Gå til innhold

Hva når far ikke kan/vil betale barnebidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært alenemor i snart to år, og barnefar er førtidspensjonert og nekter å så mye som kjøpe noen klesplagg til barna så de har klær når de besøker ham - og altså enda mindre villig til å betale noen form for barnebidrag.

Jeg har vært snill og tenkt at jeg klarer meg jo selv, men, nå begynner jeg å bli irritert.

For det første krever han at jeg skal betale litt av utgiftene han har til bussbilletter når barna besøker ham, og for det andre at jeg skal pakke og sende med rene klær til dem når de besøker ham annenhver helg. For det tredje nekter han altså å betale noen form for barnebidrag.

Han har trang økonomi, så hva skal jeg gjøre da?

Har hørt at i slike tilfeller kan NAV hjelpe, men hvordan fungerer dette i praksis - og får man noen form for etterbetaling?

Anonymous poster hash: 28779...5b0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har dere ikke 50/50 delt samvær?

Da slipper dere alt som heter barnebidrag?

Anonymous poster hash: db542...d32

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet (endret)

Har han ikke råd til å betale bidrag, betaler staten en minstesats. Tror den er rundt 1000 kroner per barn. Da må ikke far betale tilbake om han ikke har råd

Edit: be nav ta seg eventuell innbetaling. Det koster litt, men da får du iallfall det du har krav på

Endret av RompeRusk
  • Liker 3
Skrevet

Hvis det er bidragsforskudd du tenker på er dette behovsprøvd. Dvs. en må ha ganske lav inntekt.

Vet du om han er bidragsdyktig?

Skrevet

1470 er minstesatsen, er iallfall det jeg får...

Anonymous poster hash: 7fe7d...c58
Skrevet

Her må det skilles på om han er bidragsdyktig eller ikke. NAV nan regne ut. Koster i underkant av 900 kr.for dere hver. NAV betaler bidragsforskudd ut fra inntekt opp til 6g.Maks 1470. Ved økende inntekt avtar dette inntil 6 g ca 535000 kr. NAV kan trekke fra pensjonen hans det han skulle betale og sende det til deg. Det er riktig du skal dekke reiseutgifter etter inntektsbrøk. NAV kan ikke kreve inn de utgiftene.

Skrevet

Jeg har vært alenemor i snart to år, og barnefar er førtidspensjonert og nekter å så mye som kjøpe noen klesplagg til barna så de har klær når de besøker ham - og altså enda mindre villig til å betale noen form for barnebidrag. Jeg har vært snill og tenkt at jeg klarer meg jo selv, men, nå begynner jeg å bli irritert. For det første krever han at jeg skal betale litt av utgiftene han har til bussbilletter når barna besøker ham, og for det andre at jeg skal pakke og sende med rene klær til dem når de besøker ham annenhver helg. For det tredje nekter han altså å betale noen form for barnebidrag. Han har trang økonomi, så hva skal jeg gjøre da? Har hørt at i slike tilfeller kan NAV hjelpe, men hvordan fungerer dette i praksis - og får man noen form for etterbetaling? Anonymous poster hash: 28779...5b0

For det først: Dere har begge plikt til å bidra til kostnadene ved samvær, så der har han helt rett.

For det andre: Det er vel helt naturlig at du sender med klær til barna hvis han kun har de annenhver helg. Her syns jeg du er veldig vanskelig.

For det tredje: La NAV fastesette og innkreve bidrag så slipper dere å krangle mer om det. Skjemaer finner du på NAV.no

Søk også om bidragsforskudd. Da får du er minstebidrag fra NAV hver mnd uansett om far betaler/har tilstrekkelig inntekt eller ikke.

Anonymous poster hash: 7c075...f2d

• Liker 3
Skrevet

For det først: Dere har begge plikt til å bidra til kostnadene ved samvær, så der har han helt rett.

For det andre: Det er vel helt naturlig at du sender med klær til barna hvis han kun har de annenhver helg. Her syns jeg du er veldig vanskelig.

For det tredje: La NAV fastesette og innkreve bidrag så slipper dere å krangle mer om det. Skjemaer finner du på NAV.no

Søk også om bidragsforskudd. Da får du er minstebidrag fra NAV hver mnd uansett om far betaler/har tilstrekkelig inntekt eller ikke.

Ja, hun er den vanskelige av dem, veldig også! :overrasket:

Skrevet

Kontormus, on 26 Oct 2014 - 11:57, said:

Ja, hun er den vanskelige av dem, veldig også! :overrasket:

Ja! Hvis hun nekter å sende med barna klær for en helg så er hun vanskelig. Anonymous poster hash: 7c075...f2d
  • Liker 2
Skrevet

Få NAV til å regne dette ut for dere, så slipper dette å bli et irritasjonsmoment. Selv om det ikke er det NÅ, så kan det fort bli det i fremtiden.

• Liker 1
Skrevet

Ja! Hvis hun nekter å sende med barna klær for en helg så er hun vanskelig. Anonymous poster hash: 7c075...f2d

Hvis han hadde betalt barnebidrag eller at nav hadde funnet ut at han hadde for lav inntekt til å skulle betale bidrag er jeg enig med deg, men hvis han har inntekt til å skulle betale, men ikke gidder å betale så er det han som er vanskelig.

Skrevet

Som førtidspensjonert barnefar har du undersøkt om han da får noe form for barnetillegg?

Støtter de andre som ber deg få hjelp hos Nav.

Anonymous poster hash: c3755...969

Skrevet

Hvis han hadde betalt barnebidrag eller at nav hadde funnet ut at han hadde for lav inntekt til å skulle betale bidrag er jeg enig med deg, men hvis han har inntekt til å skulle betale, men ikke gidder å betale så er det han som er vanskelig.

Men det er jo til syvende og sist barna det går utover hvis mor nekter å sende med klær. Da vanskeliggjør hun samvær og det er ikke riktig uavhengig om far betaler bidrag eller ei. Det er to forskjellige problemstillinger.

Og hvis far ikke betaler og mor lar det skure og gå uten å kreve bidrag fastsatt og innkrevd gjennom Nav så må hun nesten skylde seg selv litt også.

Sett fra fars side så kanskje han holder tilbake bidrag fordi mor ikke vil sende med klær til samvær.

Det er ofte mange sider av en sak, men man skal uansett bidra til at barna har kontakt med begge foreldrene :).

Skrevet

Nei. Den som ikke bidrar til noe som helst annet enn å ha barna hos seg kun 20% av tiden kan i det minste gjøre et forsøk på å lette forholdene ved å ha litt klær som vaskes og er klare til bruk igjen når ungene kommer tilbake!

Han nekter jo å være med på å forsørge sine barn, han er ikke en smule vanskelig han da?

• Liker 1
Skrevet

Skjønner far godt jeg....

Anonymous poster hash: 056f4...000
Skrevet

Men det er jo til syvende og sist barna det går utover hvis mor nekter å sende med klær. Da vanskeliggjør hun samvær og det er ikke riktig uavhengig om far betaler bidrag eller ei. Det er to forskjellige problemstillinger.

Og hvis far ikke betaler og mor lar det skure og gå uten å kreve bidrag fastsatt og innkrevd gjennom Nav så må hun nesten skylde seg selv litt også.

Sett fra fars side så kanskje han holder tilbake bidrag fordi mor ikke vil sende med klær til samvær.

Det er ofte mange sider av en sak, men man skal uansett bidra til at barna har kontakt med begge foreldrene :).

Bidrag skal da dekke mere enn bare klær! Slutt å få det til å høres ut som om det er mors feil alt som er galt, og slutt å forsvare slike slasker!

• Liker 2
Skrevet

Skjønner far godt jeg....

Fordi... ?

Skrevet

Fordi... ?

Han har trang økonomi, og om han nekter å betale, så ligger det noe bak. Hva om far ikke ønsket å kun være "helgepasser" for barna? Om mor vet at han tjener lite, skjønner jeg at det er vanskelig for han å skulle betale barnebidrag i tillegg, for så å sitte med lite. To barn koster en del i barnebidrag. Slik mor fremstår, virker det som om hun har klart seg ganske bra til nå. I tillegg spør hun om "Etterbetaling av barnebidraget...". Seriøst? Start nå heller ordningen enn å be far flytte på gaten av å betale for to barn over lengre tid som barnebidraget ikke er betalt...

• Liker 1
Skrevet

Bidrag skal da dekke mere enn bare klær! Slutt å få det til å høres ut som om det er mors feil alt som er galt, og slutt å forsvare slike slasker!

Jeg vet at bidraget skal dekke mer enn klær og jeg prøver ikke å forsvare slike "slasker" som du kaller det. Jeg prøver bare å påpeke at en sak har flere sider og vi kan ikke ensidig si at den versjonen vi får fremlagt er den riktige.

Jeg er selv oppvokst som skilsmissebarn og bidrag har vært en konflikt i alle år. På mange forskjellige fronter og av forskjellige årsaker. Det har ikke vært hyggelig å være en del av den konflikten.

Har selv tre barn som jeg mottar bidrag for og vil selvfølgelig ha det jeg mener er riktig.

Men uansett hvor uvenner jeg kunne ha vært med min eksmann om bidrag så hadde jeg gjort alt som stod i min makt for at barna skulle hatt et godt forhold til ham. Bidrag er en "voksen-sak" og barna skal ikke involveres på noen måte.

Og når barna bare er der annenhver helg så syns jeg det er urimelig at far skal ha komplette sett med klær og sko der. Både pga kostnaden det medfører og fordi barna vokser ut av de på en, to, tre.

• Liker 3
Skrevet

For det første, jeg tenker at førtidspensjonering er en frivilig sak. Er det ikke?

For det andre. om de finner han bidragsutdyktig så slipper han å betale. For det tredje, har han svak økonomi kreves ikke etterbetaling. For det fjerde, han må ikke bo på gata. Han har rett til å beholde penger til bolig og livsopphold. Det er det som er å være bidragsudyktig.

For det femte, vi vet ingenting om hvem som ønsket å bryte forholdet. Uansett, om det er mor som har vært utro/voldelig/tatt iniativ til å splittes, skal ikke dette gå ut over barna. Har en barn har en også plikt til å forsørge dem. Begge foreldrene, etter evne!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...