heiduderborte Skrevet 25. oktober 2014 #1 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg er en sånn som ønsker å oppleve hele verden. Jeg er ung og har lite penger. Flybiletter er derimot veldig billig. Og jeg har veldig lyst til å hoppe på et fly til usa for å deretter ta ting som de kommer. Jeg liker å lære av erfaringer, og tror det er noe man kan lære masse av. Samtidig liker jeg at ting er planlagt, men ting i livet mitt går nettopp i motsatt rettning, aldri som planlagt. Vurderer å gjøre det med en venn til sommerferien, tror det hadde vært utrlolig kult! Også er ikke jeg den som beskymerer meg for noe heller. Ville du turt å gjort det?
Gjest incognita Skrevet 25. oktober 2014 #2 Skrevet 25. oktober 2014 Problemet er at du må opplyse i immigration på flyplassen der du lander i USA om adressen(e) du har tenkt å oppholde deg på.
SKE87 Skrevet 26. oktober 2014 #3 Skrevet 26. oktober 2014 Problemet er at du må opplyse i immigration på flyplassen der du lander i USA om adressen(e) du har tenkt å oppholde deg på. Neida. Jeg har ikke visst hvor jeg skal bo da jeg har søkt ESTA (forenklet visum) og har latt feltet stå åpent. Har gått heeelt fint - opptil flere ganger Høres ut som en super idé, TS!
Gjest brutal_mann Skrevet 26. oktober 2014 #4 Skrevet 26. oktober 2014 Verden består av mer enn USA om du ønsker et enda bredere spekter av muligheter. 5
JHF Skrevet 26. oktober 2014 #5 Skrevet 26. oktober 2014 Neida. Jeg har ikke visst hvor jeg skal bo da jeg har søkt ESTA (forenklet visum) og har latt feltet stå åpent. Har gått heeelt fint - opptil flere ganger Høres ut som en super idé, TS! En trenger ikke å vite addressen når en søker ESTA, men en må fylle det ut når en ankommer landet. Det er bare adressen første natten en trenger å opplyse om til immigrasjonsmyndighetene.
SKE87 Skrevet 26. oktober 2014 #6 Skrevet 26. oktober 2014 En trenger ikke å vite addressen når en søker ESTA, men en må fylle det ut når en ankommer landet. Det er bare adressen første natten en trenger å opplyse om til immigrasjonsmyndighetene. Ja, men har fortsatt ikke visst adresse da, bare stat og by, så da spurte jeg flyvertinne, og det var greit
Gjest incognita Skrevet 26. oktober 2014 #7 Skrevet 26. oktober 2014 Ja, men har fortsatt ikke visst adresse da, bare stat og by, så da spurte jeg flyvertinne, og det var greit Haha ja så lenge flyvertinna sa det var greit så! 2
Gjest Oonagh Skrevet 26. oktober 2014 #8 Skrevet 26. oktober 2014 Ville ikke dratt så langt som USA med mindre du har en faktisk plan (og penger til å gjennomføre den) eller erfaring med backpacking. Still deg heller opp med tommelen på motorveien, og dra sørover i Europa. 2
SKE87 Skrevet 26. oktober 2014 #9 Skrevet 26. oktober 2014 Haha ja så lenge flyvertinna sa det var greit så! Jeg har da kommet inn flere ganger, så ja Er jo ombord du fyller inn immigration card, så de bør jo vite hva som er lov eller ei...
salat Skrevet 26. oktober 2014 #10 Skrevet 26. oktober 2014 Hørtes gøy ut ja Men hvis du har lite penger, hvordan skal du finansiere mat og boplass da? Har du tenkt å jobbe fram mot sommeren?
