Gå til innhold

Hva skal jeg behandle benkeplaten med?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Kj@kken

Kjøkkenet blir så fint!

Vi la ny benkeplate i går, som siste finishen på verket. Vi har kjøpt en heltre benkeplate. Foreløpig er den ubehandlet, så spørsmålet er: Hva bør jeg sette den inn med?

Det må da finnes noe annet enn olje som beskytter litt mer? Husker at hjemmenfra så hadde min mor satt trebenkeplaten inn med noe som tålte "alt". Den så likevel helt ubehandlet ut. Min mor husker dessverre ikke HVA hun satte den inn med, bare at hun brukte noe helt fantastiske greier.

Noen sjeler der ute som har noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde at det var vanlig å olje slike plater, jeg.

Mine blir oljet 2 ganger i året og det holder helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TrÆra

Jo, det var oljing vi i utgangspunktet hadde tenkt.

Må du være veldig forsiktig med hva du setter fra deg på benkeplaten Lea?

Har du ellers noen tips på hvordan vi kan beholde den finest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste ulempen jeg har merket med olje:

Hermetikkbokser/metall gir stygge ringer i platene/oljen hvis det er vann involvert.

Ellers synes jeg ikke at det er noen problemer med oljet benkeplate.

Jeg har pusset over benkeplaten et par genger før oljing og fått vekk hakk og riper. Pusser først med ganske fint sandpapir og legger på en våt svamp e.l. Deretter oljer jeg 2-3 strøk og har fin benkeplate i et halvt år ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feather..

Vi har nettopp fått nytt kjøkken, og har en rådlekker, ekstra tykk benkeplate i heltre eik. Vi har oljet den 5 ganger, og nå skal vi sette den inn med bivoks. Det tipset fikk vi hos benkespesialisten, hvor vi kjøpte den. Det skal visstnok få frem gløden i treet, men jeg ser for meg at det sikkert gjør litt for holdbarheten også.

Feather..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kj@kken

Takk for tips feather.

Satt du benken inn med olje 5 ganger med en gang den var ny altså?

Fikk du kjøpt porduktene du bruker i en vanlig jernvareforhandler, eller må jeg på en kjøkken butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Anonymous

Foreldrene mine hadde veldig dårlige erfaringer med bivoks. Platen tåles fremdeles nesten ingenting (vanndråper ol). Noen som har en benkeplate i heltre mahogny som kan brukes normalt (uten at man er superredd for flekker)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte faktisk rens og olje til kjøkkenbenk i går. Damen i fargehandelen ga meg noe som heter Liberon finishing oil. Til rensing først skal jeg bruke Liberon møbelrenser. Hun anbefalte at oljen blir gnidd inn med stålull (ikke hardt, men helt forsiktig og til treet har sluttet å suge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjøkkenbenk i heltre. Riktig nok kjøpt på IKEA, men oljen som fulgte med der synes jeg fungerte kjempefint. Jeg er ikke så nøye med ting og tank på platen, men jeg ser hverken hakk eller stygge merker som ikke går an å vaske bort. Jeg har at hermetikk bokser stående over netter, til og med to netter en gang, og har aldri sett et merke. Men derimot stuebordet mitt som jeg har kjøpt på bohus, tar til seg alt. Har riktig nok bare satt det inn med jo-in, men der skal det ikke så mye som en brusboks til en gang før det blir merker.

Så jeg synes oljen fra IKEA fungerer kjempebra. Det står at man skal olje ca hver måned, men det er 4 måneder siden sist, og platen er like fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Liberon voks på min Ikea heltre bøk benkeplate. Tror nok at det er en god overflate, men det er forferdelig tungt arbeid å gni inn, det er vanskelig å polere flaten slik at den blir helt jevn. Liberons-voksen skal gnis inn med aller aller fineste stålull, og så skal den poleres - etter at voksen har satt seg, men før den blir alt for hard. Det er ekstremt tungt!

Gjorde det samme på kjøkkenbordet i beiset furu - det ble helt mislykket. Man ser rundingene etter at voksen ble gnidd inn, og poleringen klarte ikke å jevne det ut - i tillegg så suger bordet til seg skitt og fuktighet, så der har ikke voksen dekket.

Men benken holder seg fin og blank/glatt, og er rimelig motstandsdyktig. Jeg har ikke polert på flere år, så det hadde antagelig vært helt perfekt hvis jeg hadde gjort det oftere.

Planlegger å rense og slipe benken, beise den og polere opp med ny runde Liberon. Men da skal jeg ha poleringshjelp........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bøk heltre benkeplate fra Ikea. Pusser lett med sandpapir og oljer to tre ganger med olja fra Ikea som heter "BEHANDLA". Blir veldig bra. Skal gjøres to tre ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Faxe treolje. Kjøpes i jernvarehandelen. Det er viktig å passe på at du får en giftfri olje, det skal jo lages mat på platen.

Før hadde jeg Ikea bøk benkeplate, den var jeg kjempefornøyd med. Men så flyttet vi, og nå har jeg en heltre furu plate fra Norema. Den skal byttes ut så snart jeg får råd og anledning. Heltre er bra - men furu tåler ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen i fargehandelen ga meg noe som heter Liberon finishing oil. Til rensing først skal jeg bruke Liberon møbelrenser. Hun anbefalte at oljen blir gnidd inn med stålull (ikke hardt' date=' men helt forsiktig og til treet har sluttet å suge).[/quote']

Den er genial!! :)

Jeg oljet min furuplate 7-8 ganger da den var ny med denne oljen(og Liberon stølull...somman må klippe, ikke rive...da skjærer man seg veldig!! :oops: )

...Det er nå 3-4 år siden jeg gjorde noe med enne benkeplaten og først nå trenger den 1-2 strøk igjen!!

Og jeg har ikke satt den inn med voks heller...

Anbefales virkelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå brukt formiddagen på å rense platen med Liberon møbelrens, og den tok veldig bra vekk all skitt og smuss. Nå skal jeg la det tørke til i kveld og sette den inn med olje etterpå. Godt å høre at du har god erfaring med denne oljen! Damen i butikken sa for øvrig ingenting om å vokse platen. Jeg tror det er godt nok å olje den en gang i mellom, jeg.

Pass på å bruke hansker, både for å unngå å skade seg på stålullen og for å ikke få rensemidlene inn i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...