Neutral90 Skrevet 27. oktober 2014 #1 Skrevet 27. oktober 2014 Hei, er det automatikk i der dere jobber at dere får utbetalt 40% for overtid tatt ut som avspasering? Det gjøres ikke hvor jeg jobber, og jeg er redd for å stikke hodet inn i et vepsebol - igjen. I fjor hadde jeg 90 ovetidstimer innen utgangen av mars, og krevde da og få det utbetalt da det ikke er mulig å ta ut tre uker overtid i avspasering. Etter det har jeg vel hatt ca 100 overtidstimer som jeg har avspasert men ikke fått 40% utbetaling for. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 Det er mulig å avspasere overtid time mot time. Overtidsgodtgjørelsen på minimum 40 prosent skal imidlertid alltid utbetales i tillegg. Er dette ok?
Kamikatze Skrevet 27. oktober 2014 #2 Skrevet 27. oktober 2014 Skal arbeidsgiver slippe unna å betale full overtid mot at arbeidstaker avspaserer, skal avspaseringen avtales i forkant av overtidsarbeidet, trolig også tidspunktet for når avspaseringen skal tas. Resten vet jeg ikke tilstrekkelig til å våge å svare, men kontakt fagforeningen din for tolkningshjelp opp mot tariff og arbeidsmiljølov. Du bør ikke stole blindt på forumssvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå