Gå til innhold

Bake med italiensk hvetemel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve å lage italiensk pizzabunn, og har kjøpt hvetemel type 00. Bruker jeg det som vanlig hvetemel eller er det noe jeg bør være obs på?

Anonymous poster hash: 6d126...80c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bruker det som vanlig hvetemel. Har opplevd noen ganger at det "suger" med væske.

Tips: Kjøpte en bakesten til pizza på Kitch'n da den var på tilbud. Den har gjort susen for meg som liker tynn bunn. Litt mer jobb når du skal steke, men vel verd jobben. IKKE glem maismel på steinen.

Skrevet

Du bruker det som vanlig hvetemel. Har opplevd noen ganger at det "suger" med væske.

Tips: Kjøpte en bakesten til pizza på Kitch'n da den var på tilbud. Den har gjort susen for meg som liker tynn bunn. Litt mer jobb når du skal steke, men vel verd jobben. IKKE glem maismel på steinen.

Hvordan merker du det med væsken?

Og hvordan bruker man en slik bakesten?

Skrevet

Er dette melet mer finmalt? Er det hele forskjellen?

Skrevet (endret)
IKKE glem maismel på steinen.

Jeg har aldri brukt noe mel på steinen, og har heller aldri hatt noen problemer med det.

Hvordan merker du det med væsken?

Og hvordan bruker man en slik bakesten?

Det merker du på deigens konsistens. Om du elter i maskin så har deigen riktig konsistens når den slipper sidene, men fremdeles klistrer seg i bunn. Elt i minst 15 minutter.

Stenen setter du i ovnen og lar den varme seg i minst 30 minutter (sett ovnen på maks - 270 grader eller mer). Deretter slenger du inn (den italienske) pizzaen din og steker den i noen minutter. Rundt 5 minutter pleier å være bra, men du må følge med da det går raskt fra perfekt til svidd.

Er dette melet mer finmalt? Er det hele forskjellen?

Tja

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 2
Skrevet

Vet det er forskjell på pizzastener, men på den jeg har står det at det skal brukes maismel. Det er for å suge opp fuktigheten fra pizzaen under steking i følge leverandør.

Pizzamel er finere malt enn vanlig mel. 00 eller 000 grad på malingen.

Skrevet

mel 00 er vanlig hvetemel.

Det finnes finere, men 00 er vanlig, jeg har aldri merket forskjell, men har bare brukt 00 i over 10 år..

Skrevet

mel 00 er vanlig hvetemel.

Det finnes finere, men 00 er vanlig, jeg har aldri merket forskjell, men har bare brukt 00 i over 10 år..

00 er ikke det samme som vanlig hvetemel på butikken. Det er mye finere.

• Liker 1
Skrevet

00 er ikke det samme som vanlig hvetemel på butikken. Det er mye finere.

Det er det i Italia.

Sist jeg sjekket, var det det samme...

Men, jeg kjøper jo aldri hvetemel i Norge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...