Gjest incognita Skrevet 26. oktober 2014 #11 Skrevet 26. oktober 2014 Jeg har da kommet inn flere ganger, så ja Er jo ombord du fyller inn immigration card, så de bør jo vite hva som er lov eller ei... Du kan jo å fortelle immigration at "flyvertinna sa det var greit"
SKE87 Skrevet 26. oktober 2014 #12 Skrevet 26. oktober 2014 Du kan jo å fortelle immigration at "flyvertinna sa det var greit" Du vil bare være vrang du. Herregud. Du forstår du og at jeg ikke mener at hun kan bestemme det, at til syvende og sist bestemmer immigration. Men USA har sikkert millioner av turister hvert år som kommer uten å ha bestilt hotell på forhånd - mange drar feks direkte på roadtrip. Sånn at de ser gjennom fingrene på om du skriver adresse eller ikke. Med mondre du har unnlatt å skrive adresse og pga det IKKE kommet inn så bare slutt å vær så vrang. Som sagt. Jeg har hvertfall flydd 3 ganger uten åskrive adresse på det skjemaet!
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #13 Skrevet 26. oktober 2014 Skal du fly så langt bestiller du selvsagt hotellrom for første natta, slik at du kan dra rett til hotellet og hvile, og da skriver du selvsagt dette hotellets adresse på skjemaet. Null problem. Anonymous poster hash: b1ff3...b25
SKE87 Skrevet 26. oktober 2014 #14 Skrevet 26. oktober 2014 Skal du fly så langt bestiller du selvsagt hotellrom for første natta, slik at du kan dra rett til hotellet og hvile, og da skriver du selvsagt dette hotellets adresse på skjemaet. Null problem. Anonymous poster hash: b1ff3...b25 De fleste gjør det jo så klart sånn, men hvis TS har lyst å gjøre det som hun skriver i HI, så er ikke det noe problem heller. Har bare lyst å fortelle TS at om det er drømmen, så kjør på
Colargol Skrevet 26. oktober 2014 #15 Skrevet 26. oktober 2014 For usa så ville jeg sjekket litt opp før jeg dro om hvordan en kan tjene penger svart her og der, ta kontakt med folk gjennom couchsurfing (eller andre communities slik jeg gjør det, men det kommer an på en del annet først -det er ikke bare bare å valse inn i 'underground'-miljøer som en ukjent, fremmed turist) Du må ha en spesiell type visum for å få lov til å tjene penger lovlig, og de er ikke så enkle å få ordnet (du må enten være frilanser med eget firma eller være ansatt hos et firma som betaler for deg, uansett så koster det og du må gjennom en søknadsprosess med ambassaden i Oslo først) Usa er ganske dyrt land å reise og bo i om du ikke ordner deg noen form for plan. Ønsker du den store opplevelsen så ville jeg ha spart nok til å kjøpe en conversion-van eller slengt meg på som med-passasjer med noen andre som reiser rundt ved å stille opp som sjåfør. Du kan ikke regne med å haike trygt overalt, så vær forsiktig -buss er nok den beste metoden nesten hvor som helst i verden om du ikke vil være stor på det og fly fra by til by.. Hvor i Usa vil du dra, evt. hvor vil du starte? østkyst, vestkyst, fra nord til sør eller cross country? Jeg har venner som reiser rundt i conversionvans og Rv's, de bor og jobber stort sett i nasjonalparker 3-6-12 måneder av gangen før de flytter på seg. Du får ikke jobbe lovlig her heller, men du kan hjelpe de som jobber lovlig og tjene litt svart. Om du spiller et instrument eller kan gjøre noe annet kreativt som gateartist så kan du fint tjene nok penger til å komme deg rundt og spise godt -igjen må du bare sørge for å ta skikkelig godt vare på deg selv, være klar i huet og tenk over hvem du ønsker å tilbringe tid med, å reise slik betyr at du blir kjent med mange som lever på gata og på veien, mange (de fleste) gode sjeler, men også mange som kan gjøre deg vondt. (Jeg gir deg universale råd nå, og om du forteller litt mer om hvordan du ønsker å forflytte deg, leve og sove så er det enklere å komme med flere tips! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå