AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #1 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg lurer på om noen her vet hvor enkelt/vanskelig det er å få utgitt bok her i landet. Jeg elsker å skrive historier, og har en roman i hodet jeg ønsker å i det minste prøve å få vurdert. Hvordan går man frem? Skriver man ut det man har skrevet, og sender til et eller annet forlag? Det virker litt for enkelt. Noen her som vet hvordan sånt gjøres? Anonymous poster hash: 6e0aa...ea8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #2 Skrevet 25. oktober 2014 Du skriver og skriver, omtrent hundre utkast til romaner. Du sender inn alle etterhvert, og om du er heldig så får du napp på det hundrede forsøket.. Anonymous poster hash: 0696f...e99
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #3 Skrevet 25. oktober 2014 Er veldig vanskelig å få utgitt bøker generelt, men du kan jo selvpublisere:) Er folk som har gjort det, solgt bøkene til 10kr og tjent seg rik:P Men uansett; det står som regel på nettsidene til ulike forlag hvordan de ønsker å få manuskripter levert. Du kan jo også sjekke nettet for skrivekonkurranser! Lykke til TS! Anonymous poster hash: 9e73c...de7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #4 Skrevet 25. oktober 2014 Det bruker å stå veldig tydelig på hjemmesidene til de aktuelle forlagene, for eksempel her (hentet fra Gyldendal): Profesjons-, fakta-, dokumentar- og undervisningssforlagene vil i første omgang være interessert i å høre hvilke ideer eller konsepter du har. De skjønnlitterære forlagene er alltid på jakt etter gode dikt, noveller og romaner, og har gode rutiner for å vurdere slike på en grundig måte. Avdeling for norsk skjønnlitteratur på Gyldendal Litteratur har fire faste redaktører, og i tillegg et nett av kyndige eksterne (og anonyme) konsulenter. Manuskriptet bør være skrevet på PC, men merk at vi i første omgang vil ha papirutskrift, og ikke elektronisk. Bruk posten (Gyldendal Norsk Forlag, Postboks 6860, St. Olavs plass, 0130 OSLO) og ikke e-post når du sender manuskriptet. Det er ikke noen generelle regler for hvor langt manuskriptet skal være. Skriv gjerne med 1½ eller 2 i linjeavstand og med god venstremarg. Husk sidetall. Send helst ikke til flere forlag samtidig. Vurderingstiden er 3–10 uker. Etter at manuskriptet er sendt inn, vil du få en bekreftelse på at det er mottatt. Deretter leses det i redaksjonen, eventuelt også av en konsulent, før du får skriftlig svar tilbake. Vi gjør oppmerksom på at manuskriptene rutinemessig ikke returneres. Ikke send oss originalen. Send gjerne med et følgebrev med noen opplysninger om deg selv, og husk å oppgi adresse og mailadresse. Hvis det er en roman du går og tenker på, så vil jeg nok anbefalle deg å ha hele historien skrevet ned og helst etter at du selv har revidert teksten noen ganger. Du får jo selvfølgelig hjelp fra forlaget med siste redigering hvis de er interesserte, men jeg tror ikke det hjelper å ha 3-4 sider hvor du bare skriver ned ideen du har. De er nok interessert i å se om du faktisk har det som kreves for å gjennomføre skrivingen før du blir vurdert. Anonymous poster hash: 3e38b...52d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #5 Skrevet 26. oktober 2014 Man må kunne skrive godt og ikke ha skrivefeil. Start der du Anonymous poster hash: 5a76a...ee4
Gjest Seajewel Skrevet 26. oktober 2014 #6 Skrevet 26. oktober 2014 Man må kunne skrive godt og ikke ha skrivefeil. Start der du Anonymous poster hash: 5a76a...ee4 Var vel ingen skrivefeil der, vel? Noen anbefaler å sende til flere forlag samtidig, bare bra med et lite puff, slik at de må ta stilling til ar andre kan få den.
Cordelia Skrevet 27. oktober 2014 #7 Skrevet 27. oktober 2014 Man må kunne skrive godt og ikke ha skrivefeil. Start der du Anonymous poster hash: 5a76a...ee4 Man må kunne skrive gode historier og fange leseren. La henne starte der du.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #8 Skrevet 27. oktober 2014 Dette lurer jeg også på, så kjekt at noen opprettet en tråd Usikker på om jeg tør å sende den til noen om den noensinne blir ferdig, da Anonymous poster hash: a98f0...5e9
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #9 Skrevet 27. oktober 2014 Det er vel ikke så mange som skriver (gode) bøker her i landet, så tror du har meget gode sjanser om du sitter på en god idé! Anonymous poster hash: 7b01d...548 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå