AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #1 Skrevet 26. oktober 2014 Som overskriften sier. Hvor gamle bør barn være før de kan være alene hjemme? Anonymous poster hash: 0de49...390
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #2 Skrevet 26. oktober 2014 Kommer an på modenheten til barna og hva du legger i at de skal være alene hjemme. Er det snakk om ettermiddagen frem til foreldre kommer hjem, er det en vesentlig forskjell i alder kontra om de skal overnatte alene hjemme. Spesifiser? Anonymous poster hash: db68f...f04 1
heiduderborte Skrevet 26. oktober 2014 #3 Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Personlig var jeg hjemme alene i mange timer i 6 års alderen (skilte foreldre) syntes dette er helt feil.. Husker alle beskymringene jeg hadde og trodde på spøkelser og monstere, pluss at jeg ikke hadde mobil. Noen ganger kom ikke mamma hjem før det var mørkt ute. Og flere episoder der jeg gikk ned til storveien for å se om mamma kom kjørendes, da jeg ikke turte å gå inn. Må nesten le litt, men det er jo skummelt! På pappasiden.. Så hadde jeg huset alene i noen dager som kanskje 8 åring? Endret 26. oktober 2014 av heiduderborte
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #4 Skrevet 26. oktober 2014 Kommer an på barnet, hvor man bor og ikke minst når på døgnet det er snakk om, og hvor lenge. Sønnen vår er moden og ønsket selv å slutte på SFO i 2. klasse. Han var da alene hjemme noen timer etter skolen hver dag. Han hadde da mobiltelefon slik at han kunne få tak i oss, samt besteforeldre borti gata som som regel var lett tilgjengelige. Fra slutten av 2. klasse var han alene hjemme da vi gikk om morgenen kl 7, og så ringte vi og sa fra når han skulle gå til skolen. Har aldri vært noe problem. Fra 2. klasse kunne han også være alene hjemme en time, halvannen hvis vi skulle på trening eller andre ærend som han ikke ville bli med på. Han er veldig trygg, og synes ikke dette er skummelt. Vi har også snakket om hvordan han skal forholde seg om det f.eks. begynner å brenne, om noen ringer på osv. Anonymous poster hash: ced86...c4d
bobler Skrevet 26. oktober 2014 #5 Skrevet 26. oktober 2014 rundt 6-7 år sikkert men kommer jo an på ungen 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #6 Skrevet 26. oktober 2014 Kommer ann på hvor lenge / tid på døgnet. 7 åringen vår er alene hjemme et par timer på ettermiddagen. Anonymous poster hash: 1b3db...144
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #7 Skrevet 26. oktober 2014 Det kommer vel helt an på. Jeg var mye alene hjemme som liten og klarte meg helt fint. Fra jeg var 13-14 år fikk jeg bli hjemme når de andre dro på ferie (jeg ville heller jobbe og være med venner). Bestevenninnen til mamma var nærmeste nabo, og døren var alltid åpen der om det var noe. Hun fulgte selvfølgelig med og kom innom iblant. Jeg har nok alltid vært ganske moden og selvstendig. Lillebroren min derimot er 17 nå og får fortsatt ikke være hjemme alene. Anonymous poster hash: 2c595...10f
Elizia Skrevet 26. oktober 2014 #8 Skrevet 26. oktober 2014 8 åringen her er hjemme ca 45 min etter jeg drar på jobb og til han går på skolen på morgenen. Han ser da som oftest på NRK super, og jeg sier ifra at når det eller det programmet er ferdig, så må han gå. Ellers så kan han være hjemme alene innimellom i ca 15 min, for at jeg skal dra på butikken. Han har aldri vært alene hjemme lengre enn det. Han har mobil, så dersom det er noe så ringer han eller han springer over til naboen.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #9 Skrevet 26. oktober 2014 Når det er gammelt nok til å ringe de aktuelle nødnumrene i tilfelle krise, forklare sitt navn (slik at andre forstår ungen) og adresse samt eventuelle ærend til disse. Anonymous poster hash: 48a38...2f5
-Missi- Skrevet 26. oktober 2014 #10 Skrevet 26. oktober 2014 hoff jeg syns det er alt for tidlig, vil ikke at jr skal være alene hjemme før han er vertfall 10 Men så ble jeg og søstra mi ofte overlatt mye til oss selv da vi var små så jeg passer nok litt ekstra på min gutt og vil at han skal være trygg. Så syns jeg heller ikke det er nødvendig at han er aleine hjemme. 1
Ulrikke Skrevet 26. oktober 2014 #11 Skrevet 26. oktober 2014 Snuppelura begynte å være alene mens vi var i butikken osv fra hun akkurat hadde fylt 6 (da gikk hun i første klasse, født seint på året). Nå går hun i 4.klasse og fyller snart 9. Er alene hjemme før og etter skolen, passer klokka selv, låser osv.... Kan også fint være alene om ettermiddagen/tidlig kveld, men hun legger seg ikke alene osv, så klart... Lengde og hyppighet har økt gradvis disse tre årene da, naturlig nok. Hele tiden tatt det i hennes tempo. Hun har telefon og er trygg og selvstendig.
Millimani Skrevet 28. oktober 2014 #12 Skrevet 28. oktober 2014 Kommer an på modenheten hos barnet, og når på døgnet det er. Man kan alltid ha en "backup-løsning" med at barnet har muligheten til å gå til en nabo om det skulle være noe, eller ringe sine foreldre eller besteforeldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå