Gå til innhold

Tips til aktivitetskalender?

83`

Anbefalte innlegg

Ja, mine 4 små hoppet i taket over at pakkekalenderen i år blir byttet ut med aktivitetskalender!! ;-) Litt uventet reaksjon -men jeg puster selfølgelig lettet ut!!

Men -her vi bor er det ikke så mange kulturelle tilbud. Så her må jeg finne opp hjulet selv. Noen tips? Baking, lage julepynt, gå på ski og aking har jeg vært smart nok til å komme på selv. Men regner med noen er ganske kreative her, så tips mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bygge snøhule,

dra på biblioteket,

lage hytte under bordet og ha piknik der,

skattejakt i hagen (så kan de finne noe godteri eller en liten gave),

dra på kino (evt. filmkveld hjemme, lat som om dere er på kino. Lag billetter, ha med penger og lag butikk hvor de kan kjøpe godteri, popcorn og brus. Ordne om stua til en kinosal),

lage snømann/andre snøfigurer.

Anonymous poster hash: 8c19c...278
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage lommelykt/refleks løype, tur med grilling av pølse/pinnebrød, En kveldstur med lykter, pakke inn gaver, lage julekort, kakao/gløggkveld, pynte pepperkaker/kjeks, bake lussekatter, lage gele, puslespill, legobygging, fargelegge, skrive ut div. Labyrinter og prikk til prikk, eventyrstund, spillkveld - brettspill/tvspill/pc-spill, lage utelykter, blomsterdekorasjoner, andre dekoreasjoner med naturmaterialer, lage julelenker, julekurver, klippe snøstjerner, lage lys, såpe, drops, se julefilmer, lese juleblad/tegneserier, gå på biblioteket - låne bøker/filmer der, ha med gravlykt og dra på kirkegården, lysfrokost, perling, lage julepynt med nabbiperler, lage hånddukker av sokker og ha forestilling, lage skoeske med div inni ( ute- innemiljø, med trær/dyr/møbler...), mandel i grøten, ut os se på stjernene, lage fuglemat....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøre en juleglede for noen andre

ringe en (gammel slektning) for å ønske god jul

lage julekort og sende

lage pepperkakehus

si noe fint til en annen i familien

dra på julebesøk til bestemor og bestefar

Anonymous poster hash: ccca7...191
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det heldigvis her i huset også. De elsker lappekalender som de kaller det.

Her er noe av det vi gjør:

- Valgfri middag

- Filmkveld med godis

- Lage islykter (hvis det er kaldt nok vel og merke)

- Skattejakt

- Lese eventyr

- Tur i skogen med grillings og kakao

- Adjektivfortelling (dette er favoritten! Jeg skriver en historie som de må fylle ut adjektiv underveis, og de ler seg tullete hver gang)

- Juleverksted

- Kino/teater

- SPA kveld

- Brettspill

Dette er noe av det jeg kommer på i farta. Trenger inspirasjon jeg også. :)

Jeg har kjøpt små konvolutter hvor jeg skriver navnet til den som skal åpne (hvis ikke er det full krig om hvem som skal åpne...) og har hengt det i en stor grein jeg fant ute. Funker fint.

Er det dager jeg vet er hektiske, så hender det jeg sniker inn en liten ting eller en sjokolade etc istedet for en aktivitet.

Dette er 4'de året vi skal ha dette, og det er suksess hver gang. Og så er det kjempe koselig.

Anonymous poster hash: 16fdf...633
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

- Lage julekort

- Ha juleverksted (der de f.eks. kan lage kort eller pynt, smykker, armbånd eller andre juleting).

- "Lete-lappen-leken" (Det brukte foreldrene våre å finne på i blant, og det var så gøy. Da lagde mamma mange lapper som hun la rundt om kring i og/eller utenfor huset, og vi måtte finne fram fra den ene lappen til den neste. Vi fikk får første lapp i handa der det f.eks. sto "Jeg er på badet" eller "Jeg er der dere finner posten". Og så måtte vi finne neste lapp der det sto noe lignende, helt til vi fant en overraskelse. F.eks. litt godteri eller noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se en julefilm sammen hjemme. Bake, lage marsipanfigurer, lage julepynt/-kort, lese ei bok om jula og drikke kakao/gløgg, lage drops selv, pynte pepperkakehus, spille et brettspill sammen evt kortspill, danse til julesanger, gå i skogen og hente einekvister og pynte dem på trappa, lage små julemotiv av perler (slike plastperler man smelter sammen med strykejern). Mine barn fikk ett år hvert sitt lille kunstige juletre de hadde på skrivebordet sitt og vi brukte mange ettermiddager til å lage perlepynt til å henge på minitrærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Lag bowling hjemme (6 like store flasker, og en passende stor ball). :)

Anonymous poster hash: 8c19c...278
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...