Gå til innhold

"flytte" til utlandet noen uker/måneder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å bare dra til et annet land i noen måneder. jeg vil ut i verden og nyte livet. (bare ikke noe fest-sted!) Men hvor skal jeg dra? Til hvilket land?`Jeg vil ikke dra langt av gårde, slik som til afrika, asia osv.

Ideer?

Anonymous poster hash: 78888...301
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med noe i Europa? En helt annerledes kultur, men fremdeles ikke langt hjemmefra :)

Spania, Frankrike eller Italia for eksempel?

Jeg har litt lyst til å gjøre det samme, men vet ikke helt hvordan jeg skal klare det økonomisk. Hvilke planer har du der? Har du en inntektskilde mens du er der?

Skrevet

Hva med noe i Europa? En helt annerledes kultur, men fremdeles ikke langt hjemmefra :)

Spania, Frankrike eller Italia for eksempel?

Jeg har litt lyst til å gjøre det samme, men vet ikke helt hvordan jeg skal klare det økonomisk. Hvilke planer har du der? Har du en inntektskilde mens du er der?

Jeg har trygd, og jeg er bare så lei av å sitte i sofaen hver eneste dag, mutters alene. Og jeg klarer ikke å ta kontakt med folk heller.. Jeg ser alle "klassekameratene" mine fra barneskolen gjør så mye.. også sitter jeg her helt alene. Jeg vil jo også leve livet! :(

Spania og frankrike hørtes fint ut, har du noen anbefaling på et sted der?

Anonymous poster hash: c7dbe...df1

Skrevet

Se filmen Eat, Pray, Love for inspirasjon :)

Julia Roberts spiller en rolle som reiser alene til forskjellige land.

I Spania har jeg vært i Málaga, og i Frankrike har jeg vært to ganger i Paris, én gang i Cannes og én gang i Nice.

Hva liker du? Strand og småbyliv, eller storby med mye som skjer?

Jeg føler ikke at jeg er spesielt forelsket i noen av de stedene, men jeg synes Barchelona høres helt fantastisk ut :)

Skrevet

Hva slags trygd? Siden du er i form til å reise og bo i et annet land på statens regning

Anonymous poster hash: 802a0...2ba
  • Liker 6
Skrevet

Se filmen Eat, Pray, Love for inspirasjon :)

Julia Roberts spiller en rolle som reiser alene til forskjellige land.

I Spania har jeg vært i Málaga, og i Frankrike har jeg vært to ganger i Paris, én gang i Cannes og én gang i Nice.

Hva liker du? Strand og småbyliv, eller storby med mye som skjer?

Jeg føler ikke at jeg er spesielt forelsket i noen av de stedene, men jeg synes Barchelona høres helt fantastisk ut :)

Takk, jeg tenker mer på strand og småbyliv. Et sted som kanskje ikke er så kjent turiststed :)

Skrevet

Husk å undersøk kravene for å være fastboende i en lengre periode i landet. Om du må søke om visum og hvor lenge du kan oppholde deg der som turist. Ha også europeisk helsekort med deg som er gyldig om du er i et EØS/EUland. Hvis ikke skaff deg en forsikring.

Skrevet

Det høres veldig deilig ut å flytte til varmere strøk og bo der i flere måneder på statens regning, uten å jobbe eller betale noe selv for det.

Anonymous poster hash: 53136...9a8
  • Liker 6
Skrevet

Det høres veldig deilig ut å flytte til varmere strøk og bo der i flere måneder på statens regning, uten å jobbe eller betale noe selv for det.

Hvorfor blande seg når du ikke har noe nyttig å tilføye? Vi er tross alt ikke 10år lengre, er vi? Jeg skulle gjort ALT ii verden for å vært normal!!

Skrevet

Hvorfor blande seg når du ikke har noe nyttig å tilføye? Vi er tross alt ikke 10år lengre, er vi? Jeg skulle gjort ALT ii verden for å vært normal!!

Beklager. Men hvordan hadde dette fungert, skulle NAV dekt husleien din i Norge mens du var borte, samt husleien din i utlandet og livsopphold der? Eller?

• Liker 3
Skrevet

Husk å søke NAV om utenlandsreise. Hvis ikke risikerer du å miste trygd, og/eller bli skyldig penger. NAV er ikke feriested

Anonymous poster hash: cd939...770
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har lyst til å bare dra til et annet land i noen måneder. jeg vil ut i verden og nyte livet. (bare ikke noe fest-sted!) Men hvor skal jeg dra? Til hvilket land?`Jeg vil ikke dra langt av gårde, slik som til afrika, asia osv. Ideer? Anonymous poster hash: 78888...301

Husk bare på at reiseforsikring vanligvis bare dekker inntil 45 dagers lange reiser.

Anonymous poster hash: 8f2ec...699

Skrevet

Husk å undersøk kravene for å være fastboende i en lengre periode i landet. Om du må søke om visum og hvor lenge du kan oppholde deg der som turist. Ha også europeisk helsekort med deg som er gyldig om du er i et EØS/EUland. Hvis ikke skaff deg en forsikring.

Med en uføretrygd kan man fritt reise hvor man vil og når tid man vil, uten å miste trygden så lenge man befinner seg i Norge en dag lengre enn i utlandet i løpet av året. Derfor pensjonister i spania sitter og teller dager når de er på langtidsferie. Noen reiser hjem til jul for å avbryte fristen og for å slippe å betale mer i reiseforsikring enn nødvendig.

Helsetrygdekortet har svært liten verdi i praksis, særlig i Spania. Reiseforsikring er alfa og omega.

Kan anbefale deg Gran Canaria. Fra Arguineguin og til Playa Del Cura. Godt klima, norskt miljø, Norsk helsesenter Valle Marina, Norsk sjømannskirke og Norsk klubb. Reier dit igjen og igjen på grunn av stabilt godt og varmt klima.

Skrevet

Med en uføretrygd kan man fritt reise hvor man vil og når tid man vil, uten å miste trygden så lenge man befinner seg i Norge en dag lengre enn i utlandet i løpet av året. Derfor pensjonister i spania sitter og teller dager når de er på langtidsferie. Noen reiser hjem til jul for å avbryte fristen og for å slippe å betale mer i reiseforsikring enn nødvendig.

Helsetrygdekortet har svært liten verdi i praksis, særlig i Spania. Reiseforsikring er alfa og omega.

Kan anbefale deg Gran Canaria. Fra Arguineguin og til Playa Del Cura. Godt klima, norskt miljø, Norsk helsesenter Valle Marina, Norsk sjømannskirke og Norsk klubb. Reier dit igjen og igjen på grunn av stabilt godt og varmt klima.

Jeg tror du må lese innlegget mit en gang til. Jeg har ikke skrevet et eneste ord om trygd.

For en person som er trygdet vil jeg anta at det er langt rimeligere å benytte den eksisterende retten til offentlig helsetilbud i landet en befinner seg i (eu/eøs), derav kommentaren. En vil da i det minste motta det samme tilbudet som spanjoler i spania, italienere i italia osv har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...