Gå til innhold

"Jeg bruker å"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er det egentlig det kommer fra, å bruke og gjøre noe? For meg høres det fullstendig feil og rart ut. For meg betyr "bruke" å bruke en ting, f.eks å bruke svampen til skrubbing.

Anonymous poster hash: fb061...747

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Letter-K-blue-icon.png

bruke v2 (fra lty)

1 nytte, anvende
b-r du sukker i teen? / hva b-s det til? / det kan b-s til litt av hvert / bruk beina, hodet! / b- tiden sin godt / b- albuene / b- list, makt / det eksempelet kan jeg ikke b- / hvilket nummer b-r du i sko? / b- lang tid på noe / b- briller / la seg b- la seg utnytte / huset b-s ikke lenger
2 forbruke
han b-r alt han tjener / bilen b-r mye bensin
3 pleie, ha for vane
hun b-r å komme innom / vi b-r ikke det her
4
b- munn skjenne
black_circle_e.png refl:
b- seg på noen

De har jo rett ifølge ordboka, og kan ikke noe for at du ikke bruker å få med deg ordets ulike betydninger. Hva gjelder etymologien, kan jeg ikke hjelpe deg. Kanskje google kan?

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker det mye muntlig (nordnorsk), men synes det ser litt krøkkete ut skriftlig. Ville ikke brukt det skriftlig i formelle tekster i hvert fall.

Anonymous poster hash: ac7b2...c09

Skrevet

Jeg bruker det mye muntlig (nordnorsk), men synes det ser litt krøkkete ut skriftlig. Ville ikke brukt det skriftlig i formelle tekster i hvert fall.

Jeg også, jeg er trønder. Men jeg bruker det aldri skriftlig.

Skrevet

Jeg bruker ikke å si bruker men svenskene bruker å si brukar...

Anonymous poster hash: cfd21...327
Skrevet

bruke

Letter-K-blue-icon.png

bruke v2 (fra lty)

1 nytte, anvende

b-r du sukker i teen? / hva b-s det til? / det kan b-s til litt av hvert / bruk beina, hodet! / b- tiden sin godt / b- albuene / b- list, makt / det eksempelet kan jeg ikke b- / hvilket nummer b-r du i sko? / b- lang tid på noe / b- briller / la seg b- la seg utnytte / huset b-s ikke lenger

2 forbruke

han b-r alt han tjener / bilen b-r mye bensin

3 pleie, ha for vane

hun b-r å komme innom / vi b-r ikke det her

4

b- munn skjenne

black_circle_e.png refl:

b- seg på noen

De har jo rett ifølge ordboka, og kan ikke noe for at du ikke bruker å få med deg ordets ulike betydninger. Hva gjelder etymologien, kan jeg ikke hjelpe deg. Kanskje google kan?

Du antyder at jeg ikke pleier å få med meg ordenes ulike betydninger? Hva er det for en slutning å tautifra ÉN post?

Anonymous poster hash: 97f66...3e5

Skrevet

Bruker det også muntlig, men er noe mer restriktiv skriftlig. Der ender jeg som oftest med å bruke "pleier".

Skrevet

Bruker er ganske vanlig på mange dialekter. Jeg skriver "pleier"

Anonymous poster hash: 2bc51...a1b
Skrevet

Du antyder at jeg ikke pleier å få med meg ordenes ulike betydninger? Hva er det for en slutning å tautifra ÉN post?

Men kjære vene, snakk om å være lettfornærmet. Så du ikke at Kamikatze elegant snek inn frasen tråden handler om, antakelig for å være humoristisk?

• Liker 2
Skrevet

Muntlig har jeg først og fremst sett på det som helt vanlig dialekt. Det er ganske uelegant skriftlig, selv om det tydeligvis er tillatt. Uttrykket i seg selv har jeg i hvert fall ingen problemer med.

Anonymous poster hash: bf8fc...cff
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg bruker "pleier" i den betydningen av ordet.

Skrevet

Jeg bruker å pleie

Jeg pleier å bruke

Jeg bruker å bruke

Jeg pleier å pleie

osv osv

Anonymous poster hash: 41660...a7a
Skrevet

Men kjære vene, snakk om å være lettfornærmet. Så du ikke at Kamikatze elegant snek inn frasen tråden handler om, antakelig for å være humoristisk? Anonymous poster hash: ac7b2...c09

Ironi og sarkasme fungerer ikke skriftlig.

Skrevet

Muntlig har jeg først og fremst sett på det som helt vanlig dialekt. Det er ganske uelegant skriftlig, selv om det tydeligvis er tillatt. Uttrykket i seg selv har jeg i hvert fall ingen problemer med. Anonymous poster hash: bf8fc...cff

Ja, det er meget uelegant, ganske klønete og tungt å lese.

Skrevet

Ironi og sarkasme fungerer ikke skriftlig.

Det er hverken ironi eller sarkasme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...