Gå til innhold

Kamera: Nikon, Olympus eller Canon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har (nesten) bestemt oss for å kjøpe et skikkelig digitalkamera. Har tittet litt rundt på nettet og i butikkene og funnet ut at Nikon, Canon og Olympus er alternativene.

De vi har sett på er:

Nikon Coolpix 8700

Canon PowerShot Pro1

Olympus Camedia C-8080 Wide Zoom

Alle disse har 8 Megapiksler og koster mellom 7000 og 10000 kroner (der vi har sjekket). Dyre kameraer altså.

Derfor vil vi jo gjerne være 100% sikre før vi kjøper noe.

Vi har også sett på andre merker, men mener bestemt at det er dumt å kjøpe et rimelig kamera fra en produsent som ikke er kjent for gode kameraer (f.eks Sony).

Vi har gode erfaringer med disse tre merkene og har også hørt fra andre at de er fornøyd. Men vi kjenner jo ingen som har akkurat disse modellene da.

Alternativet er å kjøpe et godt kamera med 6 Megapiksler i samme stil som disse for å spare noen kroner.

Noen som har god peiling på sånt?

Hva er det beste kjøpet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antall megapixler er ikke det eneste viktige når det kommer til kvalitet på bildene, noe annet som teller minst like mye er om kameraet har optisk zoom, noe det første kameraet ikke hadde så det ville jeg i allefall styrt unna.

Skrevet

Hm.. kanskje det ikke var dette kameraet vi så på i butikken (har gått meg litt vill i nettjungelen :ler: ). Vi har nemlig tenkt å ha optisk zoom... absolutt. Dette forklarer kanskje hvorfor dette kameraet var fryktelig billig i på nettet i forhold til å butikken.

Takk for at du tipset meg om akkurat det.

Skrevet

Og bare for å ha nevnt det: Jeg har mest lyst på Olympus-kameraet. Sambo er altfor opptatt av knapper :ler: Jo flere knapper, jo bedre.

Ingen av oss er foto-proffer, men har selvsagt tenkt å bli det. :wink:

Skrevet
Jo flere knapper, jo bedre.  

Ja, hva er det med menn og knapper, sånn er min også. :ler:

Skrevet

Har de lest testane på www.dpreview.com og www.dcresource.com ? Dei er grundige :)

Skrevet

Ja, hva er det med menn og knapper, sånn er min også. :ler:

:ler: Han har hele tiden argumentert med at Sony-kameraet hadde masse bevegelige deler og ting som poppet opp her og der. men så minnet jeg ham på alle mobiltelefonene han har hatt med slike ting og DA ga han seg.

Har fått ham inn på Olympus-tanken nå.

Han har selvsagt kjøpt foto-blader for et par hundrelapper nå og dette kameraet får bra kritikker. I tillegg er det ganske kompakt og lett.

Skrevet
Har de lest testane på www.dpreview.com og www.dcresource.com ? Dei er grundige :)

Nå har jeg lest igjennom begge disse og i tillegg en håndfull andre tester. Det ser faktisk veldig bra ut i mine øyne...

En annen fordel er jo at vi har et Olympuskamera fra før (med svimlende 1,3 MP :ler: ). Og vi kan bruke minnet fra dette kameraet. Da slipper vi jo å kjøpe dyre minnekort i tillegg.

Skrevet

Og da var kameraet bestilt :oops:

Ting går relativt fort unna her i huset.

Om en drøy uke kommer superkameraet i hus.

*glede seg*

Endte opp med å betale ca 7600 for kamera og veske (ikke original) inkl. frak og mva.

Synes slett ikke at det var så ille, jeg.

Skrevet

Hvilket kjøpte du , Lea?

Jeg har prøvd Canonen og Nikonen. hadde store forventninger til canonen, men syns ikke den innfridde. Bildene ble tidvis undereksponerte og den bommet også på fokusen.

Nikonen er kjempebra. Den har optisk zoom også. Suveren fargemetning, meget god lysmåling og skarphet i bildene.

Olympusen har jeg ikke prøvd. Vær obs på at lagringkortene til Olympus (XD) som regel er dyrere enn andre typer kort.

Skrevet

Det ble Olympus-kameraet.

Vi har allerede et ganske stort lagringskort som passer. Dette kameraet tar dessuten 2 typer kort (husker ikke hvilke i farta).

Gleder meg til det kommer.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...