AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #1 Skrevet 25. oktober 2014 Med årene har jeg fått sterkere menstruasjonssmerter, og jeg begynner å merke at maksdosen på 3 stk Naproxen ikke tar all smerten den første dagen. Kan jeg bruke Paracetamol i tillegg til Naproxen? Eller bør jeg heller få resept på 500 mg Naproxen, og hva er maksimal dosering på disse? Tilleggsspørsmål: Hvis man kan få sterkere Naproxen, kan ikke man da bare ta 2x 250mg i stedet for 1x 500mg på resept? Det blir jo så mye styr med lege og ventetid. Anonymous poster hash: 566a9...27d
Gjest Citronella Skrevet 25. oktober 2014 #2 Skrevet 25. oktober 2014 Med årene har jeg fått sterkere menstruasjonssmerter, og jeg begynner å merke at maksdosen på 3 stk Naproxen ikke tar all smerten den første dagen. Kan jeg bruke Paracetamol i tillegg til Naproxen? Eller bør jeg heller få resept på 500 mg Naproxen, og hva er maksimal dosering på disse? Tilleggsspørsmål: Hvis man kan få sterkere Naproxen, kan ikke man da bare ta 2x 250mg i stedet for 1x 500mg på resept? Det blir jo så mye styr med lege og ventetid. Anonymous poster hash: 566a9...27d Jeg skulle gjerne svart deg, men da blir jeg slettet.
Trimsi Skrevet 25. oktober 2014 #3 Skrevet 25. oktober 2014 Dette finner du ut av ved enten å lese om Naproxen i felleskatalogen, eller å snakke med legen din. Jeg blander Naproxen og Paracetamol da legen min har sagt at dette er ok...
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #4 Skrevet 25. oktober 2014 Med årene har jeg fått sterkere menstruasjonssmerter, og jeg begynner å merke at maksdosen på 3 stk Naproxen ikke tar all smerten den første dagen. Kan jeg bruke Paracetamol i tillegg til Naproxen? Eller bør jeg heller få resept på 500 mg Naproxen, og hva er maksimal dosering på disse? Tilleggsspørsmål: Hvis man kan få sterkere Naproxen, kan ikke man da bare ta 2x 250mg i stedet for 1x 500mg på resept? Det blir jo så mye styr med lege og ventetid. Anonymous poster hash: 566a9...27d Dette må du snakke med legen din om. Vi kjenner ikke helsesituasjonen din, og kan ikke gi deg konkrete råd om medikamenter. Det er dessuten mot forumreglene.Anonymous poster hash: 236ff...34b
Version 2.0 Skrevet 25. oktober 2014 #5 Skrevet 25. oktober 2014 Hvorfor fjerne all smerte? Om det tar noe så overlever du vel? Jeg har selv ekstreme menssmerter, men tar ikke noe smertestillende annet enn 1 g paracet, Ja, det er fortsatt vondt, men herregud da. Litt må man tåle.
Djungelvrål Skrevet 25. oktober 2014 #6 Skrevet 25. oktober 2014 Hvorfor fjerne all smerte? Om det tar noe så overlever du vel? Jeg har selv ekstreme menssmerter, men tar ikke noe smertestillende annet enn 1 g paracet, Ja, det er fortsatt vondt, men herregud da. Litt må man tåle. Du har IKKE ekstreme menssmerter, det er helt sikkert! 7
Version 2.0 Skrevet 26. oktober 2014 #7 Skrevet 26. oktober 2014 Du har IKKE ekstreme menssmerter, det er helt sikkert! Jo jeg har faktisk det. Det er så ille at jeg noen ganger ikke klarer å føle beina mine. Stråler nedover til knærne, og jeg blir senge-/sofaliggende etter jobb.
Djungelvrål Skrevet 26. oktober 2014 #8 Skrevet 26. oktober 2014 Jo jeg har faktisk det. Det er så ille at jeg noen ganger ikke klarer å føle beina mine. Stråler nedover til knærne, og jeg blir senge-/sofaliggende etter jobb. Da har du heldig som har en høy smerteterskel. Selv om du tåler det er det ikke sikkert andre gjør det. Hvordan man opplever smerter er helt individuelt. Mine menssmerter er som rier. Jeg takler ikke å ha rier i 4-5 dager, derfor tar jeg 500-600 mg naproxen daglig de første dagene. Det tar den verste smertetoppen. Det er sånn jeg "overlever". 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #9 Skrevet 26. oktober 2014 Jo jeg har faktisk det. Det er så ille at jeg noen ganger ikke klarer å føle beina mine. Stråler nedover til knærne, og jeg blir senge-/sofaliggende etter jobb. Jeg har lignende smerter og dør ikke av smertene jeg heller. Men hvorfor lide unødvendig? Jeg har andre ting å ta meg til enn å holde sengen... Takk til andre som har svart. Anonymous poster hash: 566a9...27d 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #10 Skrevet 26. oktober 2014 Er det noen av dere over som har blitt sjekket for endometriose? Jeg har ekstreme smerter som økte ved alderen, og skal få en utredning på sykdommen de kommende dagene. De siste månedene har jeg hatt kontinuerlig smerte som kommer og går gjennom hele syklus. Ville bare spør, da dette er en lite kjent sykdom blant leger, som anbefaler p-piller og smertestillende. Jeg får utredning senere enn jeg skulle hatt på grunn av dette. Kan dessverre ikke svare TS, men har selv nå fått resept på naproxen og paracetamol. Fikk beskjed av legen å ta det etter behov, men ikke på hvor stor dose. Føler med deg og god bedring... Anonymous poster hash: 0394f...c0e 2
Trimsi Skrevet 26. oktober 2014 #11 Skrevet 26. oktober 2014 Jo jeg har faktisk det. Det er så ille at jeg noen ganger ikke klarer å føle beina mine. Stråler nedover til knærne, og jeg blir senge-/sofaliggende etter jobb. Med mine tidligere menssmerter (hadde endometriose) ville det vært komplett umilig å holde seg oppreist. Dette var som om jeg fikk kniver vridd rundt i underlivet, og tårene spratt ukontrollert ut, og jeg har høy smerteterskel ! Merkelig påstand å komme med til en annen at "litt må du tåle" og "jeg klarte meg da med bare en paracet" når du ikke aner hvor vondt hun har? 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #12 Skrevet 26. oktober 2014 Med mine tidligere menssmerter (hadde endometriose) ville det vært komplett umilig å holde seg oppreist. Dette var som om jeg fikk kniver vridd rundt i underlivet, og tårene spratt ukontrollert ut, og jeg har høy smerteterskel ! Merkelig påstand å komme med til en annen at "litt må du tåle" og "jeg klarte meg da med bare en paracet" når du ikke aner hvor vondt hun har? Endometriose er ikke en sykdom som en kan bli kvitt, kun holdes i sjakk. Anonymous poster hash: 0394f...c0e
Trimsi Skrevet 26. oktober 2014 #13 Skrevet 26. oktober 2014 Endometriose er ikke en sykdom som en kan bli kvitt, kun holdes i sjakk. Anonymous poster hash: 0394f...c0e Endometriose har man ikke før puberteten, og svært sjeldent etter overgangsalder (foruten tarm endometriose). Som du sikkert vet vil veldig mange som har sykdommen aldri oppdage dette, fordi de ikke har symptomer, eller fordi plagene blir feildiagnosert. I mitt tilfelle ble ikke endometriosen oppdaget før jeg var gravid første gang, og man fant store blodcyster på eggleder og eggstokk. Da skjønte jeg også hvorfor jeg ofte hadde ekstreme menssmerter, og hvorfor det tok ganske lang tid å bli gravid første gang. Jeg har hatt 3 keisersnitt, og hver gang har man fulgt med på cyster og livmorknuter og operert bort disse. Etter første graviditet forsvant smerter og symptomer på endo, og jeg har ikke hatt plager eller fått påvist cyster etter dette. Jeg sier derfor at jeg ikke har endometriose nå. Selvfølgelig kan jeg ikke utelukke at noe kan dukke opp, men siden det ikke er så altfor lenge til jeg kommer i overgangsalderen, regner med at dette er lite sannsynlig.
Version 2.0 Skrevet 26. oktober 2014 #14 Skrevet 26. oktober 2014 Med mine tidligere menssmerter (hadde endometriose) ville det vært komplett umilig å holde seg oppreist. Dette var som om jeg fikk kniver vridd rundt i underlivet, og tårene spratt ukontrollert ut, og jeg har høy smerteterskel ! Merkelig påstand å komme med til en annen at "litt må du tåle" og "jeg klarte meg da med bare en paracet" når du ikke aner hvor vondt hun har? Jeg ser at svaret mitt var litt i overkant dustete skrevet, så beklager dette. Selvsagt er smertetersklene forskjellige. Grunnen til at jeg nok overreagerer litt her er fordi vi har folk på jobben som ikke kommer på jobb fordi de har mensen og irriterer meg en del over slike folk. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #15 Skrevet 26. oktober 2014 Vanskelig for oss å svare deg ts, jeg tror jeg ville hørt med legen eller de på apoteket var jeg deg. Det er i allefall ikke god skruring for leveren din å spise så mye smertestillende. Selv har jeg ikke like sterke smerter som deg, men jeg tar 1-2 naproxen tvert jeg har fått mensen. Jeg godtar også at jeg har smerter de dagene og tar det veldig rolig. Ei vannflaske og senga hjelper mye, men jeg forstår det ikkeholder om du sliter max. Min tommelfingerregel: så lite smertestillende som mulig. Anonymous poster hash: 300ef...f51
Gjest Tekola Skrevet 26. oktober 2014 #16 Skrevet 26. oktober 2014 Tråden er ryddet og stenges herved i henhold til Kropp og helse-rommets retningslinjer: Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege. Tekola, mod.
Anbefalte innlegg