AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #1 Skrevet 26. oktober 2014 Dette skulle kanskje ligget på kostholds-tråden, men her er det til gjengjeld flere med barn som kanskje kan relatere. Jeg har litt trangt matbudsjett i november (ca. 3000,-), og tenker på billige, enkle og sunne måltider fremover. Jeg har ett barn på 3,5 år som er hos meg annenhver uke, og den uken passer jeg på å lage fullverdige middager hver dag. Altså; fisk/kylling/kjøtt til barnet, poteter/ris, grønnsaker ol. Den uken jeg er alene derimot, har jeg lett for å ta raske løsninger; ting som posesuppe, ferdigretter som kan helles opp i stekepanna, ferdig-pizza osv. I tillegg spiser jeg kun produkter av kylling/fisk. (Barnet får sin dose kjøtt hos far, og de gangene jeg lager f.eks kjøttkaker el. spiser jeg selv kun poteter/grønnsaker som middag.) Jeg sliter jo også da med jernmangel, og med det dårlige kostholdet mitt annenhver uke, går jeg stort sett rundt å svimer, fordi jeg ikke får i meg det jeg skal ha. Jeg står litt fast her. Det jeg først og fremst trenger hjelp til, er hva jeg kan lage den uken jeg er alene, for å få slutt på disse "enkle løsningene", som også koster mer i lengden. En halv Grandiosa til middag gjør vel ikke spesielt god nytte for kroppen min, selv om det er veldig billig.. Har laget taco noen ganger, for det kan jeg spise 2-3 dager på rad, så det er jo økonomisk også. Men ellers er jeg helt tom for idèer.. I tillegg ønskes det forslag til hvilke retter dere lager med kylling/fisk, for å variere litt mer Anonymous poster hash: 58cdd...b6d
litle_my Skrevet 26. oktober 2014 #2 Skrevet 26. oktober 2014 Dette skulle kanskje ligget på kostholds-tråden, men her er det til gjengjeld flere med barn som kanskje kan relatere. Jeg har litt trangt matbudsjett i november (ca. 3000,-), og tenker på billige, enkle og sunne måltider fremover. Jeg har ett barn på 3,5 år som er hos meg annenhver uke, og den uken passer jeg på å lage fullverdige middager hver dag. Altså; fisk/kylling/kjøtt til barnet, poteter/ris, grønnsaker ol. Den uken jeg er alene derimot, har jeg lett for å ta raske løsninger; ting som posesuppe, ferdigretter som kan helles opp i stekepanna, ferdig-pizza osv. I tillegg spiser jeg kun produkter av kylling/fisk. (Barnet får sin dose kjøtt hos far, og de gangene jeg lager f.eks kjøttkaker el. spiser jeg selv kun poteter/grønnsaker som middag.) Jeg sliter jo også da med jernmangel, og med det dårlige kostholdet mitt annenhver uke, går jeg stort sett rundt å svimer, fordi jeg ikke får i meg det jeg skal ha. Jeg står litt fast her. Det jeg først og fremst trenger hjelp til, er hva jeg kan lage den uken jeg er alene, for å få slutt på disse "enkle løsningene", som også koster mer i lengden. En halv Grandiosa til middag gjør vel ikke spesielt god nytte for kroppen min, selv om det er veldig billig.. Har laget taco noen ganger, for det kan jeg spise 2-3 dager på rad, så det er jo økonomisk også. Men ellers er jeg helt tom for idèer.. I tillegg ønskes det forslag til hvilke retter dere lager med kylling/fisk, for å variere litt mer Anonymous poster hash: 58cdd...b6d Min nyeste favoritt er Torsk med rotmos: http://rimi.no/Rimi-Pluss/Middagstips/7022/Torsk-med-rotmos Billigere enn dette får ikke jeg til middagen min iallfall! Suppelapskaus er også lett, billig og kjempegodt: http://rimi.no/Rimi-Pluss/Middagstips/4493/Suppelapskaus Du kan bytte ut svinekjøttet med strimlet kylling. Rimi og godfisk.no er to av mine mye brukte kilder til oppskrifter. Lykke til! 1
MarianneE Skrevet 26. oktober 2014 #3 Skrevet 26. oktober 2014 To av fire uker er du bare en i huset? Synes ikke 3000 kr på en mnd var så lite jeg da. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #4 Skrevet 26. oktober 2014 To av fire uker er du bare en i huset? Synes ikke 3000 kr på en mnd var så lite jeg da. Jeg er vant med å ha mellom 4-5000,- til disposisjon, og det skal dekke alle husholdningsartikler, som mat, bleier, såpe ol. Og jeg tar utgangspunkt i at det skal lages middag hver dag, men så kommer alene-uka mi, og da skal jeg prøve å "spare inn" ved å spise tull fordi det føles så meningsløst å lage ordentlig middag hjemmelaget middag til seg selv. TS Anonymous poster hash: 58cdd...b6d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #5 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg spiser mye laksefilet eller kyllingfilet med grønnsaker. Det er både billig og kjemperaskt å lage. Jge bruker frosne bukettgrønnsaker, koster 11 eller 12 kr for posen, og jeg bruker en halv pose til hver middag. Anonymous poster hash: bca53...0a4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #6 Skrevet 26. oktober 2014 Vi er to voksne og en toåring (hver uke) som har 6000 inklusiv husholdningdptodukter. Ferdigmatav typen du presenterer er dyrt. Fiskegrateng får du til kanskje 30 kroner og med litt rå gulerot, ei potet, raspa eple etc til har du middag for deg i to dager for 50 kr. Egg er billig, og omelett med ost, kjøttpålegg etc er kike kjappt som en pizza og mye billigere. (kylling)Kjøttdeig med hermetisk tomat (5 kr), løk, raspa gulertot og litt paprika (øker opptak av jern pga c-vitamin) er billig og lases en søndag for 5 porsjoner for deg alene som du fryser. Laksepasta (purre, hermetiske erter, litt billig cherrytomat og fløtesaus, fisken trekker i 7 min i sausen, fullkornspasta)= middag på 15 min. Chilli con carne (feks uten kjøtt) med tørka bønner blir BILLIG mat. Lag 5 porsjoner og frys. Indisk med kylling, paprika, gulerot og løk, carripasta og en boks kokosmelk-ikke dyrt og igjen frys ned. Spiser lite rødt kjøtt, men ingen jernmangel her. Spiser dog karbonadedeig et par ganger i uka og masse masse c-vitamin, grove kornprodukter og kjøttpålegg. Havregrøt er flott mat, jernrik og kjapp. Egg er bra for jern, finn paier, salat med fullkornspasta og kokt egg, ellwr hjemmelaga tomatsuppe som blir like billig som pose minst (igjen frys ned, bare tilsett kokt egg etter tining). Fullkorn, fullkorn,fullkorn, bønner og linser og egg= jern og billig. Lag alltid dobbel porsjon og frys enten ned eller spis dagen etter så sliper du å lage mat så ofte. Anonymous poster hash: e9cc3...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #7 Skrevet 26. oktober 2014 Her har vi budsjett for 2000 for tre personer... Tomatsuppe med egg og ost Laksefilet med pesto, sitron og rømme (hvitløk), stekte grønnsaker Grønnsakssuppe Kyllingwok Anonymous poster hash: 74fe1...64c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #8 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg er vant med å ha mellom 4-5000,- til disposisjon, og det skal dekke alle husholdningsartikler, som mat, bleier, såpe ol. Og jeg tar utgangspunkt i at det skal lages middag hver dag, men så kommer alene-uka mi, og da skal jeg prøve å "spare inn" ved å spise tull fordi det føles så meningsløst å lage ordentlig middag hjemmelaget middag til seg selv. TS Veldig enkelt å tenke slik. Dersom du handler en gang i uken, er det enklere å planlegge middager, samtidig som det ikke blir "kjedelig". Går du i butikken flere ganger, er det lett å tenke "Jeg tar bare pizza i dag": Om du har 3000 til disposisjon, har du faktisk en del alternativer til mat og drikke Vil anbefale deg å se litt på nett etter retter som kan gi inspirasjon. Etter at vi begynte med ukeshandling (og tilbudhamstring) har vi spart mye penger, samtidig som vi spiser mer variert. Anonymous poster hash: 74fe1...64c 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #9 Skrevet 26. oktober 2014 Chili con carne uten kjøttdeig. Ingredienser: 2 bokser bønner, 2 bokser hermetiske tomater, en chili og paprika. Dette gjør du: Bland begge boksene sammen i en gryte, tilsett hakket chili og paprika. Server med brød og salat/ris. Om du ønsker kjøtt, så kan du tilsette strimlet kylling. Torskefilet med erter og ris. Ingredienser: Kjøp 800 g torskefilet fra first price til ca 40-50 kr, en fryst ertepose til 8 kr + ris. Dette gjør du: Sett torskefileten inn i ovnen, salt med det krydderet du ønsker. Sett på ris og varm opp ertene. Smelt smør som du kan helle litt over fisken. Veldig enkelt og utrolig godt. Fryst restene av torskefiletene, og bruk de en annen gang.Grønnsakssuppe med pølser. Ingredienser: Gulrøtter, poteter, brokkoli og blomkål for eksempel. Dette gjør du: Kok alt i en kjele sammen med en grønnsaksbuljong. Tilsett pølser om du ønsker det. Spis med brød eller flatbrød.Hjemmelagde pitabrød med tilbehør. Ingredienser: Søk opp på pitabrød på nettet. Du trenger som oftest bare mel, olje, vann og gjær. Dette gjør du: Lag dine egne pitabrød. Kjøp inn salat og angre grønnsaker som du ønsker å bruke. Kyllingfilet er kjempegodt å bruke i pitabrød.Hjemmelaget pizza. Dette er billigere enn du tror. Pizzabunnen er så og si nesten gratis om du har mel, olje og gjær. Kjøp inn 2 kg first price kyllingfilet, så har du til mange middager. Legg på pizzasaus, bruk to kyllingfileter på pizzaen. Så legger du på det du ønsker av grønnsaker, og topper med litt ost. andre billige middager er grove pannekaker, wok, laks osv... Anonymous poster hash: bf934...32c 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #10 Skrevet 26. oktober 2014 Tlemte kjapp lapskaus eller grønnsakssuppe. Ferdig lapskausblanding koster 17 kroner og rekker til to store middager til to voksne. Kok med buljong og ha i pølser, billig. Evnt hell av buljongvann, spamt og ha i smør og pølser. Ha gjerne i hvitløk evnt en boks med tomat i suppevarianten for variasjon. Middag på 15 min. Igjen frys ned. Vi som bruker 6000 kunne nok klart å spare inn litt, men MYE frukt og grønnt trekker opp. Så din ferdigmat må være langt dyrere enn du tror. Anonymous poster hash: e9cc3...4b1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #11 Skrevet 27. oktober 2014 Her har vi budsjett for 2000 for tre personer... Tomatsuppe med egg og ost Laksefilet med pesto, sitron og rømme (hvitløk), stekte grønnsaker Grønnsakssuppe Kyllingwok Anonymous poster hash: 74fe1...64c 2000??? Hvordan er det mulig??Anonymous poster hash: 28a64...882
izzy_l Skrevet 27. oktober 2014 #12 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg sliter også med motivasjonen til å lage middager til bare meg, så løsningen her har vært stor fryseboks;) så lager jeg opp en svær gryte med suppe når jeg først lager, og fryser porsjonspakket. Så er det bare å varme opp:) det samme gjør jeg med alt som kan fryses, at jeg lager minst dobbel porsjon når jeg lager slik at jeg har til de dagene jeg ikke gidder... Har innsett nå hvor dyyyyrt og smakløst en del ferdigmat er, selv om det føles billigere der og da:s
lostinthoughts Skrevet 27. oktober 2014 #13 Skrevet 27. oktober 2014 Vi er to voksne og en toåring (hver uke) som har 6000 inklusiv husholdningdptodukter. Ferdigmatav typen du presenterer er dyrt. Fiskegrateng får du til kanskje 30 kroner og med litt rå gulerot, ei potet, raspa eple etc til har du middag for deg i to dager for 50 kr. Egg er billig, og omelett med ost, kjøttpålegg etc er kike kjappt som en pizza og mye billigere. (kylling)Kjøttdeig med hermetisk tomat (5 kr), løk, raspa gulertot og litt paprika (øker opptak av jern pga c-vitamin) er billig og lases en søndag for 5 porsjoner for deg alene som du fryser. Laksepasta (purre, hermetiske erter, litt billig cherrytomat og fløtesaus, fisken trekker i 7 min i sausen, fullkornspasta)= middag på 15 min. Chilli con carne (feks uten kjøtt) med tørka bønner blir BILLIG mat. Lag 5 porsjoner og frys. Indisk med kylling, paprika, gulerot og løk, carripasta og en boks kokosmelk-ikke dyrt og igjen frys ned. Spiser lite rødt kjøtt, men ingen jernmangel her. Spiser dog karbonadedeig et par ganger i uka og masse masse c-vitamin, grove kornprodukter og kjøttpålegg. Havregrøt er flott mat, jernrik og kjapp. Egg er bra for jern, finn paier, salat med fullkornspasta og kokt egg, ellwr hjemmelaga tomatsuppe som blir like billig som pose minst (igjen frys ned, bare tilsett kokt egg etter tining). Fullkorn, fullkorn,fullkorn, bønner og linser og egg= jern og billig. Lag alltid dobbel porsjon og frys enten ned eller spis dagen etter så sliper du å lage mat så ofte. Anonymous poster hash: e9cc3...4b1 Tusen takk for mange gode tips, tommel opp til deg! :-)
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #14 Skrevet 27. oktober 2014 2000??? Hvordan er det mulig??Anonymous poster hash: 28a64...882 Samme sier jeg! Vi har 7000,- på to voksne og bruker ofte mer.. Men er over snittet opptatt av gode råvarer og handler dessverre stort sett hver dag.Anonymous poster hash: 9e8bf...d38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå