Gå til innhold

Forslått, blått og hovent kne/legg

Freaky Fly

Anbefalte innlegg

Hei!

Sto på snowboard og prøvde meg på en rail i går, noe som gikk ganske dårlig. Jeg skled av og smalt beinet inni metallstanga på kanten av railen. Det er like under kneet, på framsiden/litt mot innsiden. Hadde drukket noen øl der og da, så smerten var ikke uutholdelig.. Men jeg kjente det godt, hovnet opp litt med en gang og haltet resten av kvelden.

I dag har det hovnet opp skikkelig, rundt hele kneet, på utsiden, foran, innsiden, og rundt hele kneskåla. Er også blå som bare det, foran og mot innsiden av kneet, og nedover fremsiden av leggen.. Sliter med å bevege kneet, det er vondt bare å løfte det. Klarer så vidt å gå på det, og alle bevegelser er i grunn smertefulle. Klarer bare å bøye det litt, og når jeg går kjennes det nesten ut som om noe "vrir" seg litt på innsiden av kneet. Ligger i senga og det er en konstant sviende og dunkende følelse. Har ikke noen åpne sår, så det er ikke det som skjer. Synes det er rart med den konstante smerten, er vant med at når jeg slår knær/får blåmerker osv gjør det ikke vondt når jeg holder det i ro.

Burde jeg sjekke det opp? Jeg er livredd for å ha skada noe bånd av noe slag i kneet.. Har aldri gjort det før, så jeg aner ikke hvordan det føles.. Samtidig skal det mye til før jeg drar til legen, og jeg har heller ikke råd til det egentlig, så jeg gidder ikke dra unødvendig.

Noen som har skadet kneet el området rundt noe mer enn bare blåmerker, og kan forklare litt hvordan det føles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ha skadet noe, men det holder om du ringer til fastlegen i morgen dersom det ikke har bedret seg. Prøv å ikke belaste beinet, hold det høyt og i ro, og dersom du har krykker bør du bruke dem.

Det er også mulig at kneet bare er kraftig forslått. Når du slår knær på den måten kan det bli ganske kraftige blåmerker, og det vil hovne opp. Vanligvis vil en etter uhellet sette seg med beinet høyt og legge is på, og så ta det litt med ro resten av dagen, men den påvirkede tilstanden du var i merket du ikke at det var nødvendig. Derfor har blodutredelsen og hevelsen blitt kraftigere enn ellers. Alkoholen kan også ha gjort at blødningen ble litt kraftigere enn vanlig.

Når et kne er hovent er det vanskelig og vondt å bevege på det. Det er flere grunner. En grunn er at når kneet er hovent er huden ekstra stram, derfor er den ikke elastisk nok til å strekkes når kneet bøyes. En annen grunn er at når kneet beveges vil de hovne områdene presses sammen.

Siden ditt kne er blått er det også dekt av blåmerker, og som du kanskje vet er det vondt å ta på ferske blåmerker. Blåheten kan også ha en sammenheng med den konstante dunkende smerten, for den kommer av at du har masse skadde blodkar som gjør vondt ved hvert pulsslag.

Du skal altså bare ta det med ro, men hvis du er bekymret kan du ringe legen i morgen. Dersom legen ikke mistenker brudd kan han ikke egentlig gjøre noe annet enn å gi deg krykker og be deg holde deg i ro til hevelsen går ned. Det er veldig vanskelig å se om det er noe skade på sener og leddbånd før hevelsen går ned, og det er ikke så mye å gjøre før det heller.

Anonymous poster hash: 7e5cd...9eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å gå til lege. Høres ut som en lignende skade jeg har hatt, klarte ikke å bøye kneet på nesten et år uten smerter. 3 år senere har jeg fortsatt vondt ved trening/vridninger, og fatter ikke at jeg var så dum at jeg droppa å sjekke kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Tror jeg skal ta en telefon til legen i morgen, om det ikke er klar bedring.. Er veldig bekymret for at det er noe ordentlig gærent, så tett opp til vinter og snowboardsesong!

De som får se beinet synes det ser ordentlig ille ut og ikke "bare et stort blåmerke"..

Det jeg synes er litt merkelig også er at jeg slaget traff øverst på skinnleggen, rett under kneet, litt på innsiden, men det har hovna opp rundt hele kneskåla.. og generelt rundt hele beinet.. Elefantbein kan man si..

Tar fortsatt gjerne i mot erfaringer fra andre som har hatt noen form for kneskader.. :)

Endret av Freaky Fly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått og hovent rundt hele leddet vil si at du har en blødning i leddet. Det skyldes som regel brudd eller korsbåndskade. Du bør i hvert fall ikke vente lenger enn til i morgen med å få undersøkt det.

Anonymous poster hash: bf4d9...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du bør ikke belaste det før du får det undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket med legen i dag, og jeg skulle ringe og evt få komme innom på torsdag hvis jeg følte det var nødvendig.

Jeg har mindre vondt nå, og klarer å bevege kneet mer. Har lånt noen krykker i dag for å ikke belaste det for mye siden jeg går en del rundt på skolen. Det er fortsatt veldig hovent (men heldigvis mindre enn det var) og blåmerkene har spredd seg enda mer. Oppdaget plutselig at jeg var kjempehoven på innsiden av ankelen også, men antar det kanskje har med blodsirkulasjon eller noe å gjøre? Å legge vekten på beinet er ikke vondt, dersom jeg ikke bøyer kneet. Hvis jeg vrir beinet littegrann, eller feks snur meg litt for brått uten å få med foten, gjør det vondt..

Pleier smerter å avta på denne måten hvis man har skadet noe i kneet? Blir litt betrygget av at det går bedre, men jeg aner jo ikke forløpet er om man har en ordentlig skade og ikke bare er forslått heller.

Jeg har nok googla litt for mye på skader, og har lest noe om at lårmuskulaturen blir svekket ved meniskskade... Sittende eller liggende med strake bein, er det vesentlig tyngre å løfte benet jeg har slått enn det friske.. I dag er i grunn første gang jeg klarer å løfte det på den måten, så det går så vidt men er tungt.

Prøvde også nå å klemme litt forsiktig rundt på kneet der det ikke er for ømt til å klemme, og oppdaget en litt "knirkende" følelse når jeg klemte i noen vinkler. Klarte ikke å "få til" den følelsen på det andre kneet. Dette gjorde ikke vondt. Det er kanskje bare oppsamlet væske eller noe pga hevelsen?

Stresser nok litt for mye med dette, og "leter" nok litt for mye etter symptomer.. Sånn går det når man blir superstressa for å måtte sitte inne hele vinteren, og i tillegg har opplevd en skade før som var mye, mye verre enn det kjentes ut som...

Takk for svar dere som har svart :) Tar gjerne i mot mer synsing og erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke det at du hovner opp mer i beinet. Det tror jeg ikke er noe godt tegn. Ville faktisk ringt legevakten og spurt.

Jeg har spilt fotball, håndball og stått på snowboard, Jeg var ikke redd for noen ting, og jeg var til tider ei skikkelig kløne, så jeg har hatt mine turer i røntgen for å si det slikt.

Det jeg har lært i ettertid? At alle skader skal tas seriøst. Brudd eller ikke. (Faktisk er brudd langt i fra det verste) Det er ikke sikkert du trenger hjelp av sykehuset der og da, men mest sannsynlig så vil du trenge en fysio/manuellterapeut eller en kiropraktor senere i livet, og sannsynligvis vil h*n bli irritert for at ingen har henvist deg tidligere.

Og ja, smerter kan avta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg, hadde jeg kommet meg til lege/legevakt. Ting kan ha gått i stykker på innsiden som du ikke ser på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror nok jeg kanskje skal ta turen til legen i morgen uansett jeg, bare for å utelukke at det er noe "skummelt".. Hun er dessverre ikke der i dag, så får ikke dratt før i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legevakt er det ingen vits i... de bare henviser deg til fastlege de får ikke gjort noe der og da likevel.. Hvis du har skadet kneet så er det lettere å finne ut når hevelsen har gått ned. så ring fastlegen i morgen du så kan han undersøke deg og evt henvise deg til mr

Jeg har røket framre korsbånd 2 ganger. de første dagene da er det vondt bare å løfte foten og bevege den og da vil du helst ikke stå på den. og står du på den kan du kjenne at kneet knekker litt og at det er ustabilt. Hvis du vridde kneet kan du også ha fått en meniskskade

Har du plager 1 uker til 14 dager så må du insistere på en MR bare det kan gi svar på om det er skade på bløtvev som sener, bånd og brusk, menisk osv. røntgen er kun for brudd o.l

God bedring !

Anonymous poster hash: 9f0c0...d8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At blåfargen sprer seg skyldes nok at blodet fra blødningen i kneet renner ned pga tyngdekraften.

Bor du i Oslo? Dra i så fall på skadelegevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legevakt er det ingen vits i... de bare henviser deg til fastlege de får ikke gjort noe der og da likevel.. Hvis du har skadet kneet så er det lettere å finne ut når hevelsen har gått ned. så ring fastlegen i morgen du så kan han undersøke deg og evt henvise deg til mr

Jeg har røket framre korsbånd 2 ganger. de første dagene da er det vondt bare å løfte foten og bevege den og da vil du helst ikke stå på den. og står du på den kan du kjenne at kneet knekker litt og at det er ustabilt. Hvis du vridde kneet kan du også ha fått en meniskskade

Har du plager 1 uker til 14 dager så må du insistere på en MR bare det kan gi svar på om det er skade på bløtvev som sener, bånd og brusk, menisk osv. røntgen er kun for brudd o.l

God bedring !

Anonymous poster hash: 9f0c0...d8b

Jeg tenker også at legevakten ikke er noe vits. Kunne som sagt få komme inn til fastlegen min i morgen, så da gjør jeg nok det, for å enten finne ut hva som er galt, eller bli beroet litt.

Hevelsen er betydelig mindre heldigvis, så det gjør det sikkert litt enklere å undersøke.

Jeg tviler nok på at noe er røket totalt, eller at det er noe veldig alvorlig, siden jeg tross alt til en viss grad klarer å gå på benet.

Tusen takk!

At blåfargen sprer seg skyldes nok at blodet fra blødningen i kneet renner ned pga tyngdekraften.

Bor du i Oslo? Dra i så fall på skadelegevakten.

Det med blåfargen gir mening, men det sprer seg jo også oppover. Kanskje mens jeg sover eller lignende da? Uansett så begynner det å bli svakere blåmerker i hvertfall, heldigvis:)

Bor ikke i Oslo, men har fått mulighet til å komme til fastlegen min som er idrettslege i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer litt sent inn her, men til neste gang du får en støt eller strekkskade er det greit å vite "førstehjelp". Sett fra idrettsøyne.

Første bud er kompresjon. Uansett om du vurderer skaden som liten. Kompresjon er viktig for å komme seg raskt tilbake igjen. Neste er elevasjon. Få skadestedet (dersom det er arm eller fot) høyere opp enn hjertet.

Begge disse tingene er for å forhindre hevelse. Om det er mistanke om indre skader (brudd, luksasjon, alvorlige ligamentskader, etc) er kompresjon viktig for å kunne ta MR raskt. Hvis ikke må du vente til hevelsen går ned. Er det et åpent brudd så er det stoppe blødningen så godt det lar seg gjøre og komme seg til legevakt/ambulanse(-helikopter).

Om skaden ikke er veldig alvorlig er det bra å unngå belastning i akuttfasen, men prøv å bevege deg uten å irritere skadestedet. Etter akuttfasen er det viktig å bevege seg uten at det gjør (veldig) vondt.

Is kan benyttes for smertelindring, men det har ingen effekt utover dette. Overdrevet ising kan forlenge skadeperioden.

Før brukte de mye "PRICE" - Protect, Rest, Ice, Compression, Elevation. Nå har de gått bort i fra den og kjører en enklere variant som det finnes forskjellige forkortelser for. En av disse er "MCE" Movement, compression, elevation. En annen er "POLICE": "Protect, optimal loading, (ice), compression, elevation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt sent inn her, men til neste gang du får en støt eller strekkskade er det greit å vite "førstehjelp". Sett fra idrettsøyne.

Første bud er kompresjon. Uansett om du vurderer skaden som liten. Kompresjon er viktig for å komme seg raskt tilbake igjen. Neste er elevasjon. Få skadestedet (dersom det er arm eller fot) høyere opp enn hjertet.

Begge disse tingene er for å forhindre hevelse. Om det er mistanke om indre skader (brudd, luksasjon, alvorlige ligamentskader, etc) er kompresjon viktig for å kunne ta MR raskt. Hvis ikke må du vente til hevelsen går ned. Er det et åpent brudd så er det stoppe blødningen så godt det lar seg gjøre og komme seg til legevakt/ambulanse(-helikopter).

Om skaden ikke er veldig alvorlig er det bra å unngå belastning i akuttfasen, men prøv å bevege deg uten å irritere skadestedet. Etter akuttfasen er det viktig å bevege seg uten at det gjør (veldig) vondt.

Is kan benyttes for smertelindring, men det har ingen effekt utover dette. Overdrevet ising kan forlenge skadeperioden.

Før brukte de mye "PRICE" - Protect, Rest, Ice, Compression, Elevation. Nå har de gått bort i fra den og kjører en enklere variant som det finnes forskjellige forkortelser for. En av disse er "MCE" Movement, compression, elevation. En annen er "POLICE": "Protect, optimal loading, (ice), compression, elevation.

Yes, hadde det ikke vært for at dette var på starten av et vors, og jeg allerede var litt bedugget av noen øl, hadde jeg nok vært mer fornuftig og gjort litt mer "førstehjelp" med en gang det skjedde..

Jeg tror nok som tidligere nevnt det ikke er kjempealvorlig, men jeg er fortsatt redd for at det kan være noe med menisken eller lignende. Bestemt meg for å undersøke det hos fastlegen i morgen uansett. Prøver å ikke belaste det for mye nå, og bruker krykker når jeg går over lengre avstander. Prøver jo å bruke benet til en viss grad samtidig, hinker altså ikke bare på ett bein med krykkene.

Når det gjelder at for mye nedkjøling kan forverre det, da er det vel snakk om ganske mye? En pose med frosne grønnsaker utenpå buksa maks en time eller to (ikke sammenhengende, og heller ikke iskaldt rett på benet) per dag går vel fint? Gjør jo dette fordi det lindrer litt.

Takk for fine opplysninger jeg skal ta med meg til neste gang noe skjer meg eller noen rundt meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, hadde det ikke vært for at dette var på starten av et vors, og jeg allerede var litt bedugget av noen øl, hadde jeg nok vært mer fornuftig og gjort litt mer "førstehjelp" med en gang det skjedde..

Jeg tror nok som tidligere nevnt det ikke er kjempealvorlig, men jeg er fortsatt redd for at det kan være noe med menisken eller lignende. Bestemt meg for å undersøke det hos fastlegen i morgen uansett. Prøver å ikke belaste det for mye nå, og bruker krykker når jeg går over lengre avstander. Prøver jo å bruke benet til en viss grad samtidig, hinker altså ikke bare på ett bein med krykkene.

Når det gjelder at for mye nedkjøling kan forverre det, da er det vel snakk om ganske mye? En pose med frosne grønnsaker utenpå buksa maks en time eller to (ikke sammenhengende, og heller ikke iskaldt rett på benet) per dag går vel fint? Gjør jo dette fordi det lindrer litt.

Takk for fine opplysninger jeg skal ta med meg til neste gang noe skjer meg eller noen rundt meg :)

Is brukes for smertelindring 20-30 min av gangen gjerne, men langvarig ising kan føre til frostskader, og kan redusere blodtilførsel som hemmer kroppen i å reparere seg selv. Men her snakker vi gjerne konstant ising i flere timer, eller veldig ofte.

Det er helt greit for smertelindring altså. Hvis det ikke er vondt trenger du ikke å være redd for å belaste kneet. Bevegelse er bra. Så lenge det ikke gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var hos legen i går, det var for hovent til at hun fikk undersøk noe. Men fikk henvisning til røntgen (som jeg tok i dag), for å sjekke både skinnbenet og kneet. Fikk også beskjed om å gå med kompressbandasje på dagtid, til jeg skal tilbake neste torsdag. Hun lurte litt på å sende meg til MR, så det blir sett an på torsdag.

Noe bedring på benet, ikke like smertefullt, men det føles rart og ustabilt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...