Gå til innhold

Fjerne tånegl. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei!

I morgen skal jeg til legen for å fjerne tåneglen min. Jeg mistet den og er plaget med betennelse nå menst den gror ut igjen, og doktoren vil fjerne neglen så den får en ny kjangs til å gro ut igjen ''beint''.

Er her noen som har fjernet tånegl før og vil dele erfaringer? Han skal ikke fjerne noen røtter, bare selve neglen. Jeg er verdens største pingle og er veldig redd for at de skal vere veldig vondt etterpå. Legen sa jeg går på foten dagen etter, men jeg vet at han er flink til å underdrive.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/881735-fjerne-t%C3%A5negl-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kvinneline

Har fjernet flere ganger på grunn av inngrodd negl. Tro meg, betennelsen er mye vondere enn å fjerne! Du får lokalbedøvelse, så det du vil kjenne er et bittelite stikk. Jeg pleier og "lyve" og si at jeg kjenner litt når legen tester, slik at han gir litt ekstra bedøvelse, just in case :ler: Det gjør ikke vondt, og jeg er alltid opp å går normalt etter noen timer. Ikke bruk trange sko i de første dagene, så vil du nok raskt føle at betennelse-smerten er borte :)

Det gjør ikke vondt i det hele tatt. Det er som Kvinneline sier kun bedøvelsen/stikket man kjenner, og det hele er over på bare noen minutter. Man kjenner ingenting i ettertid heller, annet enn at det kan føles litt ømt.

Jeg er smertepyse, men synes ikke denne bedøvelsen var vond å få i det hele tatt. Selve "trekket" merket jeg overhodet ikke noe til. Legen (av den heller tørre typen) bemerket at han ikke akkurat trengte å ta spenntak for å få den til å løsne.

Husk romslige sko, jeg syntes det var best med sandaler, slik at det ikke var noe over tåa i det hele tatt. Fikk stor bandasje på, så trange sko var helt utelukket.

Det som overrasket meg mest, var at det tok så utrolig lang tid for ny negl å gro ut. Nå er den nye neglen like ille, så jeg har visst en kronisk syk negl, men den så rimelig pussig ut lenge.

Anonymous poster hash: a88ad...46b

Annonse

Tusen takk for alle svar! Tror 100 kg nettopp lettet fra skuldrene mine.. :) Kanskje jeg ikke trenger å grue meg likevell :)

AnonymBruker: har selv mistet negler to ganger før, og det har tatt nesten et år før den grodde ut igjen! Legen sa at viss det fortsatt er betennelse etter den nye neglen har komt, så må jeg fjerne røtter. Krysser fingrene for at jeg slipper det :)

Takk igjen for at dere roet nervene mine! Jeg kan skrive imorgen hvordan det gikk! ^^ Ha en fin kveld! :)

Hei igjen! :) Da var neglen borte :) Hadde dessverre litt problemer med bedøvelsen, men det gikk bra :) Bare glad det er over! :)

Virket den ikke eller mente du at den var vondt å sette?

Husker selv at jeg syns det var litt vondt da de satt bedøvelsessprøyta i tåa.

Den virket ikke så godt :frown: Noe av grunnen sa han var fordi der fortsatt var litt betent, å da virker ikke bedøvelsen nødvendigvis slik det skal. Så det var ganske vondt. Å sette selve bedøvelsen var litt vondt, men dessverre var selve fjerningen av neglen vondere.

Men jeg lurer på noe... Såret væsker ganske mye. Er det vanlig? Vist jeg ikke har plaster på. så ''leker'' det væske over de andre tærne. Beklager for ekle detaljer, men vil ikke ringe legen vist det er helt normalt :fnise:

Satte han ikke ledningsbedøvelse? Altså, nede ved roten av tåa? Det skal som regel hjelpe veldig bra tross betennelse... Men noen trenger mer bedøvelse enn andre.

Væske, mener du blank væske eller blod? Begge deler er normalt, men hvis du blør veldig mye bør du holde trykk på en stund. Du bør ha plaster på, og skifte når det trekker gjennom.

Anonymous poster hash: 83839...52b

Jeg kan bare bekrefte det som allerede er skrevet. Det er bare stikker av bedøvelsen som er litt ubehagelig. Ikke noe vondt i ettertid, men jeg ble sykemeldt i 3-4 dager i ettertid. Jeg fikk beskjed om at den ikke skulle brukes noe særlig, bare hvile og la den gro.

Edit: så jo nå at du allerede har fikset den :P

Endret av Plengionika

Annonse

Takk for svar! :) Mulig jeg ringer i morgen vist den fortsatt væsker. Ikke særlig mye blod, mest blank/gulgrønnaktig væske.

Han satte bedøvelse to ganger. Begge gangene satte han på hver side av tåa. Vanligvis skal den virke etter ca 20 min, vi fikk ikke startet med fjerningen før to timer, og da gjorde det like vondt som da han prøvde første gang. Selve fjerningen tok heldigvis max to minutter, så selv om det var vondt å gikk det raskt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...