AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #1 Skrevet 27. oktober 2014 Hei Har to flotte tenåringer ( Gutt 13 og jente 15) som jeg gjerne skulle "sett" litt mer til. Har dere noen forslag til aktiviteter vi kan gjøre hjemme, isteden for at de sitter med hver sin Ipad/ tlf hele kvelden? Vet jo at venner betyr ALT i denne alderen, men syns det er viktig å kunne finne på ting sammen også. Takker for tips :-) Anonymous poster hash: 1a5fc...79e
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 27. oktober 2014 #2 Skrevet 27. oktober 2014 Bordspill sánne som Trivia, Vil di bli millionaer, rollespill, e.t.c... Kanskje gá ut á Campe? Kommer litt an pá hva dere liker á gjóre(hvis du har partner?)... Det finnes mange fine muligheter. Kanskje ogsá á tenke pá hva ungene liker ogsá? :-)
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 27. oktober 2014 #3 Skrevet 27. oktober 2014 mye aktiviteter du kan gjóre ute og, f.eks. Badminton, gá turer i skog og mark, fiske... Men igjen, kommer litt an pá hva slags interesser dere har. ;-) :-)
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #4 Skrevet 27. oktober 2014 De evig søndagsturene i skog og mark. Gåtur, sekk, pølser, bål, kakao. Syntes det var et slit da jeg var i tenårene, men nå tenker jeg tilbake på det med et smil og er meget takknemlig. Anonymous poster hash: 90bbb...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #5 Skrevet 27. oktober 2014 Hva med å finne noe dere kan lære sammen? Uansett om det er et nytt språk eller brattkort for å klatre i fjellvegger, så er det mye morsommere enn brettspill. Anonymous poster hash: cb62a...156
momo Skrevet 27. oktober 2014 #6 Skrevet 27. oktober 2014 Har en 13 åring selv, og det er venner, venner og atter venner. Men vi prøver å ha filmkveld en dag i uken. Så spiller vi brettspill iblant. På sommeren er vi en del på stranda eller i skogen. Eller gå på kino, cafe, bowling. Her vurderer jeg om vi etter hvert skal melde oss på dykke kurs. Hadde vært veldig gøy å lære noe nytt sammen.
tamanda Skrevet 27. oktober 2014 #7 Skrevet 27. oktober 2014 Du kan jo evt ta dem med på kino, det er jo noe som alle liker. Eller lage film kveld hjemme med masse godt å kos. Foreslå at de hver sin dag i uken kan være med å bestemme middag, og da må være med å tilbrede denne med deg. involver deg i det de syns er kult om så er at de liker å spille tv spill, bli med få de til å lære det og delta. Ellers så kan dere evt gå tur, spille brettspill, bake, gå på fotball kamper om de liker det, telttur, osv
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #8 Skrevet 27. oktober 2014 TS her: Det å lære noe nytt sammen høres ut som en god idè ? Som klatring Jeg elsker å gå turer men det er ganske vanskelig å motivere tenåringer til å gå tur. De ser ikke noen mening med det på en måte (noe jeg godt husker selv fra den tiden) Har forsøkt med brettspill også, men det er gøy en periode. Kanskje investere i ett spill! Forslag? Anonymous poster hash: 1a5fc...79e
Maria.91 Skrevet 27. oktober 2014 #9 Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Bowling? Go-kart? Husker selv fra den alderen at mange syntes det var "dødsens" om foreldrene deres på død og liv måtte gjøre ting med dem i det offentlige rom. Vet såklart ikke om dette gjelder dine barn, men du kan jo forsøke å gjøre ting sammen hjemme og se om det går lettere, så finner du fort ut av det Tamanda hadde noen gode forslag, med å bestemme middag, få dem til å lære deg de tingene de liker å drive med (TV-spill f.eks), osv Edit: Selv husker jeg fra den tiden at ting jeg likte å gjøre med foreldrene mine innebar kinoturer, turer til innendørs klatresenter (ligger et stort et der vi bodde), fredagskvelder foran TV'en med de vante klassikerne på TV.. Ble særlig sat pris på hvis mamma og pappa gikk til innkjøp av noe godt som de visste jeg og søster likte! Endret 27. oktober 2014 av Maria.91
