Gjest Papirfly Skrevet 27. oktober 2014 #81 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg merker at det er utrolig deilig å ha sammenfallende kjønn og kjønnsidentitet, og sammenfallende statsborgerskap og etnisitet. For kategoriseringene vi har valgt, de er faen ikke hensynsfulle. 1
Shinigami Skrevet 27. oktober 2014 #82 Skrevet 27. oktober 2014 Du er bare teitAnonymous poster hash: 6df2c...d4d Og du er tydeligvis dum.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #83 Skrevet 27. oktober 2014 Hei ts. Jeg er født og oppvokst i Norge. Jeg kaller meg selv for norsk-somalisk. Dette fordi jeg er og identifiserer meg med begge deler. Jeg kan aldri bli norsk for min slekt og mine røtter er arabisk-somalisk og jeg er preget iform av de normer og sosiale regler som gjeller min kultur. Jeg snakker morsmålet og har en del "rare tendenser" spiser banen til chiliretter, spiser med hendene og snakker alt for høyt men samtidig er ikke "helt" somalisk heller. Drar jeg til hjemlandet vil de kalle meg for "soju" som betyr utlending. Det spiller ingen rolle hvor godt jeg snakker morsmålet. Jeg vil alltid bruke sleng som er fra mine foreldre generasjon på det jeg prøver å si. I sommer var jeg Somalia. Jeg skulle kjøpe vannmelon, den gamle damen som eide butikken spurte meg "hvor kommer du fra da?" Jeg må si jeg ble irritert for jeg hadde jo prøvd å ikke skille meg ut. Jeg svarte jeg kom fra nabobyen. Hun begynte å le å svarte tilbake "jeg kan se at du er soju med måten du uttrykker og går på, barn" Jeg vil aldri bli somalisk eller norsk "nok". Jeg er mer somalier en norsk og jeg er mer norsk en somalier. Jeg vet ikke om det er den norske skolen, mine venner eller brunosten sin skyld. Men jeg er kritisk til religion, litt stiv, og kommenterer aldri utsende med mindre det er positivt. Du vil aldri høre "å allah, hva har du spist" fra meg. Men du vil ikke gå fra mitt hjem sulten eller tørst. den tredje gangen du kommer på besøk får du beskjed "ikke vær fremmed forsyn deg fra kjøleskapet" og kommer du når jeg spisser middag er jeg pliktet til å gi halvparten. Jeg er begge deler på godt og vondt. Jeg har vært på en fest å følt "her føler jeg meg ikke hjemme, de er ski,fårikål,natur fanatikere" men jeg har følt det samme følelsen i et somalisk fest og. Hadde jeg blitt adoptert av norske foreldre derimot ville jeg kalt meg for norsk, uavhengig av mine røtter eller farge. Poenget er, hvis du føler deg norsk er det helt greit, men vær oppmerksom noe mener dette er feil for du har ikke "nordiske røtter" Hvor langt tilbake du må gå for å tilfredsstille dem er uvisst, men for andre vil du være norsk når du har norsk pass og kan mimre om barne-tv fra barndommen. Anonymous poster hash: 7eb40...b5d 2
Sommerfugl90 Skrevet 27. oktober 2014 #84 Skrevet 27. oktober 2014 Eller hva med denne: du jobber på et sted og de fleste kollegene dine sier at de oppfatter deg som norsk. Du sier kanskje at du selv ikke gjør det, men det kan de ikke forstå; du som tross alt har bodd hele livet i Norge, snakker flytende norsk og tar del i fellesskapet. Men så møter du andre i samfunnet som mener at du er det ikke. Forvirrende, ikke sant? Sannheten er at nordmenn flest ikke har opplevd samme type problem og kan derfor ikke relatere seg til denne eksistensielle problemstillingen. Nordmenn har sin historie med tatere og samer, så alt er vel ikke bare fryd og gammen her heller? Jeg ER forvirret Eller, neida, Joline og hennes likesinnede får mene akkurat det de vil. Jeg skal fortsette å kalle meg norsk, jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #85 Skrevet 27. oktober 2014 Eller, neida, Joline og hennes likesinnede får mene akkurat det de vil. Jeg skal fortsette å kalle meg norsk, jeg. Det vil jeg også gjøre. Og irriterer det enkelte så er det bare en bonus. Anonymous poster hash: 52bf1...7e0 2
Gjest extra Skrevet 27. oktober 2014 #86 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg ER forvirret Eller, neida, Joline og hennes likesinnede får mene akkurat det de vil. Jeg skal fortsette å kalle meg norsk, jeg. Herlig 1
Chizue Skrevet 27. oktober 2014 #87 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg er muslim og målet mitt er å gjøre Norge om til et muslimsk kalifat. Norge hater oss alle og hvite mennesker er rasister. Menneskelagde lover er dårlig og fungerer ikke. Bare guds lover virker. Hvorfor jeg ønsker muslimsk kalifat i Norge? Fordi hvite mennesker har behandlet meg som dritt. Hvite mennesker har mobbet meg gjennom 7 års barneskole, 3 års ungdomskole og 3 års videregående. 13 års mobbing av hvite mennesker. Derfor må Norge bli et muslimsk kalifat for å hindre at barn blir mobbet på skolen. Jeg prøvde å være nordmann, men hvite mennesker liker meg ikke. Anonymous poster hash: e4241...ac3 Hvite mennesker liker ikke meg som er hvit heller....
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #88 Skrevet 27. oktober 2014 Hvis en nordmann flytter til japan og får statsborgerskap, kan hun da kalle seg japaner? Blir ikke det litt rart? Kan hvem som helst kalle seg kun norsk så lenge de har norsk statsborgerskap? Anonymous poster hash: 30351...dd6 1
Gjest extra Skrevet 27. oktober 2014 #89 Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Hvis en nordmann flytter til japan og får statsborgerskap, kan hun da kalle seg japaner? Blir ikke det litt rart? Kan hvem som helst kalle seg kun norsk så lenge de har norsk statsborgerskap? Anonymous poster hash: 30351...dd6 Hva tenker du om personer som er født og oppvokst i Norge, har lekt med norske barn i barnehagen, har norske venner, deltar i det norske samfunnet (dugnader osv), feirer 17. mai, kan språket flytende og aldri har vært i hjemlandet til foreldrene? Endret 27. oktober 2014 av extra 1
Haru Skrevet 27. oktober 2014 #90 Skrevet 27. oktober 2014 (endret) jeg har aldri opplevd rasisme eller negativ behandling mot meg relatert til at jeg er ikke-etnisk Nordmann (jeg er adoptert). Men om folk bare later som de er snill med meg er selvsagt en paranoid tanke man kan gå rundt å gruble på. Men jeg vet ikke om jeg burde gjøre det. Ville ikke livet blitt utrolig slitsomt om en alltid skulle putte på en maske å late som en var hyggelig? Jeg tviler virkelig på at alle vennene mine er falske. Det kan de da ikke være. Men jeg er klar over det faktumet at immigranter ikke er så populære her i Norge Endret 27. oktober 2014 av Haru
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #91 Skrevet 27. oktober 2014 Hva tenker du om personer som er født og oppvokst i Norge, har lekt med norske barn i barnehagen, har norske venner, deltar i det norske samfunnet (dugnader osv), feirer 17. mai, kan språket flytende og aldri har vært i hjemlandet til foreldrene? Helt greit det. Men da må en svær blond nordmann som vokser opp i Kina også få lov til å kalle seg selv kun "kineser" om han har lyst, uten at folk stiller ekstra spørsmål. Anonymous poster hash: 30351...dd6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #92 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg har en norsk venninne som bor i Sør Korea. Hun er gift og har barn med en afro amerikaner. Barnet er koreansk og blir sett på som koreansk av venner, naboer, skole osv. Anonymous poster hash: 7eb40...b5d 3
Gjest extra Skrevet 27. oktober 2014 #93 Skrevet 27. oktober 2014 Helt greit det. Men da må en svær blond nordmann som vokser opp i Kina også få lov til å kalle seg selv kun "kineser" om han har lyst, uten at folk stiller ekstra spørsmål. Anonymous poster hash: 30351...dd6 Jeg har ingen problemer med det. Faktisk hadde jeg sett på det som fin gest at en person likte landet og folket mitt så godt at vedkommende med ære sa "Jeg er norsk". Jeg ville ha tenkt at landet mitt har så mye godt i seg at andre ønsker å assosiere seg med det.
esmer Skrevet 27. oktober 2014 #94 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg er utlending. Jeg elsker å bo i Norge, har norske venner og mange like verdier som nordmenn. For å være helt ærlig ser jeg ned på utlendinger som kaller seg for nordmenn. En ting er at man har blitt adoptert og har etnisk norske foreldre, en annen ting er å tydelig se ut som en utlending, og prøve å overbevise alle om at du er noe annet. Kan ikke tallet på hvor ofte jeg har hørt dette "foreldrene mine er utenlandske,jeg er født og oppvokst i Norge" Gjør deg ikke mer nordmann av den grunn. *Vinker til de pakistanske jentene i klassen som definerte seg selv som nordmenn, mens foreldrene ikke kunne et ord norsk og å være ute etter kl 15 var straffbart hjemme* Jeg liker å kalle en spade for en spade. 3
Haru Skrevet 27. oktober 2014 #95 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være noe verdig å diskutere Hvorfor skal vi alltid gjøre ting så komplisert den dag i dag? Hvorfor skal alt som er simpelt og logisk vries om til noe kompleks og detaljrikt? er det fordi vi føler at minimalisme er dumt eller svakt? Hvorfor kan vi ikke bare forholde oss til statsborgerskap delen? Jeg tror faktisk de eneste som kan, og de eneste som burde svare på dette spørsmålet, er kongefamilien og politikerne. En annen ting som bekymrer meg mest er hva som ligger bak intensjonen av å spørre dette spørsmålet. Er det slik at du automatisk unngår en person med en gang du får vite at en ikke er etnisk norsk eller er innvandrer? Lar du nasjonalitet definere et menneskes verdighet?
Jolene Skrevet 27. oktober 2014 #96 Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Da er korrekt svar, "at det ikke er min sak å blande meg borti". Du kom med et svar du nå må stå til svars for. Det er ikke en stråmann, en stråmann er å hevde du har sagt noe annet enn du sa og så gå løs på den påstanden. Anonymous poster hash: 52bf1...7e0 Stiller noen meg et spørsmål så svarer jeg på spørsmålet. Så enkelt. Innlegget er redigert. - Avalon, mod Endret 27. oktober 2014 av Avalon
Jolene Skrevet 27. oktober 2014 #97 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg er utlending. Jeg elsker å bo i Norge, har norske venner og mange like verdier som nordmenn. For å være helt ærlig ser jeg ned på utlendinger som kaller seg for nordmenn. En ting er at man har blitt adoptert og har etnisk norske foreldre, en annen ting er å tydelig se ut som en utlending, og prøve å overbevise alle om at du er noe annet. Kan ikke tallet på hvor ofte jeg har hørt dette "foreldrene mine er utenlandske,jeg er født og oppvokst i Norge" Gjør deg ikke mer nordmann av den grunn. *Vinker til de pakistanske jentene i klassen som definerte seg selv som nordmenn, mens foreldrene ikke kunne et ord norsk og å være ute etter kl 15 var straffbart hjemme* Jeg liker å kalle en spade for en spade. Helt enig med deg! Forskjellen er at alt nå til dags blir regnet som rasistisk. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #98 Skrevet 27. oktober 2014 TS her. Du kan ikke være utlending i Norge, fordi du bor i Norge og du må følge de norske reglene, men i utlandet så er du utlending, og da skal du oppføre deg i forhold til det lande du er i. Jeg ment ikke å gå "dypt i det" Anonymous poster hash: 62d15...ed1 1
Avalon Skrevet 27. oktober 2014 #99 Skrevet 27. oktober 2014 Tråden er ryddet for avsporinger + svar på dette, brudd på opphavsrett og persondebatt. - Avalon, mod
Gjest extra Skrevet 27. oktober 2014 #100 Skrevet 27. oktober 2014 TS her. Du kan ikke være utlending i Norge, fordi du bor i Norge og du må følge de norske reglene, men i utlandet så er du utlending, og da skal du oppføre deg i forhold til det lande du er i. Jeg ment ikke å gå "dypt i det" Anonymous poster hash: 62d15...ed1 TS: da bør du i så fall skrive utfyllende om hva du egentlig mente i utgangspunktte. Hjelper lite å komme og si det når det har blitt hele 5 sider med kommentarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå