AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #1 Del Skrevet 25. oktober 2014 Hvor er det egentlig det kommer fra, å bruke og gjøre noe? For meg høres det fullstendig feil og rart ut. For meg betyr "bruke" å bruke en ting, f.eks å bruke svampen til skrubbing. Anonymous poster hash: fb061...747 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 25. oktober 2014 #2 Del Skrevet 25. oktober 2014 bruke bruke v2 (fra lty) 1 nytte, anvende b-r du sukker i teen? / hva b-s det til? / det kan b-s til litt av hvert / bruk beina, hodet! / b- tiden sin godt / b- albuene / b- list, makt / det eksempelet kan jeg ikke b- / hvilket nummer b-r du i sko? / b- lang tid på noe / b- briller / la seg b- la seg utnytte / huset b-s ikke lenger 2 forbruke han b-r alt han tjener / bilen b-r mye bensin 3 pleie, ha for vane hun b-r å komme innom / vi b-r ikke det her 4 b- munn skjenne refl: b- seg på noen De har jo rett ifølge ordboka, og kan ikke noe for at du ikke bruker å få med deg ordets ulike betydninger. Hva gjelder etymologien, kan jeg ikke hjelpe deg. Kanskje google kan? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 #3 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg bruker det mye muntlig (nordnorsk), men synes det ser litt krøkkete ut skriftlig. Ville ikke brukt det skriftlig i formelle tekster i hvert fall. Anonymous poster hash: ac7b2...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 25. oktober 2014 #4 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg bruker det mye muntlig (nordnorsk), men synes det ser litt krøkkete ut skriftlig. Ville ikke brukt det skriftlig i formelle tekster i hvert fall.Anonymous poster hash: ac7b2...c09 Jeg også, jeg er trønder. Men jeg bruker det aldri skriftlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #5 Del Skrevet 26. oktober 2014 Jeg bruker ikke å si bruker men svenskene bruker å si brukar... Anonymous poster hash: cfd21...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #6 Del Skrevet 26. oktober 2014 bruke bruke v2 (fra lty) 1 nytte, anvende b-r du sukker i teen? / hva b-s det til? / det kan b-s til litt av hvert / bruk beina, hodet! / b- tiden sin godt / b- albuene / b- list, makt / det eksempelet kan jeg ikke b- / hvilket nummer b-r du i sko? / b- lang tid på noe / b- briller / la seg b- la seg utnytte / huset b-s ikke lenger 2 forbruke han b-r alt han tjener / bilen b-r mye bensin 3 pleie, ha for vane hun b-r å komme innom / vi b-r ikke det her 4 b- munn skjenne refl: b- seg på noen De har jo rett ifølge ordboka, og kan ikke noe for at du ikke bruker å få med deg ordets ulike betydninger. Hva gjelder etymologien, kan jeg ikke hjelpe deg. Kanskje google kan? Du antyder at jeg ikke pleier å få med meg ordenes ulike betydninger? Hva er det for en slutning å tautifra ÉN post?Anonymous poster hash: 97f66...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 26. oktober 2014 #7 Del Skrevet 26. oktober 2014 Bruker det også muntlig, men er noe mer restriktiv skriftlig. Der ender jeg som oftest med å bruke "pleier". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #8 Del Skrevet 26. oktober 2014 Bruker er ganske vanlig på mange dialekter. Jeg skriver "pleier" Anonymous poster hash: 2bc51...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #9 Del Skrevet 26. oktober 2014 Du antyder at jeg ikke pleier å få med meg ordenes ulike betydninger? Hva er det for en slutning å tautifra ÉN post?Anonymous poster hash: 97f66...3e5 Men kjære vene, snakk om å være lettfornærmet. Så du ikke at Kamikatze elegant snek inn frasen tråden handler om, antakelig for å være humoristisk? Anonymous poster hash: ac7b2...c09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2014 #10 Del Skrevet 26. oktober 2014 Muntlig har jeg først og fremst sett på det som helt vanlig dialekt. Det er ganske uelegant skriftlig, selv om det tydeligvis er tillatt. Uttrykket i seg selv har jeg i hvert fall ingen problemer med. Anonymous poster hash: bf8fc...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. oktober 2014 #11 Del Skrevet 26. oktober 2014 Jeg bruker "pleier" i den betydningen av ordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #12 Del Skrevet 27. oktober 2014 Jeg bruker å pleie Jeg pleier å bruke Jeg bruker å bruke Jeg pleier å pleie osv osv Anonymous poster hash: 41660...a7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #13 Del Skrevet 27. oktober 2014 Men kjære vene, snakk om å være lettfornærmet. Så du ikke at Kamikatze elegant snek inn frasen tråden handler om, antakelig for å være humoristisk? Anonymous poster hash: ac7b2...c09 Ironi og sarkasme fungerer ikke skriftlig.Anonymous poster hash: 97f66...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #14 Del Skrevet 27. oktober 2014 Muntlig har jeg først og fremst sett på det som helt vanlig dialekt. Det er ganske uelegant skriftlig, selv om det tydeligvis er tillatt. Uttrykket i seg selv har jeg i hvert fall ingen problemer med. Anonymous poster hash: bf8fc...cff Ja, det er meget uelegant, ganske klønete og tungt å lese.Anonymous poster hash: 97f66...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2014 #15 Del Skrevet 27. oktober 2014 Ironi og sarkasme fungerer ikke skriftlig.Anonymous poster hash: 97f66...3e5 Det er hverken ironi eller sarkasme. Anonymous poster hash: ac7b2...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå