med at et 10 år gammelt bad er et dårlig bad, hvis det er korrekt oppført. Men hvis rørene er originale er det noe annet. Var det ikke med noen papirer på hvordan badet var konstruert? Og jeg ville lest kontrakten med forsikringen på hunden på nytt. Helt snålt at de ikke dekker ulykker. Anonymous poster hash: daf23...4ae

Oj! Takk for tips! Regner med at rørene er fra 2003 de også, men ikke helt sikker. Jeg har papirer på at badet ble bygget etter forskriftene i 2003, men mitt eget forsikringsselskap mener dette er standard og at det som du sier er " automatikk" i at bad eldre enn 10 år ikke dekkes. Dette er jo litt primært ja. Ikke bare står jeg uten bad, men den stakkars naboen min har jo fått ødeleggelser på sitt kjøkken også ( men naboens ting håper og tror jeg innboforsikringen min dekker).

Jeg skal definitivt skjekke med kommunen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...