AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #1 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har en cocker spaniel som jeg har overtatt av en oppdretter. Hun har bodd på gård med mange andre oppdrettshunder. I begynnelsen når vi møtte hunder ute på tur brydde hun seg ikke om andre hunder, men nå 3 mnd etter blir hun sint på dem, knurrer og glefser mot alle som vil hilse på! Hva kan dette være- er hun lei av andre bikkjer? Jeg er også med i en tur gruppe og vurderer å slutte siden det ikke virker som hun koser seg sammen med de i det hele tatt- hun vil helst bare være med mennesker og er spesielt glad i barn.. Har vi gjort noe galt , dette var ikke eg problem når vi overtok henne...Anonymous poster hash: aeb3e...376
Portvinpiken Skrevet 25. oktober 2014 #2 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har en cocker spaniel som jeg har overtatt av en oppdretter. Hun har bodd på gård med mange andre oppdrettshunder. I begynnelsen når vi møtte hunder ute på tur brydde hun seg ikke om andre hunder, men nå 3 mnd etter blir hun sint på dem, knurrer og glefser mot alle som vil hilse på! Hva kan dette være- er hun lei av andre bikkjer? Jeg er også med i en tur gruppe og vurderer å slutte siden det ikke virker som hun koser seg sammen med de i det hele tatt- hun vil helst bare være med mennesker og er spesielt glad i barn.. Har vi gjort noe galt , dette var ikke eg problem når vi overtok henne...Anonymous poster hash: aeb3e...376 Jeg ville tatt meg råd til en god atferdskonsultasjon hvor en hundetrener får se atferden til hunden din. Her på nettet blir det uansett bare mange spekulasjoner.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #3 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg ville tatt meg råd til en god atferdskonsultasjon hvor en hundetrener får se atferden til hunden din. Her på nettet blir det uansett bare mange spekulasjoner. Jeg spurte en trener i den gruppen jeg går i og han sa at hun sikkert var lei av å forholde seg til andre hunder, i følge oppdretter var hun kuet i flokken og fikk mye kjeft av de andre hundene men var konfliksky og kranglet aldri med noen..synes det er rart at en hund som jo er flokkdyr er lei av andre hunder...Anonymous poster hash: aeb3e...376
Portvinpiken Skrevet 25. oktober 2014 #4 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg spurte en trener i den gruppen jeg går i og han sa at hun sikkert var lei av å forholde seg til andre hunder, i følge oppdretter var hun kuet i flokken og fikk mye kjeft av de andre hundene men var konfliksky og kranglet aldri med noen..synes det er rart at en hund som jo er flokkdyr er lei av andre hunder...Anonymous poster hash: aeb3e...376 I all min tid jeg har drevet med hund så har jeg aldri hørt den varianten om at en hund "er lei av å forholde seg til andre hunder". Beklager å måtte si det, men det er noe av det dummeste jeg har hørt. Høres ut som oppdretter er litt på jordet i forhold til å følge med på nyere varianter av hunders atferd innen dominans og lederskap. Saken er at selvom man kan være en veldig god hundetrener, så betyr ikke det at man har stor kunnskap om atferd dessverre (selvom man skulle tro at dette var veldig viktig). Og oppdrettere generelt har mest peiling på: oppdrett. Ikke nødvendigvis hverken trening eller atferd. Dette er naturligvis min erfaring, og ikke en absolutt sannhet. Men jeg tør påstå at det i veldig mange tilfeller stemmer :-( Jeg jobber selv fulltid med hund og atferd, og ville aldri kunne engang være bastant å si hva som kan være problemet før jeg har snakket utfyllende med eier OG sett hunden. Det er derfor jeg skrev tidligere at du har mest igjen for å kontakte en som kan litt om atferd. I denne tråden kan det sikkert komme mange eksempler basert ut på litt gjetning, men ingen kan si hva som egentlig vil være riktig å gjøre. Jeg vet ikke hvor du holder til i landet, men jeg kan anbefale deg å se på disse listene. Her har folkene ihvertfall en utfyllende utdannelse innen atferd: http://nafs.no/atferdskonsulenter http://www.etiskhundehold.com/norge.html Om du bor i Oslo, kan jeg også anbefale Tess hos www.gooddog.no Jeg har anbefalt henne før også, fordi jeg liker godt måten hun jobber med hund på. Lykke til! Håper det ordner seg :-) 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #5 Skrevet 25. oktober 2014 Tusen takk for hjelpen portvinspiken! Det skal jeg gjøre:-)))Anonymous poster hash: aeb3e...376 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå