Gå til innhold

Føler meg som verdens mest kresne person

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venninner skal ha et venninne-julebord. Dvs kose oss med god mat og drikke. Dette er ikke mine nærmeste venninner da de bor langt unna, har bodd her i et par år og fått noen venninner men vi er ikke kjempe nær, også siden jeg er beskjeden så er det ikke lett å si alt rett ut. Bare for å ha dette sagt.

På dette julebordet skal det selvfølgelig lages julemat, pinnekjøtt, jeg liker ca alt men ikke julemat. Har aldri vært glad i julemat og spiser ikke mat jeg ikke liker å spise. Så på julebord pleier jeg å spise poteter og annet tilbehør, en gang hadde jobben min tapas til julebordet og det digget jeg! Endelig mat som går an å kose seg med på julebord, for meg. Faktisk så er ikke foreldrene mine glade i typisk norsk julemat (jo vi er 100% norske) så vi har spist kalkun, svinestek, elgstek og lignende i jula. Ikke noe pinnekjøtt, ribbe eller lutefisk.

Jeg nevnte til mine venninner at jeg ikke spiser julemat da jeg ikke syns det er godt, jeg fikk flere rare blikk og bare "eh hva skal du spise da?", som om at julemat er den eneste maten som finnes på jorda. Joda jeg skjønner at folk vil ha julemat på julebord og jeg har full respekt for det. Så jeg sa at det skal de ikke tenke på, jeg kan ta med meg noe til meg selv. Fikk rare blikk da og, og hun vi skal være hos sa at det blir jo litt feil at jeg skal måtte det. Jeg svarte at det var null problem for meg og så var samtalen over. Men skal jeg da istenfor bare spise potet, grønnsaker og saus? De andre skal kose seg men ikke jeg? Eller skulle jeg krevd at alle de andre spiser noe helt annet som jeg liker? Nei jeg tar med meg mat, da blir vi alle fornøyde med hva vi spiser.

Men så fikk jeg nettopp vite desserten, riskrem med rødsaus, ja enda en "julerett" jeg ikke liker. Jeg skal ikke klage og ikke ta med meg dessert til meg selv. Får står over desserten eller spise litt.

Men gidder ikke si noe, er jeg så veldig ekstremt kresen når jeg spiser nesten hva som helst men ikke pinnekjøtt eller ribbe? Og ikke medisterpølser og medisterkaker, og risgrøt? Heller ikke lutefisk? Er kun i jula at det er et problem, for andre og ikke meg. Resten av året, dvs ca 360 dager så spiser jeg neste hva som helst. Noen av disse venninnene mine er mye mer kresne, er ei som ikke spiser pøler, fisk, reker, taco, og mye mer.. Er ei som knapt spiser salat fordi hun liker ikke paprika, mais, løk, tomat, og agurk.

Anonymous poster hash: fd87c...35f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke lam, og pinnekjøtt er julemiddagen i vår familie. Jeg tar da med et par skiver svinestek, ellers blir det jo servert poteter, saus og grønnsaker, så da er saken løst :-)

Ta med deg noe du liker du og :-)

Anonymous poster hash: 922ef...4ab
  • Liker 1
Skrevet

Syns ikke du høres kresen ut dersom du liker det meste utenom julemat. Hadde brydd meg midt bak at venninnene mine ikke ville jeg skulle ta med noe, dersom alternativet var å kun spise tilbehør. Ville glatt ta med dessert også. Du skal også kose deg på dette julebordet!

Gjest Violetta
Skrevet

Er da mange som spiser kalkun i julen. Ville tatt med det jeg, og brydd meg mindre om hva de andre mente.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde unnskyldt meg og heller kommet litt senere, etter maten.

Anonymous poster hash: bae01...46a

• Liker 1
Gjest earlgrey
Skrevet (endret)

Jeg vet hvordan du har det!

Liker kun kalkun i jula, blir kvalm bare av luka av ribbe, og brekker meg nesten av synet av den geleaktige lutefiskeb :P

Kan du ikke bare ta med kalkun da? Vil da tro at det er flere som ikke liker ribbe og lutefisk, dere kan da ha litt forskjellig å velge i?;)

Endret av earlgrey
Gjest Inggolf
Skrevet

Synes overskriften på tråden din er temmelig misvisende. Så for meg den lista med mat du ikke fikser jeg..

Men julemat ja, er særdeles lite glad i det selv, og det føler ikke jeg meg alene om.

Men jeg synes du bare kan ta med deg noe som passer til tilbehøret som allerede skal serves, altså at du bytter ut deres kjøtt med ditt eget kjøtt/fisk.

• Liker 1
Skrevet

Liker ikke du noe av julemat? Svineribbe, pinnekjøtt, julepølser og medisterkaker er jo veldig forskjellige ting, så rart om du liker alt annet, bare ikke det?

Om jeg var deg ville jeg stekt et kalkunbryst og tatt med så alle kunne få av det om de ville.

• Liker 6
Skrevet

Jeg liker heller ikke julemat, BARE kalkun, så det har jeg spist jul og nyttår så lenge jeg kan huske og trives med det :)

Riskrem og ulike puddinger er også ganske vanlig her, og det er jeg ikke sp glad i, men klarer å dytte i meg litt for høflighetens skyld.

Anonymous poster hash: c55f5...af9

• Liker 2
Skrevet

Damp/kok noen vanlige pølser til eller et eller annet. Du kan jo ta med deg en Fjordland skinkestek eller noe, og så bruker du tilbehøret til julebordet og bare varmer den skinkesteken (og evt brunsausen) i pakken.

Anonymous poster hash: f3340...c70
Skrevet

Synes overskriften på tråden din er temmelig misvisende. Så for meg den lista med mat du ikke fikser jeg..

Men julemat ja, er særdeles lite glad i det selv, og det føler ikke jeg meg alene om.

Men jeg synes du bare kan ta med deg noe som passer til tilbehøret som allerede skal serves, altså at du bytter ut deres kjøtt med ditt eget kjøtt/fisk.

Nå var poenget nettopp det at jeg føler at folk mener at jeg er kresen, vet at jeg ikke er kresen. Vennene mine var jo sjokkert over at jeg ikke liker julemat. Så du får mene hva du vil om overskriften :)

Takk for alle svar :) Godt å høre at jeg ikke er alene om å ikke like det typiske man "må" spise til jul.

Skrevet

Liker ikke du noe av julemat? Svineribbe, pinnekjøtt, julepølser og medisterkaker er jo veldig forskjellige ting, så rart om du liker alt annet, bare ikke det?

Om jeg var deg ville jeg stekt et kalkunbryst og tatt med så alle kunne få av det om de ville.

Disse tingene er ikke godt, kan spise men koser meg ikke da. Du er kanskje oppvokst med å spise dette hver jul, da er man vant med det, første gang jeg spiste disse tingene så var jeg 20 år. For en kjedelig mat! :)

• Liker 1
Skrevet

Kalkun er vel julemat, lutefisk er såpass spesielt så er vel egentlig ikke så mange som liker det. Hvis du liker svinestek så kan du vel ta med noen skiver ferdig stekt svinestek (fås kjøpt i de fleste store butikker til jul), og ellers bruke tilbehøret de har. Eller steke en av de nyere stekeposene med kalkun bryst, skjære i skiver å ta med, restene legger du i frysen til senere bruk. Har heller aldri likt riskrem, men lært meg å spise litt. Ikke så gale hvis det er masse saus på...Syntes ikke du er spesielt kresen.

Skrevet

Disse tingene er ikke godt, kan spise men koser meg ikke da. Du er kanskje oppvokst med å spise dette hver jul, da er man vant med det, første gang jeg spiste disse tingene så var jeg 20 år. For en kjedelig mat! :)

Da synes jeg du er en vanskelig gjest. At det er kjedelig er jo noe annet enn at du ikke liker det og må ha egen mat i et selskap.

Ja, jeg er oppvokst med pinnekjøtt og svinemør, men ikke de andre tingene, synes alt er kjempegodt.

• Liker 11
Skrevet

Det er da litt spesielt å forvente noe annet enn julemat på et julebord.

• Liker 2
Gjest Inggolf
Skrevet

Det er da litt spesielt å forvente noe annet enn julemat på et julebord.

Hvor får du det fra, at TS forventet annen mat? :klo:
Skrevet

Liker heller ikke julemat, spiser laks/ ørret istenden ;) Takk og lov at det er flere enn meg....

• Liker 1
Skrevet

Syns det er litt rart, at du ikke kan spise det, selvom det ikke er favorittmaten din. Du spiser svinestek, men ikke ribbe en gang i året?

Problemet ditt er jo ikke at du ikke liker det, men at du "ikke spiser det du ikke liker". Og det er å være kresen.

Jeg "liker" heller ikke lutefisk og riskrem, men jeg spiser det jo når det blir servert.

Anonymous poster hash: 3fdfa...208
  • Liker 3
Skrevet

Syns det er litt rart, at du ikke kan spise det, selvom det ikke er favorittmaten din. Du spiser svinestek, men ikke ribbe en gang i året?

Problemet ditt er jo ikke at du ikke liker det, men at du "ikke spiser det du ikke liker". Og det er å være kresen.

Jeg "liker" heller ikke lutefisk og riskrem, men jeg spiser det jo når det blir servert.

Anonymous poster hash: 3fdfa...208

De gangene jeg har spist ribbe så er det nesten bare fett og svor, noe jeg ikke liker. Spiser bacon men uten svor og minst mulig fett. Spiser jeg koteletter så skjærer jeg bort alt fett og svor. Liker ikke å spise rent dyre fett. Er ikke slanke hysteri for veier ca 10 kg for mye :P Jeg liker det bare ikke. Ribbe kan ikke sammenlignes med svinestek. Lam spiser jeg ikke i det hele tatt, spiser feks ikke fårikål heller.

• Liker 1
Skrevet

Da synes jeg du er en vanskelig gjest. At det er kjedelig er jo noe annet enn at du ikke liker det og må ha egen mat i et selskap.

Ja, jeg er oppvokst med pinnekjøtt og svinemør, men ikke de andre tingene, synes alt er kjempegodt.

Så fordi du syns at det er kjempe godt så skal jeg spise det? Skjønner ikke logikken :fnise: Det er kjedelig og jeg liker det ikke uansett. Men for all del spis hva du vil, spis alt du ikke liker om du vil, også spiser jeg det jeg vil ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...