Lanoungen Skrevet 27. oktober 2014 #10 Skrevet 27. oktober 2014 Hva med f eks familieonsdag (eller annen dag selvfølgelig). Da kan dere spille brettspill, se en film sammen, gå på kino, gå i svømmehallen, gå på kafé, tur osv. Og du kan jo alltids friste med litt snacks Alt fra litt sjokolade til fruktsalat. Selvfølgelig i moderate mengder.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #11 Skrevet 27. oktober 2014 TS igjen Tusen takk for supre forslag. Bare å komme med flere :-) KLEM Anonymous poster hash: 1a5fc...79e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #12 Skrevet 27. oktober 2014 "Alias" med hele familien. Da er det garantert engasjement og god stemning Veldig kjekt og sosialt Anonymous poster hash: 3cc3e...882
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #13 Skrevet 27. oktober 2014 Har litt samme problemet som deg ts. Jeg kjenner at jeg er litt sliten og lei av å lokke og lure dem med på turer. Men sist vi var på tur stekte vi pannekaker på bål og det var kos. Når det blir kaldt og is på vannet pleier vi å dra sammen med andre familier å spille ishockey på frosne tjern. vi deler opp i lag, og både voksne, barn og ungdommer er med. (Ikke alle har skøyter, noen bruker bare vintersko). Har så lyst å invitere dem med på kino, men å finne en familiefilm som passer for oss alle er ikke så lett syns jeg. Sist hele familien var sammen var på nyversjonen av Flåklypa (den var for øvrig ikke særlig bra syntes noen av oss). Ungene er fra 11 - 17 år (gutter og jenter), så det er fint dersom noen har forslag til hva vi kan se sammen på kino. Anonymous poster hash: af785...82f
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 27. oktober 2014 #14 Skrevet 27. oktober 2014 Hva med og ogsá gá pá Tusenfryd en gang? Er dette noe de kunne ha likt og? Jeg husker at det var kjempegóy de gangene da vi besókte attraksjons parker som dette.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #15 Skrevet 27. oktober 2014 Mine liker å spille Monopol. Ulempene er at det tar evigheter å bli ferdig. Anonymous poster hash: af785...82f
super-s Skrevet 27. oktober 2014 #16 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg ville som flere her sier, hatt en fast familiedag i uka, hvor de kan være med på å bestemme hva dere skal gjøre neste gang. Dere kan jo avtale fra gang til gang hva dere skal gjøre. Mange tenåringer vil ikke bli sett offentlig med foreldrene sine, men da kan dere jo gjøre noe inne. Kjøp inn nye brettspill og filmer som de har lyst på, og lag noe ekstra godt å spise. Siden venner er superviktige i den alderen må dere jo gjøre disse familiedagene til noe gøy som de faktisk gleder seg til! Noen ganger kan de jo også ha med seg en venn hver, for det viktigste er jo at dere er sammen!
Tonos Skrevet 27. oktober 2014 #17 Skrevet 27. oktober 2014 TS again :-) Enig, jeg kommer til å innføre en slik familiedag og vil da la ungdommen legge føringen på hva vi skal fylle denne dagen med. Alt fra mat til aktivitet. En utrolig hyggelig ting vi har gjort om høsten er å bruke Raqulett til matlaging, da bruker vi laaaang tid på middagen og får frem den gode samtalen.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #18 Skrevet 27. oktober 2014 Mine liker godt brettspill. Settlers og Risk er favorittene. Noen ganger tar vi en god, gammledags runde amerikaner også. Anonymous poster hash: ab0d9...9ee
Tonos Skrevet 27. oktober 2014 #19 Skrevet 27. oktober 2014 De spillene har vi ikke prøvd😄 takk for tips
Tibbie Skrevet 27. oktober 2014 #20 Skrevet 27. oktober 2014 Da jeg var ung fikk mamma meg alltid med på gåturer ved å friste med en eske IFA Foreldrene mine er skilt. Jeg var tenåring med to andre hos mamma, og én annen hos pappa. Vi har alle tre vært "wannabe kul" og det var litt teit å henge med foreldre. Men spillkvelder med spørrespill og tv-spill som alle kan være med på (vi lagde ofte lag og spilte mye Buzz - de unge mot de voksne, eller guttene mot jentene). Det var ganske artig, men ingen av oss turte helt å innrømme det Hehe Så det tror jeg kan funke. Konkurranser Vi tre har alle passert 20, men pappa er nå med en 14-åring. Han er også av den "kule" typen, men han er likevel en pappagutt. Han blir dratt med på jakt, filmkvelder, kokkelering, båtturer og byggeprosjekter. Sånne "manneting". Det elsker broren min å gjøre med pappa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå