Gå til innhold

Skyblue og lille E <3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei ikke garantert at de kan det. Er jo ikke så mye å se uansett utseenesmessig da syndromet ikke synes utvendig. Men det er som sagt om de finner hull i ryggmargen så må de fylle det? Tror je. Husker ikke helt hva moren min sa :P så får størst sannsynlig ikke vite det før h*n er født. Jeg håper jo barnet får normal hørsel, men hvis ikke så fikser vi det å. Jeg kan Jo alt om å høre dårlig :P men vet hvor vanskelig det kan være for oss med nedsatt hørsel. Så jah...

Er ikke så bekymret da, men likevel godt å vite at jeg får tett oppfølging.

Ja, tett oppfølging er bra uansett :Nikke:

Som du sier, du kjenner jo til det så skulle barnet ha det så har dere jo et godt utgangspunkt!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det som er planen nå! :Nikke: Dårlig erfaring med at leger ikke tar tlf, så håper de svarer oss i morra :P

De pleier å ta telefonen til slutt :) Om ikke en lege, så i alle fall en jordmor eller sykepleier, og de kan sikkert også hjelpe deg med å finne ut av det og eventuelt sette opp en ny time dersom de har noe ledig!

Har tidligere vært innlagt på sykehuset pga noe helt annet. Da var også legene klin umulige å få tak i, men sykepleierne var noen fantastiske personer som løp rundt hele dagen, helt tydelig hadde alt for mye å gjøre og for mange pasienter å ta seg av, men likevel på utrolig vis klarte å ta seg vanvittig godt av alle sammen, og være tilstede for dem som trengte det. Og selv om utdannelsen deres er noen år kortere enn legenes, så er inntrykket mitt at det er utrolig mange kunnskapsrike og faglig flinke sykepleiere på sykehusene. Dagens ros fra meg :blomst:

Jeg ringte føden i går sent på kvelden med "litt" panikk (uff - sikkert typisk førstegangsgravid; min jr. som vanligvis spreller ekstremt mye valgte plutselig å ta seg en hviledag --> hysterisk miore), og til tross for den veldig ukurante tiden fikk jeg ganske så raskt snakke med en snill jordmor som klarte å roe meg ned :)

Skrevet

Skal du kombinere med andre tester, eller er det kun ul?

Jeg var på fosterdiagnostikk, og ble innkalt i uke 12+4 tror jeg det var. Jeg trodde det var litt sent, men fikk beskjed fra spesialistene om at det beste tidspunktet for fosterdiagnostikk er mellom 10+0 og 13+0. De sa at de setter opp timer utelukkende på bakgrunn av foreløpig termin. Da er du jo innafor?

Du kan nok ringe, men jeg tror de er veldig nøye på når de tar inn folk. Hvis de ikke greier å se noe, må de jo innkalle til ny time etter kort tid, og det er bortkastede ressurser for dem.

Skrevet

Skal du kombinere med andre tester, eller er det kun ul?

Jeg var på fosterdiagnostikk, og ble innkalt i uke 12+4 tror jeg det var. Jeg trodde det var litt sent, men fikk beskjed fra spesialistene om at det beste tidspunktet for fosterdiagnostikk er mellom 10+0 og 13+0. De sa at de setter opp timer utelukkende på bakgrunn av foreløpig termin. Da er du jo innafor?

Du kan nok ringe, men jeg tror de er veldig nøye på når de tar inn folk. Hvis de ikke greier å se noe, må de jo innkalle til ny time etter kort tid, og det er bortkastede ressurser for dem.

Står at jeg har fått time ved Avdeling for medisinsk genetikk. Står ikke noe mer, så vet ikke hva de skal gjøre. Om de skal ta prøver og sånne ting.. men tenker jo at de skal ta ul blant annet og da kan 10 uker være akkurat litt for tidlig. Skal ringe dem nå.

Skrevet

Kommer bare til tlfsvarer og der sier de blant annet at det er stengt for ringing i dag? Og i morra får jeg jo ihvertfall ikke ringt. Får ringe på mandag da. Håper ikke en dags forvarsel er for sent liksom.

Hun jeg var hos på ul første gangen i uke 8 satte meg jo fire dager fram. Så kanskje Oslo universitetssykehus tror jeg er 11 uker når jeg skal dit...? Jeg er jo ikke det, men noen dager til og fra, har det sååå mye å si?

Leste om avdelingen jeg skal på:

"Avdeling for medisinsk genetikk er landets største medisinsk genetiske avdeling og arbeider med utredning av arvelige sykdommer og forskning på arvelige årsaker til sykdom.

Hovedvirksomheter ved avdelingen er klinisk genetisk utredning, genetisk veiledning inkludert veiledning i forbindelse med fosterdiagnostikk, genetisk laboratoriediagnostikk og genetisk forskning."

Litt kjedelig hvis jeg kommer dit og så er jeg kortere på vei enn de tror og så får jeg bare ny time og sendt hjem igjen.. heh. Må helt sikkert betale egenandelen på 320 kr uansett, og i tillegg til kjøreturen til og fra Oslo (ca 45 minutter) koster det jo litt.

Skrevet

Står at duotest (?) kan tas fra uke 8-13 mens ul tas fra uke 11-13+6. Jaja... nei får bare ringe på mandag. Haha jeg takler dårlig å ikke få fiksa det med en gang! Har også tannlege time på tirsdag og er usikker på om jeg skal utsette timen!

Skrevet

Duotest eller dobbeltest er en blodprøve som analyseres, og tolkes i et dataprogram sammen med en haug målinger de gjør på ul. Det var det jeg tok. Da får man en del tall og prosentsjanser for ditt og datt, og det beregnes sannsynlighet for f. eks. forskjellige typer trisomi. Jordmora som tok ul på meg gikk nøye igjennom resultatene, og det var veldig ok. Hun brukte 40 minutter på ul'en og var veldig nøye.

Du skal ikke ta blodprøver på forhånd da? Hvis prøven er ferdigsnalysert når du kommer på ul, får du svaret der og da, og du kan spørre om alt du måtte lure på. Det er jo mye bedre enn å dra på ul, ta prøver og så måtte vente opp til ei uke på at blodet blir analysert, for så å få et brev med masse tall i posten... Jeg ville spurt om det også, hvis du får tak i de på mandag!

Skrevet

Så teit at du fikk brev fredag med time tirsdag... De burde jo gi litt rom for å kunne stokke om på hverdagen sin og eventuelt gi beskjed til sykehuset hvis det må utsettes.

Men så gøy at alt fortsatt er bra :D Jeg tror det er en liten frøken inni der :)

Ring dit tidlig på mandag. Åpner sikkert rundt sånn 8, er sikkert noen helsesekretærer som sitter og svarer telefonen, og som oftest er de som setter opp timer også :) Håper du får utsatt det litt om det er for tidlig, hvis ikke får du jo sett babyen to ganger på rappen :)

Skrevet

Noe jeg er glad for er at spesielt sjokolade (som jeg alltid har ELSKET!!!!) ikke frister lenger! Jeg spiste nettopp seks ruter og det eneste jeg kjenner nå er at jeg ble mer uggen av det. Ikke innmari godt smakte det heller, og jeg som simpelhelten elsker sjokolademelk! Uvant :P En annen ting er at jeg også alltid har vært veldig glad i cola zero og aldri takket nei til det. Veeel, nå syns jeg det smaker pyyyton! Så har ikke drukket det på flere uker og savner det ikke engang.

Det som derimot har blitt en ny favoritt er epler og funlight! Kunne drukket funlight dagen lang! Noe jeg egentlig gjør å, men kanskje sånn tre-fire glass da :P med isbiter oppi! <3

Positive med dette er jo at epler og funlight er sunnere enn sjokolade og brus :danse: Sikkert bra for vekta mi å med tanke på hvor mye jeg spiser om dagen.. men spiser ikke like mye nå som for noen uker siden da, fordi kvalmen er bedre nå. Er som regel bare småuggen om dagen.

Jeg kom også til å tenke på legetimen jeg har på fredag, første kontroll. Man må vel kanskje veie seg også? Dèt gruer jeg meg litt til :P Ikke fordi vekta vil vise altfor mye, men fordi jeg VET jeg har gått opp og håper jeg ikke har gått opp mer enn to kg eller noe... liksom tenk hvis jeg står der da og så viser det at jeg har gått opp 5++! Men deet tror jeg ikke da!

Skrevet

Noe jeg er glad for er at spesielt sjokolade (som jeg alltid har ELSKET!!!!) ikke frister lenger! Jeg spiste nettopp seks ruter og det eneste jeg kjenner nå er at jeg ble mer uggen av det. Ikke innmari godt smakte det heller, og jeg som simpelhelten elsker sjokolademelk! Uvant :P En annen ting er at jeg også alltid har vært veldig glad i cola zero og aldri takket nei til det. Veeel, nå syns jeg det smaker pyyyton! Så har ikke drukket det på flere uker og savner det ikke engang.

Det som derimot har blitt en ny favoritt er epler og funlight! Kunne drukket funlight dagen lang! Noe jeg egentlig gjør å, men kanskje sånn tre-fire glass da :P med isbiter oppi! <3

Positive med dette er jo at epler og funlight er sunnere enn sjokolade og brus :danse: Sikkert bra for vekta mi å med tanke på hvor mye jeg spiser om dagen.. men spiser ikke like mye nå som for noen uker siden da, fordi kvalmen er bedre nå. Er som regel bare småuggen om dagen.

Jeg kom også til å tenke på legetimen jeg har på fredag, første kontroll. Man må vel kanskje veie seg også? Dèt gruer jeg meg litt til :P Ikke fordi vekta vil vise altfor mye, men fordi jeg VET jeg har gått opp og håper jeg ikke har gått opp mer enn to kg eller noe... liksom tenk hvis jeg står der da og så viser det at jeg har gått opp 5++! Men deet tror jeg ikke da!

Så bra at det er sunne ting som frister da :D Kan tenke meg det er deilig :D

Jeg har gått opp 5 kg av å slutte med snusen! Du kan tro jeg er misfornøyd med det! Veide meg for morroskyld og trodde vekta kødda! Skal veie meg neste gang jeg skal til foreldrene mine sånn at jeg får det bekreftet (og i mellomtiden går jeg alt jeg klarer!) Og jeg er jo ikke gravid en gang!

Skrevet

Bare spis det som frister du :) Jeg gikk opp 5 kg i starten fordi jeg var kvalm og måtte spise hele tiden for å døyve kvalmen, men det roet seg og nå har jeg stått nesten stille på vekta i 5 uker. Så jeg tror kroppen sier ifra om hva den trenger og tenker at så lenge man får i seg næring nok så er det greit :) Nå har ikke jeg så mye plass til mat lenger heller, så det begrenser seg jo selv ;)

Skrevet

Herlig å høre det ikke bare er jeg som gladelig bytter sjokoladen med eple ;) Det er så godt, både grønne og røde :) Hvilken fun light er det du kjøper? Kanskje jeg også skulle prøvd det, drikker ikke saft til vanlig da. Virker som vi har litt lik smakssans denne graviditeten ;)

Om du har gått opp noen kilo, gjør det iingenting :) Som du sier, du har jo spist masse - og nå roer det seg kanskje litt igjen. Virker som det har roet seg litt hos meg ihvertfall ;)

Skrevet

Herlig å høre det ikke bare er jeg som gladelig bytter sjokoladen med eple ;) Det er så godt, både grønne og røde :) Hvilken fun light er det du kjøper? Kanskje jeg også skulle prøvd det, drikker ikke saft til vanlig da. Virker som vi har litt lik smakssans denne graviditeten ;)

Om du har gått opp noen kilo, gjør det iingenting :) Som du sier, du har jo spist masse - og nå roer det seg kanskje litt igjen. Virker som det har roet seg litt hos meg ihvertfall ;)

Jeg drikker den vanlige rød saften. Husker ikke akkurat hvilken smak men ja :P try it! Husk isbiter ;)

Ja satser på at vekta ikke har steget dramatisk ;)

Skrevet

Bare spis det som frister du :) Jeg gikk opp 5 kg i starten fordi jeg var kvalm og måtte spise hele tiden for å døyve kvalmen, men det roet seg og nå har jeg stått nesten stille på vekta i 5 uker. Så jeg tror kroppen sier ifra om hva den trenger og tenker at så lenge man får i seg næring nok så er det greit :) Nå har ikke jeg så mye plass til mat lenger heller, så det begrenser seg jo selv ;)

Ja satser på masse frukt og sånt til sommeren uansett! Jordbær, melon osv. MmmMm!

Skrevet

I dag tok de tlf. Det er visst bare en samtale jeg skal ha i morra. Om hvordan det blir med oppfølging gjennom svangerskapet og sånt. Og så får jeg sikkert vite litt mer om hva de gjør om det for eksempel er hull i ryggraden (det kan fikses før ungen blir født) og om de kan se noe annet. Min mor ville være med så da blir det en jentetur til Oslo i morra :) hun ville heller ikke lyve så fælt til pappa så jeg har gitt henne lov å fortelle hvis han spør. Og så får jeg fortelle han selv etter uke 12 når samboer sier det er greit. Føler meg litt dratt i forskjellige retninger.. Vil jo vente hvis mannen vil vente men samtidig vet jeg at jo lenger jeg venter jo mer skuffa blir pappa :P spesielt hvis han finner ut hvor lenge mamma har visst det også.. Hadde det bare vært opptil meg ville jeg fortalt han nå!

Skrevet

Koselig med jentetur :)

Jeg skjønner at det er kjipt å ikke kunne si noe til faren din. Har samboer sagt det til sine foreldre?

Skrevet

Høres jo ut som at du allerede får god oppfølging:) blir nok koslig med en jentetur!:)

Skrevet

Koselig med jentetur :)

Jeg skjønner at det er kjipt å ikke kunne si noe til faren din. Har samboer sagt det til sine foreldre?

Nei han vil ikke fortelle noen før etter uke 12 han. Kanskje ikke da engang. Han får velge selv når han vil si det til foreldrene sine men jeg har sagt at jeg forteller faren og broren min i påskeferien, da er jeg forbi uke 12.

Skrevet

Nei han vil ikke fortelle noen før etter uke 12 han. Kanskje ikke da engang. Han får velge selv når han vil si det til foreldrene sine men jeg har sagt at jeg forteller faren og broren min i påskeferien, da er jeg forbi uke 12.

Hmmm, merkelig. Jeg forstår det jo med andre, men familie er greit å fortelle det til syns jeg. Men vi er forskjellige selvfølgelig. Jeg fortalte det til min mamma med en gang og ventet litt med de andre, men ikke til uke 12.

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke fortelle noe til noen andre enn mannen min før etter uke 12, for jeg var veldig usikker på om det skulle gå bra etter at vi hadde mistet gangen før. Dermed så skjønner jeg mannen din litt - men jeg skjønner også at det blir litt rart / feil når moren din vet men faren din ikke får vite! Vi endte riktig opp med å fortelle det når jeg var rett over 11 uker på vei, for da hadde vi vært på UL nummer 2 og var rimelig sikre på at det kom til å gå greit - og vi skulle på besøk til foreldrene mine, som bor i en annen by. Var liksom ikke så mange andre muligheter enn å si det da, i og med at det hadde gått 2 måneder til neste gang jeg så dem!

Endret av miore

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...