Chizue Skrevet 28. oktober 2014 #121 Skrevet 28. oktober 2014 haha jeg vet ikke hvorfor dette var så morsom, men jeg ler meg nesten i hjel. Er kanskje lit overtrøtt ja du har et poeng, Amalie er definitiv svensk. Anonymous poster hash: 7eb40...b5d Føler med deg! Er bare når jeg er trøtt at jeg gidder å tenke på slike ting
Gjest Nori Skrevet 28. oktober 2014 #122 Skrevet 28. oktober 2014 Uhm, du vet at nordmenn er en egen etnisitet sant? Samer er norske statsborgere, men ikke nordmenn, de er samer som er en egen etnisitet. En kineser som bosetter seg i Norge, vil ikke bli annet enn en norsk statsborger. Nordmann eller norsk blir han aldri da det ikke går an å skifte etnisitet. Anonymous poster hash: 56b71...f16 Det er din mening. Jeg mener at man absolutt kan være norsk uavhengig av etnisitet. For meg er det to forskjellige ting.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2014 #123 Skrevet 28. oktober 2014 Det er din mening. Jeg mener at man absolutt kan være norsk uavhengig av etnisitet. For meg er det to forskjellige ting. Helt feil Anonymous poster hash: af74c...487 1
Chizue Skrevet 28. oktober 2014 #124 Skrevet 28. oktober 2014 Helt feil Anonymous poster hash: af74c...487 Ja for det er det du mener, ikke hva Nori mener. Vi kan diskutere om hvem som er norsk, til vi blir blå i trynet. Blir feil å si at noen har feil, da er det nesten bedre å si "Er ikke helt enig med deg...fordi blablabla"
Jolene Skrevet 28. oktober 2014 #125 Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Er barnet svensk eller norsk? Barnet ble jo ikke født i Norge, men i Sverige.. "Hei, mitt navn er Amalie, jeg er Norsk, men født i Sverige...Mine foreldre er Norsk." Eller er hun egentlig svensk? Jeg vil si...Hun er svensk. Hun er jo ikke født i Norge.. Norsk fordi hun har to norske foreldre. Hennes etnisitet blir dermed nordmann. Etnisitet bestemmes av hvor foreldrene er fra. Red: Helt enig med Crovo's innlegg nedenfor. Derfor trekker jeg den påstanden tilbake, men lar den stå med strek over. Endret 28. oktober 2014 av Jolene
Corvo Skrevet 28. oktober 2014 #126 Skrevet 28. oktober 2014 Jeg er så lei av det spørsmålet. Jeg er norsk statsborger ja, men jeg er opprinnelig sett fra et utenlandsk land og har en annen religion. Jeg er Norsk når jeg er i Norge og utledning når jeg er i utlandet. Det er det jeg pleier å svare. Hva er det som er rart med det da?? Er 19 år forresten Anonymous poster hash: 62d15...ed1 Det er litt rart at du mener at du ikke er norsk i utlandet. Jeg er norsk både i Norge og i utlandet. Derfor er jeg kanskje litt mer norsk enn deg. Selv om pappa ikke er norsk.
Corvo Skrevet 28. oktober 2014 #127 Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Norsk fordi hun har to norske foreldre. Hennes etnisitet blir dermed nordmann. Etnisitet bestemmes av hvor foreldrene er fra. Sorry, men det stemmer ikke helt tror jeg. "Etnisitet er felles særtrekk ved en gruppe som identifiserer gruppen som et "folk". Fellestrekkene gir seg uttrykk i språk, musikk, verdier, kunst, praksis, litteratur, familieliv, religion, ritualer, mat, navneskikker, offentlig liv og materiell kultur" Altså kan man faktisk skifte etnisitet, ettersom hudfarge, "rase" eller fødested ikke har noe med dette å gjøre. I følge wikipedia i alle fall. RED: Etnisitet er forskjellig fra rasebegrepet. Rasebegrepet henviser til unike felles fysiske og biologiske og genetiske karakteristika som oppfattes som felles for en befolkning. Kriteriene som brukes for å beskrive en gruppe, men om det brukes omfattende unike kulturelle karakteristika eller biogenetiske, bestemmer om gruppen er ansett som en etnisk gruppe eller en rase. På slutten av 1900-tallet og ved 2000-årsskiftet ble "irsk" ansett som en etnisk merkelapp og "hvit" som en rase karakteristikk. Ettersom man ikke "har lov" å si rase uten å bli stemplet som rasist så bruker man etnisitet, men det er feil å si "etnisk norsk" når man mener en hvit nordmann med hvite nordmenn til foreldre. Man burde si "nordmann av den hvite rasen" men det blir også helt feil. Endret 28. oktober 2014 av Corvo 1
Jolene Skrevet 28. oktober 2014 #128 Skrevet 28. oktober 2014 (endret) *SNIP* Jeg er helt enig med deg, derfor har jeg nå rettet på mitt utsagn. Gikk litt fort i svingene, men jeg kan da innrømme såpass Derimot kan jeg legge ved en spennende LINK som differensierer mellom rase og etnisitet. Se spesielt på "3. Race versus Ethnicity" da den passer perfekt med det du har skrevet Endret 28. oktober 2014 av Jolene
Jolene Skrevet 28. oktober 2014 #129 Skrevet 28. oktober 2014 (endret) *dobbeltpost* Endret 28. oktober 2014 av Jolene
Gjest extra Skrevet 28. oktober 2014 #130 Skrevet 28. oktober 2014 Dere er nå litt søte da som engasjerer dere så mye i hva som er norsk eller ikke Håper at dagen deres fikk innhold nå
esmer Skrevet 29. oktober 2014 #131 Skrevet 29. oktober 2014 Hva tenker du om personer som er født og oppvokst i Norge, har lekt med norske barn i barnehagen, har norske venner, deltar i det norske samfunnet (dugnader osv), feirer 17. mai, kan språket flytende og aldri har vært i hjemlandet til foreldrene? 1. Ikke så rart å være utlending og være født og oppvokst i Norge. Det er faktisk tre-fire generasjoner utlendinger i Norge nå. 2. Er det så rart? Bor tross alt i Norge .. norsk barn i barnehagen? wow! 3. Tror de færreste utlendinger sitter hjemme og furter over at det er tivoli og fest i nærheten 4. Når man er født og oppvokst i Norge, er det det minste du kan gjøre 5. So? Foreldrene har fortsatt ( i de fleste tilfeller) oppdratt deg slik de selv har blitt oppdratt. 1
Jolene Skrevet 29. oktober 2014 #132 Skrevet 29. oktober 2014 Hva tenker du om personer som er født og oppvokst i Norge, har lekt med norske barn i barnehagen, har norske venner, deltar i det norske samfunnet (dugnader osv), feirer 17. mai, kan språket flytende og aldri har vært i hjemlandet til foreldrene? Hva jeg tenker? At foreldrene har integrert seg godt. Skulle bare mangle å integrere seg i et land man flytter til.
Avalon Skrevet 29. oktober 2014 #133 Skrevet 29. oktober 2014 Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt. - Avalon, mod
Tøytigern Skrevet 29. oktober 2014 #134 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg er så lei av det spørsmålet. Jeg er norsk statsborger ja, men jeg er opprinnelig sett fra et utenlandsk land og har en annen religion. Jeg er Norsk når jeg er i Norge og utledning når jeg er i utlandet. Det er det jeg pleier å svare. Hva er det som er rart med det da?? Er 19 år forresten Anonymous poster hash: 62d15...ed1 Religionen har da vel for pokker ingen betydning. Har du statsborgerskap er du norsk borger og da er du nordmann.
Tøytigern Skrevet 29. oktober 2014 #135 Skrevet 29. oktober 2014 Sorry, men det stemmer ikke helt tror jeg. "Etnisitet er felles særtrekk ved en gruppe som identifiserer gruppen som et "folk". Alle har etnisitet. Alle. Det handler om etnisk opprinnelse og ALLE har en sånn. Man kan ikke bli født uten etnisitet. Derfor irriterer det meg grenseløst når hvite mennesker tar seg den friheten å tilskrive alle andre enn dem selv en "etnisk opprinnelse". Det har de også.
Tøytigern Skrevet 29. oktober 2014 #136 Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Ettersom man ikke "har lov" å si rase uten å bli stemplet som rasist så bruker man etnisitet, men det er feil å si "etnisk norsk" når man mener en hvit nordmann med hvite nordmenn til foreldre. Man burde si "nordmann av den hvite rasen" men det blir også helt feil. Hva faen er den hvite rasen? Har du ikke sett at der er forskjell på en irsk mann med svart hår og grønne øyne og deres lange slanke framtoning og en østeuropeer? Hva med nederlendere og briter? Norske kvinner er mye lengre og større i kroppen enn franske. Det finnes ingen enkelt "hvit rase". Edit: Jo, nordmenn av skandinavisk opphav ER etnisk norske. Skandinaver av skandinavisk opphav er etniske skandinaver/nordeuropeere. Man kan ikke fødes uten å ha en etnisitet, ut fra sine gener. Endret 29. oktober 2014 av Tøytigern
Gjest extra Skrevet 29. oktober 2014 #137 Skrevet 29. oktober 2014 "Jeg er ikke rasist, bare rasebevisst", sier en god del folk. Klapp igjen sier jeg og henviser til forskning som ikke akkurat er enige med disse rasebevisste menneskene.
Tøytigern Skrevet 29. oktober 2014 #138 Skrevet 29. oktober 2014 Norsk fordi hun har to norske foreldre. Hennes etnisitet blir dermed nordmann. Etnisitet bestemmes av hvor foreldrene er fra. Red: Helt enig med Crovo's innlegg nedenfor. Derfor trekker jeg den påstanden tilbake, men lar den stå med strek over. Etnisiteten bestemmes av vedkommendes gener.
Gjest lillelarve Skrevet 29. oktober 2014 #139 Skrevet 29. oktober 2014 Alle har ulikt syn på hva det er å være norsk. Jeg er norsk, og har samiske gener faktisk Morsomt...
Tøytigern Skrevet 29. oktober 2014 #140 Skrevet 29. oktober 2014 "Jeg er ikke rasist, bare rasebevisst", sier en god del folk. Klapp igjen sier jeg og henviser til forskning som ikke akkurat er enige med disse rasebevisste menneskene. Det fins ingen raser. Vi er av rasen menneske. Man er i tilfelle etnisitets-bevisst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå