Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men, hva mener du da at vi skal kalle oss, kjære AB?

Hva er jeg da? Hva er jeg når jeg lever halve livet mitt i Norge, ikke har besøkt landet mitt på de årene jeg har vært her, ikke har kontakt med mine slektninger, snakker norsk hjemme, har norske verdier, nyter vaffel på en søndag, taco på fredager mens jeg ser på Idol, norske kollegaer og nyter det kalde, norske været? Hva er jeg, da?

At du ikke holder kontakt med familien din og ikke besøker opphavsstedet ditt gjør deg i allefall ikke til nordmann i mine øyne. Hvorfor skulle det det? Etnisk bakgrunn er noe man er født med, det er ikke noe man shopper eller bytter ut fordi man "føler for det". Dessuten er det mange av dere innvandrere som tror dere har norsk verdier, men som ikke har det. Ta f.eks. nordmenns manglende vilje til sosial kontroll (særlig over hverandres seksualitet) som er spesiell også i europeisk sammenheng. Legg på ytringsfrihet og likestilling i tillegg. Mange europeere har ikke engang den "pakken" med norske verdier, så hvorfor skulle dere ha det?

Da er man halvt norsk. Alt jeg vil er å få folk til å skjønne at sine røtter er noe man burde være stolt av.

De teoriene der har jeg lest opptil flere ganger gjennom årenes løp. Kan derfor anbefale Jacques Lacan på det varmeste. Vi søker etter å være en del av en gruppe, dermed bestreber vi oss for å følge gruppens normer og regler. Dette blir dermed en del av vår identitet. Det sosiale vil dermed spille en rolle mtp hvor vi føler en kulturell tilhørighet, hvilket som ikke er et merkelig fenomen. Vi tilpasser oss det miljøet/kulturen/landet/etc som vi ønsker å føle oss en del av. Dette er jo en del av den klassiske (sosial)psykologien. Et annet fenomen som mange glemmer, er at vi også har den kulturelle arven. Med dette mener jeg det våre foreldre har vokst opp med og kjenner. Det å gi avkall på sine røtter blir dermed å gi avkall på en del av den du er, dermed har effekten av konformitet slått til (Jeg har også studert psykologi i sin tid).

Det eneste jeg fremmer er at man kan fint være svensk-norsk, dansk-norsk, britisk-norsk etc, men norsk er du ikke. Ved å vise til hvilket land du er fra får du jo det beste av to verdener.

Dette. Men jeg tror du er på et nivå langt over den jevne kg-brukeren her.

Har man norsk statsborgerskap er man norsk, det har ingenting med etnisitet å gjøre.

Nei, har man norsk pass så har man norsk pass. Intet mer. Man blir ikke nordmann av den grunn.

Hvis en nordmann flytter til japan og får statsborgerskap, kan hun da kalle seg japaner?

Blir ikke det litt rart?

Kan hvem som helst kalle seg kun norsk så lenge de har norsk statsborgerskap?

Anonymous poster hash: 30351...dd6

Nemlig. Jeg som er etnisk norsk blir ikke same over natta fordi jeg vil heller. Så hvorfor skulle "nordmann" og "norsk" være så løse og fleksible begreper?

Hva tenker du om personer som er født og oppvokst i Norge, har lekt med norske barn i barnehagen, har norske venner, deltar i det norske samfunnet (dugnader osv), feirer 17. mai, kan språket flytende og aldri har vært i hjemlandet til foreldrene?

Jeg tenker på de som integrerte innvandrere (jeg mener dere plikter å i integrere dere, så ingen pluss i taket fra meg).

Anonymous poster hash: af74c...487

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du ikke holder kontakt med familien din og ikke besøker opphavsstedet ditt gjør deg i allefall ikke til nordmann i mine øyne. Hvorfor skulle det det? Etnisk bakgrunn er noe man er født med, det er ikke noe man shopper eller bytter ut fordi man "føler for det". Dessuten er det mange av dere innvandrere som tror dere har norsk verdier, men som ikke har det. Ta f.eks. nordmenns manglende vilje til sosial kontroll (særlig over hverandres seksualitet) som er spesiell også i europeisk sammenheng. Legg på ytringsfrihet og likestilling i tillegg. Mange europeere har ikke engang den "pakken" med norske verdier, så hvorfor skulle dere ha det?

Dette. Men jeg tror du er på et nivå langt over den jevne kg-brukeren her.

Nei, har man norsk pass så har man norsk pass. Intet mer. Man blir ikke nordmann av den grunn.

Nemlig. Jeg som er etnisk norsk blir ikke same over natta fordi jeg vil heller. Så hvorfor skulle "nordmann" og "norsk" være så løse og fleksible begreper?

Jeg tenker på de som integrerte innvandrere (jeg mener dere plikter å i integrere dere, så ingen pluss i taket fra meg).

Heldigvis spiller det liten rolle hva akkurat du mener :) Vi definerer oss selv.

Skrevet

For meg er dette spørsmålet veldig enkelt å svare på. Ja jeg er norsk på alle tenkelige måter. Så langt jeg har oversikten har jeg kun norske aner. Det vil si at jeg vet jeg er kun norsk i minst 4 generasjoner, etter dette mister jeg litt oversikten over noen linjer, mens jeg de jeg kjenner til fortsetter med kun norske forfedre. Tilbake til tidlig 1700-tall på en side, til vikingtid på en annen, til 1300-tallet på en tredje. Så ja jeg er norsk.

Det sagt så synes jeg helt fint at folk som har opphav fra ikke Norge kan være norske. For meg kommer det an på om de er norsk-kulturelle om jeg kaller de norske. Så noen blir norske i samme generasjon som de kommer til landet om de identifiserer segselv som norske, mens for noen familier tar det generasjoner. De som har halvt opphav fra Norge og halvt fra et annet land så er de nesten alltid norske på alle identifiserbare punkter for meg.

• Liker 1
Skrevet

For meg er dette spørsmålet veldig enkelt å svare på. Ja jeg er norsk på alle tenkelige måter. Så langt jeg har oversikten har jeg kun norske aner. Det vil si at jeg vet jeg er kun norsk i minst 4 generasjoner, etter dette mister jeg litt oversikten over noen linjer, mens jeg de jeg kjenner til fortsetter med kun norske forfedre. Tilbake til tidlig 1700-tall på en side, til vikingtid på en annen, til 1300-tallet på en tredje. Så ja jeg er norsk.

Det sagt så synes jeg helt fint at folk som har opphav fra ikke Norge kan være norske. For meg kommer det an på om de er norsk-kulturelle om jeg kaller de norske. Så noen blir norske i samme generasjon som de kommer til landet om de identifiserer segselv som norske, mens for noen familier tar det generasjoner. De som har halvt opphav fra Norge og halvt fra et annet land så er de nesten alltid norske på alle identifiserbare punkter for meg.

Endelig et vettugt svar :)

Skrevet

Heldigvis spiller det liten rolle hva akkurat du mener :) Vi definerer oss selv.

Her har du misforstått. Du defineres av gruppen rundt deg.

• Liker 1
Skrevet

Her har du misforstått. Du defineres av gruppen rundt deg.

Ikke faen om jeg gidder å bli forvirret av noen som mener det ene eller det andre. Jeg definerer meg selv, ferdigsnakket.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan du ikke være begge deler? Hvorfor skal jeg nekte deler av min identitet. Jeg er begge deler jeg

og har alltid skrevet "jeg er en norsk-somalisk kvinne " i mine jobb søknader. :fnise:

hadde jeg bare skrevet somalisk er jeg sikker på det hadde vært vanskeligere å bli innkalt på jobbintervju :plystre:

Anonymous poster hash: 7eb40...b5d
Skrevet

Det vil jeg også gjøre. Og irriterer det enkelte så er det bare en bonus. :)

Anonymous poster hash: 52bf1...7e0

Kjempefint om noen lar seg irritere, ja. Gjør bare at jeg gleder meg enda mer over å være norsk :laugh:

Herlig :)

;)

• Liker 1
Skrevet

En ting er at man har blitt adoptert og har etnisk norske foreldre,

eh.......mener du en norsk person adoptert av norske mennesker? altså adopsjon på hjemmebane? XD

Skrevet

En blir ikke pakistaner om en er etnisk norsk men er født og oppvokst i Pakistan! Men hva DU føler selv du er kan ingen ta fra deg. Drit i hva andre mener, vær deg selv og muslimer kommer ikke til å ta over Norge. Vi respekterer Norge og vi vil bygge Norge med alle slags etnisiteter som befinner seg her. Hånd i hånd! Hilsen en fredelig muslim :)

Anonymous poster hash: 083a5...1a4
  • Liker 1
Skrevet

TS her.

Du kan ikke være utlending i Norge, fordi du bor i Norge og du må følge de norske reglene, men i utlandet så er du utlending, og da skal du oppføre deg i forhold til det lande du er i.

Jeg ment ikke å gå "dypt i det"

Anonymous poster hash: 62d15...ed1

Og kva forhøld har "å følge de norske reglene" med å vere norsk eller ei? MÅ ein vere norsk for å føle regler.... trur eg kan mindre norsk en eg hadde regna. Forstår ikkje omgrepa du bruker...

Og nei, vi er ikkje norske og skal aldri bli, men respektere reglene og har lite problem med å fungere i samfunnet (vel, for min del er det litt vanskeleg å bu i ei lita bygd etter å ha vakse opp i ein million-by, og folk kan virka altfor konservative etter det eg er vant til)

Anonymous poster hash: 3d8d4...eaf

Skrevet

Har man norsk statsborgerskap er man norsk, det har ingenting med etnisitet å gjøre.

Uhm, du vet at nordmenn er en egen etnisitet sant? :P

Samer er norske statsborgere, men ikke nordmenn, de er samer som er en egen etnisitet.

En kineser som bosetter seg i Norge, vil ikke bli annet enn en norsk statsborger. Nordmann eller norsk blir han aldri da det ikke går an å skifte etnisitet.

Anonymous poster hash: 56b71...f16

• Liker 3
Skrevet

Ikke norsk i det hele tatt .

Skrevet

både ja og nei.. Begge foreldrene mine er født og oppvokst i et annet land, kom hit i 20-årene. Jeg og brødrene mine er født og oppvokst i Norge. Føler at jeg har tilknytning til begge land, når jeg er der nede sier jeg at jeg er fra Norge, mens her sier jeg at jeg er fra landet foreldrene mine kommer fra

Anonymous poster hash: bb19f...e60
Skrevet (endret)

Jeg undrer på om det er noe særlig mer vits i å diskutere dette temaet? Det er mer enn 100% sjanse for at jeg ikke vil støte på dere i det virkelige livet. Men at det kan være folk i min omgangskrets med samme tankegang som TS med flere kan ikke utelukkes. Oppsummert er dette en verdiløs diskusjon da det er delte meninger om saken, og til tross for at jeg har svart i denne tråden, så blåser jeg i hva andre måtte mene? Selvmotsigelse? Deal with it baby ;)

Jeg har lært meg at ingen skal fortelle meg hva jeg er, hva jeg kan og ikke kan. De som forsøker seg vil få et "fint" svar tilbake.

Så jeg trekker meg ut av denne diskusjonen og sier "Jeg er norsk og du kan ikke gjøre noe med det" :)

Endret av extra
Skrevet

Dette er verden mest slitsomme tråd

Du er ikke norsk,

jo jeg er norsk,

vikingtiden :flagg:

jeg er begge deler

nei jeg er ikke japaner hvis jeg bor i Japan derfor er du innvandrer :opplyser:

nordmenns etnisitet står i fare, muslimene tar over Norge! :hallo:

Jeg er norsk :jolie:

Nei, det er du ikke :sur:

Skrevet

Blir litt sånn..
Om to norske, får ett barn i Sverige og flytter hjem til Norge..
Så vil ikke barnet være norsk, fordi barnet egentlig er svensk, barnet ble jo tross alt født i Sverige av norske foreldre..
Eller?

Skrevet

Blir litt sånn..

Om to norske, får ett barn i Sverige og flytter hjem til Norge..

Så vil ikke barnet være norsk, fordi barnet egentlig er svensk, barnet ble jo tross alt født i Sverige av norske foreldre..

Eller?

Hva faen snakker du om? :skratte:

• Liker 2
Skrevet

Hva faen snakker du om? :skratte:

Er barnet svensk eller norsk?

Barnet ble jo ikke født i Norge, men i Sverige..

"Hei, mitt navn er Amalie, jeg er Norsk, men født i Sverige...Mine foreldre er Norsk."

Eller er hun egentlig svensk?

Jeg vil si...Hun er svensk.

Hun er jo ikke født i Norge..

Skrevet

Er barnet svensk eller norsk?

Barnet ble jo ikke født i Norge, men i Sverige..

"Hei, mitt navn er Amalie, jeg er Norsk, men født i Sverige...Mine foreldre er Norsk."

Eller er hun egentlig svensk?

Jeg vil si...Hun er svensk.

Hun er jo ikke født i Norge..

haha jeg vet ikke hvorfor dette var så morsom, men jeg ler meg nesten i hjel. Er kanskje lit overtrøtt

ja du har et poeng, Amalie er definitiv svensk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...