AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #1 Skrevet 26. oktober 2014 Hva slags inntekt har dere og hvordan fikk dere den? Jeg føler meg ikke forstått av andre enn psykologen min, og har presset meg til å jobbe... Til det sa totalt stopp. Har vært sykemeldt i flere måneder, jobbkontrakten går snart ut. Hva skjer deretter? Psykologen snakket om at jeg sannsynligvis burde gå på AAP, men hva er egentlig det? Virker som at det er steget før uføretrygd, og synes det virker skummelt. Vil virkelig ut i jobb igjen, men det er ikke realistisk før om lenge, og da gradvis opptrappende. Så hva kan jeg ha krav på, hva er mest hensiktsmessig? Vil ikke skrive mer utfyllende, håper folk svarer utifra sin situasjon, eller hva de vet om alle mulige rettigheter osv. Anonymous poster hash: bbfeb...221
Amarinda Skrevet 26. oktober 2014 #2 Skrevet 26. oktober 2014 Tror det vil være riktig at du søker AAP og får prøvd ut litt ulike stillinger for at du skal kunne finne en jobb som du vil kunne mestre bedre enn andre typer stilling selv om du har psykiske plager. Du kan få utplassering dekt av NAV i mindre stillingsandeler og deretter øke opp når du føler at du mestrer jobben.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #3 Skrevet 26. oktober 2014 Tror det vil være riktig at du søker AAP og får prøvd ut litt ulike stillinger for at du skal kunne finne en jobb som du vil kunne mestre bedre enn andre Prøve ulike jobber senere eller med en gang? For nå er jeg utkjørt etter å ha presset meg for mye over lang tid. Symptomene kan minne om ME og utbrenthet. Det vises ikke på meg, så jeg føler at andre tror jeg bare ikke gidder å jobbe... Vanskelig å forklare hvordan jeg faktisk føler meg. Anonymous poster hash: bbfeb...221
Amarinda Skrevet 26. oktober 2014 #4 Skrevet 26. oktober 2014 Prøve ulike jobber senere eller med en gang? For nå er jeg utkjørt etter å ha presset meg for mye over lang tid. Symptomene kan minne om ME og utbrenthet. Det vises ikke på meg, så jeg føler at andre tror jeg bare ikke gidder å jobbe... Vanskelig å forklare hvordan jeg faktisk føler meg. Anonymous poster hash: bbfeb...221 Det er hvertfall viktig at du får riktig hjelp til å komme deg ovenpå igjen, så kan du ta videre plan etter hvert med NAV. AAP er vel 66% av det du tjener i dag om jeg ikke tar feil. Det må absolutt ikke være første trinn til ufør, om man klarer å legge en god plan for å faktisk komme seg tilbake i jobb igjen, enten det er en utdanning innenfor et yrke man VET at man vil mestre eller det er utprøving av jobber som man oppriktig er interessert i å jobbe også utenom et utprøvingsfase. Det er også viktig at det ikke tar for lang tid. All forskning viser at det å stå utenfor arbeidslivet når man er psykisk syk bare vil gjøre vanskene verre over tid.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #5 Skrevet 26. oktober 2014 NAV må forbedre ordningen med prakisplasser pass på at praksis har lovnader om jobb i andre enden, har selv jobbet i praksis etter praksis, og så viser det seg at arbeidsgiver ikke har anledning til å ansette noen,men kun ønsker ekstra og gratis hjelp i travle perioder Anonymous poster hash: cc085...0e1 2
Beltedyr Skrevet 26. oktober 2014 #6 Skrevet 26. oktober 2014 Har selv gått på AAP i 4 år pga angst. Fikk arbeidspraksis på et sykehjem. Hadde jevnlige samtaler med saksbehandler og sjefen på arbeidsstedet mitt og sammen ble vi enige om hva slags arbeidsoppgaver jeg skulle gjøre og hvor mange dager i uka jeg skulle jobbe. På den tiden var det nok med 2-3 dager i uka for meg. Så, etterhvert som det gikk bedre. ble arbeidsmengden økt. Du trenger ikke jobbe 5 dager i uka for å motta AAP hvis det blir for mye. Hvis så er tilfelle kan nok din psykolog komme med sine innspill om hva som er mest hensiktsmessig for din del. For min del var ikke AAP noen vei til uføretrygd, tvert i mot, nå jobber jeg uten støtte fra Nav. Å få innvilget uføretrygd pga. psykiske lidelser er vel også svært vanskelig. Dessuten, vil du jobbe, kommer vel ikke Nav til å presse deg til uføretrygd. Det er vel et minimumsbeløp når det gjelder AAP, tror det er 2G som er, kanskje 10000 i mnd(Correct me if I'm wrong). 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #7 Skrevet 26. oktober 2014 Symptomene kan minne om ME og utbrenthet. Dette bør utredes. Og da er det faktisk essensielt at du ikke presser deg til å jobbe. Enkelt og greit. Hvis du faktisk er utbrent, kan det gå skikkelig galt. Vet psykologen din alt om hvordan du har det, kan kanskje han kontakte nav og forklare? Det kan være veldig vanskelig å formidle ting når man har møtt veggen. Jeg kjenner en som har gått på AAP i noen år. Han ble ikke presset til å jobbe for å få pengestøtte, men han hadde veldig klar tale til nav. Det var veldig tydelig at han ikke var istand til å jobbe. Anonymous poster hash: e4595...d70 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #8 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg kjenner en som har gått på AAP i noen år. Han ble ikke presset til å jobbe for å få pengestøtte, men han hadde veldig klar tale til nav. Det var veldig tydelig at han ikke var istand til å jobbe. Anonymous poster hash: e4595...d70 Hæ? Anonymous poster hash: f4f59...9d2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #9 Skrevet 26. oktober 2014 Hæ? Han fikk pengestøtte uten å jobbe i starten. Han var veldig tydelig når han forklarte seg, og de forsto at det ville gjøre vondt verre å presse han til å jobbe. Anonymous poster hash: e4595...d70
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #10 Skrevet 26. oktober 2014 Han fikk pengestøtte uten å jobbe i starten. Han var veldig tydelig når han forklarte seg, og de forsto at det ville gjøre vondt verre å presse han til å jobbe.Anonymous poster hash: e4595...d70 Man trenger ikke jobbe selv om man går på AAP, det er individuelt. Jeg var 2 år på AAP og var aldri i noe jobb, ble uføretrygdet etter de 2 årene.Anonymous poster hash: b9aa3...bf4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #11 Skrevet 26. oktober 2014 Sier meg enig med de over her Viktig å komme inn i et system så du får tilbud og hjelp som er tilgjengelig og passer for deg. Man hører jo så mye negativt om NAV at bare ordet kan skremme vettet av en, men personlig fikk jeg veldig god hjelp da jeg hadde en "timeout" på grunn av psyken. Kom i kontakt med folk og steder jeg allers aldri hadde visst om, og fikk veldig god hjelp og oppfølging Anonymous poster hash: 30f8b...388
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #12 Skrevet 27. oktober 2014 Man trenger ikke jobbe selv om man går på AAP, det er individuelt. Jeg var 2 år på AAP og var aldri i noe jobb, ble uføretrygdet etter de 2 årene.Anonymous poster hash: b9aa3...bf4 2år på aap så bestemte du deg for og aldri jobbe resten av livet? GODT FORSØKT! trist og se. Anonymous poster hash: 22607...bfb
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #13 Skrevet 27. oktober 2014 2år på aap så bestemte du deg for og aldri jobbe resten av livet? GODT FORSØKT! trist og se.Anonymous poster hash: 22607...bfb Ja, jeg bare bestemte meg for det Du klarer ikke å se at hvis en person kun er 2 år på AAP, for så går rett over på uføretrygd, da ligger det noe meget alvorlig bak. Og nei, det er selvsagt ikke noe psykisk. Anonymous poster hash: b9aa3...bf4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå