AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #1 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har tre hunder og vil ha en til. Er lei av å høre "skal du ha enda en?" Av samtlige folk både i rasemiljøet, blant vennene mine, familien osv. Hvorfor skal folk mene så mye om meg og mine hunder? Anonymous poster hash: 5504c...99b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #2 Skrevet 25. oktober 2014 Drit i hva andre mener Så lenge du har tid, økonomi og lyst til å ha mange dyr - go for it! Anonymous poster hash: c3194...676
Howl Skrevet 25. oktober 2014 #3 Skrevet 25. oktober 2014 (endret) Sier det samme som anonym over her: Ignorer hva andre sier, du er heldig som har tid og mulighet til å ha så mange hunder! Endret 25. oktober 2014 av Howl 1
Gjest Jessica-Oslo Skrevet 26. oktober 2014 #4 Skrevet 26. oktober 2014 Følg dine egne ønsker og drømmer - så fremt du har tid og råd til hunden Jeg har hørt akkurat det samme da jeg har valgt å utvide dyrefamilien - men takk og lov har ingen klart å stoppe meg! Elsker dem alle som en, og det tenker jeg du også kommer til! Lykke til!
Tvist Skrevet 27. oktober 2014 #5 Skrevet 27. oktober 2014 Det er jo det samme for folk som får mer enn to, tre barn.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #6 Skrevet 27. oktober 2014 Det er da ikke så rart at det blir kommentert, det er ikke helt vanlig å ha fire hunder. Hvorfor skal du ha så mange hunder? Har du ikke jobb? Er det ikke veldig dyrt? Anonymous poster hash: d5816...ffa 3
Gjest Skrevet 27. oktober 2014 #7 Skrevet 27. oktober 2014 Men hva er årsaken til at du vil ha enda en til? Og klarer du å gi fire hunder alt de trenger av psykisk og fysisk stimulans? 1
Portvinpiken Skrevet 27. oktober 2014 #8 Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Men hva er årsaken til at du vil ha enda en til? Og klarer du å gi fire hunder alt de trenger av psykisk og fysisk stimulans? Akkurat disse spørsmålene undrer meg litt. Jeg har aldri nemlig opplevd at noen sier det samme til en som sier hun er gravid med nr. 2, 3 eller 4. Det kunne aldri i verden falt meg inn å svare: " Å gratulerer! Så hyggelig! Har du tenkt nøye igjennom om du er i stand til å gi alle ungene dine det de trenger når du får så mange?" Jeg tviler ikke på at folk har tenkt nøye igjennom hvor mange barn det er lurt å ha - men det har veldig mange hundeeiere som skaffer seg èn hund til gjort også. Det værste av alt; i min erfaring - er at folk tillater seg å være så utrolig frekke når det gjelder dyr. Man blir ofte møtt med fordommer og på kanten kommentarer om både det å ha flere hunder og sin egen psyke. Det er helt greit at folk er forskjellige. Noen vil ikke ha barn. Noen vil ikke ha dyr. Men respekt og normal høflighet og folkeskikk bør utøves! Jeg forstår også at folk ikke forstår hva det innebærer å ha en - eller flere hunder. Særlig hvis man ikke engang liker hunder. Men det er nettopp dette som jeg mener er ganske uakseptabel oppførsel, å gi uttrykk for at det er noe galt når man vil ha flere. Og til de som synes det holder å ha bare en hund. Har de sett/tenkt over hvor mange hunder oppdretteren de kjøpte fra har? Inkl. de som er ute på fòr. Og oppdrettere har helt ærlig et annet fokus enn fysisk og psykisk stimulans veldig ofte dessverre. For ikke å snakke om hvor mange hunder en hundekjører har. Til TS: du må bare venne deg til det dessverre. Slutt å føl at du må stå skolerett og forklare folk hvorfor du ønsker flere. Etterhvert venner de seg til det, og slutter å spørre om hvor mange du har, eller glede seg over at du får èn til. Endret 27. oktober 2014 av Portvinpiken 1
Gjest Skrevet 27. oktober 2014 #9 Skrevet 27. oktober 2014 Akkurat disse spørsmålene undrer meg litt. Jeg har aldri nemlig opplevd at noen sier det samme til en som sier hun er gravid med nr. 2, 3 eller 4. Det kunne aldri i verden falt meg inn å svare: " Å gratulerer! Så hyggelig! Har du tenkt nøye igjennom om du er i stand til å gi alle ungene dine det de trenger når du får så mange?" Jeg tviler ikke på at folk har tenkt nøye igjennom hvor mange barn det er lurt å ha - men det har veldig mange hundeeiere som skaffer seg èn hund til gjort også. Det værste av alt; i min erfaring - er at folk tillater seg å være så utrolig frekke når det gjelder dyr. Man blir ofte møtt med fordommer og på kanten kommentarer om både det å ha flere hunder og sin egen psyke. Det er helt greit at folk er forskjellige. Noen vil ikke ha barn. Noen vil ikke ha dyr. Men respekt og normal høflighet og folkeskikk bør utøves! Jeg forstår også at folk ikke forstår hva det innebærer å ha en - eller flere hunder. Særlig hvis man ikke engang liker hunder. Men det er nettopp dette som jeg mener er ganske uakseptabel oppførsel, å gi uttrykk for at det er noe galt når man vil ha flere. Og til de som synes det holder å ha bare en hund. Har de sett/tenkt over hvor mange hunder oppdretteren de kjøpte fra har? Inkl. de som er ute på fòr. Og oppdrettere har helt ærlig et annet fokus enn fysisk og psykisk stimulans veldig ofte dessverre. For ikke å snakke om hvor mange hunder en hundekjører har. Til TS: du må bare venne deg til det dessverre. Slutt å føl at du må stå skolerett og forklare folk hvorfor du ønsker flere. Etterhvert venner de seg til det, og slutter å spørre om hvor mange du har, eller glede seg over at du får èn til. Oj! Var hele den skjenneprekenen beregnet på meg? Jeg spurte bare et relativt fornuftig spørsmål... Vi har flere hunder selv og jeg vet hvor mye jobb det er hvis alle skal ha et meningsfullt liv og både bruke kropp og sjel for å være lykkelige. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #10 Skrevet 27. oktober 2014 Det er en grunn til at folk lurer på en annen måte enn de lurer med barn. Endel mennesker bruker dyr som en slags mental krykke eller som en erstatning for mangel på det sosiale. Hele konseptet rundt "crazy cat lady" er jo blitt humoristisk, men ideen kommer et steds fra. Dyr krever stell og omsorg, men mindre enn å forholde seg til andre mennesker. Det har tidligere dukket opp liknende tråder der vedkommende har massevis av dyr og det etterhvert i tråden kommer frem at hun sliter psykisk, ikke har jobb og at familie og venner bekymrer seg for at hun ikke blir bedre. De utvikler en slags "samlemani" overfor dyr slik enkelte har med ting. Nei, det er selvsagt ikke slik at alle med masse dyr har problemer. Men det er forekommer iblant, og det forekommer oftere enn når noen (som også har en mann og er gift) vil ha flere barn. Anonymous poster hash: cfc9a...709 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #11 Skrevet 27. oktober 2014 Hvis du har mulighet, penger og lyst nok, så drit i hva andre sier. Hunder er flokkdyr, og har man flere vil de gi hverandre mental og fysisk stimuli så lenge de har plass å boltre seg på, må være hyggelige enn å være alenehund når eier er borte fra hjemmet. Har selv bare én hund, skulle gjerne hatt flere, men logistikk lar seg ikke løses. Han er en håndfull i perioder, og innimellom får jeg idiotiske spørsmål som "hvorfor kan du ikke bare gi han bort?". Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Så ja, drit i dem. Du setter ikke spørsmål ved deres ønsker i livet, om det er krevende jobber, barn eller hobbyer. Da kan de og holde kjeft. Anonymous poster hash: 98705...367 1
Skywise Skrevet 27. oktober 2014 #12 Skrevet 27. oktober 2014 Og hva så om folk bruker dyr som en mental krykke? Dyr har vist å ha positiv effekt på mange mennesker med psykiske og fysiske lidelser, så jeg finner det ikke rart at syke mennesker ofte søker støtte i dyrehold. Mange med depresjon og angstlidelser søker seg bort fra andre mennesker uansett om de har dyr eller ikke. Det er en naturlig del av sykdommen å ville isolere seg. Samlemani er i stor grad en psykisk lidelse for seg selv, og de fleste med psykiske lidelser har ikke og kommer aldri til å utvikle noen form for samlemani. Så lenge folk er i stand til å ta vare på dyrene sine, syke eller ikke, synes jeg folk skal holde seg for god til å mistenke dem for psykiske lidelser, samlemani og vanskjøtsel.
Portvinpiken Skrevet 27. oktober 2014 #13 Skrevet 27. oktober 2014 Oj! Var hele den skjenneprekenen beregnet på meg? Jeg spurte bare et relativt fornuftig spørsmål... Vi har flere hunder selv og jeg vet hvor mye jobb det er hvis alle skal ha et meningsfullt liv og både bruke kropp og sjel for å være lykkelige. Synd at du oppfattet det som en skjennepreken. Og nei, det var et generelt svar hvor det passet å sitere det du hadde skrevet. Jeg var faktisk inne på tanken å presisere at svaret var generelt ment, men droppet det sa jeg tenkte at det var åpenbart. Beklager det.
Wildberry Skrevet 27. oktober 2014 #14 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg kunne sagt noe sånt, men det hadde ikke vært ment som noe negativt. Ja, jeg ville blitt overrasket, for med mindre man driver med oppdrett eller hundekjøring så er det uvanlig å ha så mange hunder, men spørsmålet ville egentlig vært ment som en måte å vise interesse og åpne opp for at hundeeieren kan fortelle mer om det planlagte kjøpet som selvfølgelig engasjerer dem. "Skal du ha enda en?" er ikke en uttalelse som i seg selv er negativ, så med mindre personen faktisk sier noe mer negativt enn det, så er det best å ikke ta det i verste mening. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå