Gå til innhold

Laser eller medisiner mot akne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en venninne som sliter med akne. Jeg har lest en studie om at laser er bedre enn medisiner (les: http://www.vondt.net/laser-eller-medisiner-i-behandling-av-akne/), men hun kvier seg for å gjøre noe med problemet. Selv om det er tydelig at det tar mye av henne psykisk sett når det er på sitt verste... :/

Vil gjerne høre litt om noen her har noe erfaring med laser eller medisinering mot akne? Tar gjerne imot andre råd som kan funke godt også. På forhånd takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har begynt på epiduo. Det har hjulpet veldig. Tenker å ta laser etterpå om det ikke går helt bort.

Anonymous poster hash: 13401...c99
Skrevet

Isotretinion hjelper garantert. Er helt jævelig kur, men den gir super resulater.

Ellers har jeg prøvd ery Max, tetraciclin og oxytetral og de hjelper en liten stund. Men kommer tilbake. Har prøvd forskjellige kremer som finecea, epiduo, basiron og skinoren.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg måtte bruke medisiner mot akne (isotretinoin), laser er bedre når man har behandlet problemet og kun har arr og ujevn hud å fjerne, er i hvert fall det jeg har lest meg opp om. Hudlegen min sa at laser mot kviser ofte ikke var vits, for den fjernet problemene der og da, men om man fremdeles har en hud som produserer akne vil det bare komme tilbake igjen innen en viss tid. Og da er pengene sløst bort på et tilbakevendende problem... men jeg har aldri tatt laser mot kviser da, så jeg kan ikke komme med ekspertuttalelser akkurat.

Jeg vurderer å ta laser mot arr jeg har hovedsakelig i kinnene, men kvier meg litt og gidder ikke å ta det steget selv om det egentlig bare er å hoppe i det... jeg er lat, rett og slett :laugh: Men hadde vært greit å få perfekt hud uten noe særlig med styr nå som jeg kun har arr jeg trenger å dekke.

Skrevet

Jeg har prøvd begge. Laser i seg selv hjelper ikke mot utbrudd og acne, KUN FOR ARR, og er derfor perfekt etter man er kvitt kvisene.

Medikamentene funket de..litt? men sluttet fordi jeg gikk opp 5 kg, så nå er jeg der jeg var før, haha.

Eneste som hjelper for meg er vann, grønt kosthold og lite mettet fett og sukker.

Men som sagt er vi alle forskjellige. Anbefaler hun å prøve ut forskjellige, men være obs på ihvertfall medikamenter.

Skrevet

Isotretinion hjelper garantert. Er helt jævelig kur, men den gir super resulater.

Ellers har jeg prøvd ery Max, tetraciclin og oxytetral og de hjelper en liten stund. Men kommer tilbake. Har prøvd forskjellige kremer som finecea, epiduo, basiron og skinoren.

Ikke garantert. Det er mange som får tilbake kvisene når de slutter på Iso.

Anonymous poster hash: 6695e...f6a

• Liker 1
Skrevet

Ikke garantert. Det er mange som får tilbake kvisene når de slutter på Iso. Anonymous poster hash: 6695e...f6a

Ja, men man kan ta fler kurer. 99% sikkert så blir man kvitt kvisene

Anonymous poster hash: ec3ca...abf

Skrevet

Jeg prøvde laser mot kvisene før jeg begynte på Isotretinion. Fraxel-laser. Og det er waaaste of money! Og smertefullt som faen å få laseren på de betente kvisene. Angrer så sykt på at jeg brukte penger på det..

Skrevet

Korrekt Hudpleie er jo 1.Steget som bør tas. Gå til en hudpleier og be om hudanalyse og kjøp korrekte produkter. Decleor, Matis, MD (på vei ut av markedet), har alle gode produkter. Deretter kan kanskje lege være en god idé, men msn starter ikke på iso..før man har testet mye annet mener jeg-til det er bivirkningene for mange.

Anonymous poster hash: 66888...67d

Skrevet

Nå sporer jeg litt av her, men jeg opplever et overdrevet fokus på å behandlig av symptomer fremfor årsak. Riktig hudpleie er viktig. Bruker man feil hudkrem som tetter porer så skjønner man jo lett at dette ikke er et steg i riktig retning i veien mot akne fri hud. MEN, det finnes ikke en krem i verden som kan påvirke hormoner. Hver eneste hudpleier jeg har møtt mener at de kan fikse hudproblemet mitt. Ikke en eneste har greid det. Poenget er at man bør ha et kritisk syn på ymse behandlinger og heller snakke med en lege/hudlege om man har "problemhud" man ikke klarer å få orden på. Jeg tar til takke med dokumentert medikament behandlig. Hudpleie er deilig og fint for "mindre" problemer. Det er min personlige erfaring.

Skrevet

Mens jeg delvis har en annen erfaring. Hudlegen satte meg på tetracycliner, dalacin, diane og alt mulig annet rart (men aldri roaccutane),og huden min ble for så vidt litt bedre-inntil jeg sluttet med behandlingen etter råd fra lege. Da kvisene blusset opp igjen fortsatte vi med tetracycliner- i en evighet. Fikk samtidig råd om å ikke bruke noen form for fukt på huden, bare smøre med dalacin liniment. I dag er huden min ødelagt av arr, men med rett hudpleie har jeg funnet en løsning for å holde urenheter i sjakk. I mitt tilfelle har det nok i stor grad vært hormonelt, men også en overdreven bruk av hudprodukter som tørker ut huden uten at den har fått nok fukt. Da jeg kom til rette hudpleier (for jeg har prøvd så mangt lenge før det) pøste hun på med fukt og produkter for opprørt og sensitiv hud, og jeg så for første gang på år og dag en kraftig bedring! Så jeg velger å tro at det er en kombo, men at man ikke skal løpe til noen hudlege for å få roaccutane/iso ett eller annet før man har testet mye annet først, dette på grunn av bivirkningene. Men at en kombinasjon av tetracykliner/p-piller kan fungere i kombinasjon med god hudpleie tror jeg absolutt. Får litt inntrykk her inne av at det eneste svaret på alt er iso... .

Nå sporer jeg litt av her, men jeg opplever et overdrevet fokus på å behandlig av symptomer fremfor årsak. Riktig hudpleie er viktig. Bruker man feil hudkrem som tetter porer så skjønner man jo lett at dette ikke er et steg i riktig retning i veien mot akne fri hud. MEN, det finnes ikke en krem i verden som kan påvirke hormoner. Hver eneste hudpleier jeg har møtt mener at de kan fikse hudproblemet mitt. Ikke en eneste har greid det. Poenget er at man bør ha et kritisk syn på ymse behandlinger og heller snakke med en lege/hudlege om man har "problemhud" man ikke klarer å få orden på. Jeg tar til takke med dokumentert medikament behandlig. Hudpleie er deilig og fint for "mindre" problemer. Det er min personlige erfaring.

Skrevet (endret)

Oi! Ja, da skjønner jeg godt at du sverger til hudpleie! Jeg må si det er hårreisende at en lege ba deg om å ikke bruke fukt! Det er jo kjempeviktig! Særlig ved bruk av div uttørrende midler. Iso er en siste utvei, er jo en grunn til at man må til spesialist for å få dette, mulig noen er litt "slepphente" men man har visse kriterier som skal oppfylles før man i det hele tatt skal kunne vurdere en iso kur. Jeg bruker isotretionin nettopp for å unngå arrdannelse.

Når jeg blir ferdig med kuren skal jeg nok i gang med hudpleieprogram for å vedlikeholde. Men etter x antall år med ymse behandling hos hudpleier så gjorde det fint lite for akne.

Endret av Mona26
Skrevet

Jeg har ironisk nok aldri blitt tilbudt iso-kur..., men jeg har gått i månedsvis og månedsvis på tetracykliner da.
Hudpleie er så mangt, og gudene skal vite jeg har lagt igjen mange tusen hos hudpleiere som bare har vært opptatt av å selge mest mulig uten at det har hjulpet det minste. Men så plutselig finner man en som skjønner problemet, som introduserer en for merker som huden elsker, og så løser så mye seg. Skjønner dog godt at man går for iso for å unngå arr, min hud er jo ødelagt med dype arr. Men TS kan jo introdusere venninnen sin for en hudpleier først, og så ta det derifra også med en hudlege.

Oi! Ja, da skjønner jeg godt at du sverger til hudpleie! Jeg må si det er hårreisende at en lege ba deg om å ikke bruke fukt! Det er jo kjempeviktig! Særlig ved bruk av div uttørrende midler. Iso er en siste utvei, er jo en grunn til at man må til spesialist for å få dette, mulig noen er litt "slepphente" men man har visse kriterier som skal oppfylles før man i det hele tatt skal kunne vurdere en iso kur. Jeg bruker isotretionin nettopp for å unngå arrdannelse.

Når jeg blir ferdig med kuren skal jeg nok i gang med hudpleieprogram for å vedlikeholde. Men etter x antall år med ymse behandling hos hudpleier så gjorde det fint lite for akne.

Skrevet

Bruker Yasmin og har fått betydelig bedre hud av det. :) Hvis jeg i tillegg drikker mye vann blir den super. :) Kommer ikke til å slutte på de :P

Har prøvd tetracyclin, hjalp ikke noe særlig, kom tilbake rett etterpå og er ikke særlig sunt heller..

Anonymous poster hash: 42910...8a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...