Gå til innhold

Vegetarianer "på deltid"

Anbefalte innlegg

Gjest earlgrey
Skrevet

Dette høres sikkert sykt ut for noen... men jeg får så innmari dårlig samvittighet av å spise kjøtt! Er heller ikke spesielt glad i smaken av kjøtt, annet enn kylling. Har snakket såvidt med familien min om det, men de tar det ikke helt seriøst og prøver å prate meg fra å bli vegetarianer.

Skjønner dem forsåvidt, siden jeg fortsatt bor hjemme er det jo litt mer jobb å lage to middager, ser for meg at det er kjedelig å dra på middag til andre osv.

Er det noen av dere som er vegetarianer "på deltid", altså bare spiser kjøtt når dere "må", eller får det servert?

Lager meg aldri kjøttretter selv, men har jo kylling/kalkunskiver på brødskiva og sånn, vil det hjelpe på samvittigheten å kutte ut det?

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det er veldig teit med folk som ikke tar vegetarianisme på alvor...
Men det høres jo flott ut at du spiser mindre kjøtt.

• Liker 1
Gjest earlgrey
Skrevet

Føler at jeg må velge mellom enten å ha dårlig samvittighet ovenfor maten, eller ovenfor dem som severer middag og at jeg "er til bry"?

Samtidig tror jeg at valgmulighetene blir veldig små hvis jeg kutter ut kjøtt, er allergisk mot nøtter, er veldig matkresen (liker ikke grønnsaker).

Skulle ønske man bare kunne tatt en vitaminpille og være ferdig med det :rolleyes:

Skrevet

Må du sette en merkelapp på det, da? Kan du ikke bare slutte å lagekjøttmat til deg selv, men spise det når du får det servert, og la være å kalle deg selv for vegetarianer? Å kutte ned på kjøttbruken er jo veldig positivt uansett, både for helsen og miljøet.

• Liker 3
Skrevet

Det er ingenting i veien for å kutte ut kjøtt delvis, det er veldig sunt å spise mye grønnsaker, linser og bønner :)

Anonymous poster hash: 394cb...262

Skrevet

Føler at jeg må velge mellom enten å ha dårlig samvittighet ovenfor maten, eller ovenfor dem som severer middag og at jeg "er til bry"?

Samtidig tror jeg at valgmulighetene blir veldig små hvis jeg kutter ut kjøtt, er allergisk mot nøtter, er veldig matkresen (liker ikke grønnsaker).

Skulle ønske man bare kunne tatt en vitaminpille og være ferdig med det :rolleyes:

Du kan jo spise bønner, quinoa, pasta, egg, ost, salat, quorn, soyaprodukter. For min del er jeg også allergisk mot nøtter (og nesten all frukt), og liker ikke ditten og datten, men mange vegetarretter er ganske gode. F.eks pizza med mozarella og pesto :)

Skrevet

Det er da ikke opp til familien din å skulle lage to middager dersom du ønsker å spise mindre kjøtt? Skjønner godt at de forsøker å prate deg fra det dersom det er sånn det ligger an.

Du kan delta i matlagingen ved å lage deg noen soyaburgere o.l og lagre dem i frysen, så er det enkelt å bare hive dem i steikepanna når det er middagstid.

Anonymous poster hash: 86633...e4f
Skrevet

Jeg var vegetarianer i flere år. Når jeg møtte mannen min så begynte jeg spise litt kylling og fisk igjen. Jeg kunne ikke begynt med kjøtt igjen. Det er ikke anbefalt å spise så mye kjøtt uansett. Jeg kutta ut kjøtt mens jeg bodde hjemme, og man kan ikke forvente å bli severt egen middag. Du kan selv fikse det selv?

Gjest earlgrey
Skrevet

Må du sette en merkelapp på det, da? Kan du ikke bare slutte å lagekjøttmat til deg selv, men spise det når du får det servert, og la være å kalle deg selv for vegetarianer? Å kutte ned på kjøttbruken er jo veldig positivt uansett, både for helsen og miljøet.

Var det jeg tenkte egentlig, kan jo ikke kalle meg vegetarianer om jeg spiser kjøtt på besøk til folk :) Får se om det fungerer, og om jeg evt kutter det ut helt etterhvert :)

Du kan jo spise bønner, quinoa, pasta, egg, ost, salat, quorn, soyaprodukter. For min del er jeg også allergisk mot nøtter (og nesten all frukt), og liker ikke ditten og datten, men mange vegetarretter er ganske gode. F.eks pizza med mozarella og pesto :)

Ååh så mange gode tips, pizza (Margharita) er favoritten min! :)

Skrevet

Jeg lager aldri kjøttretter til meg selv, men spiser alltid det jeg blir servert uten problemer. Skjønner ikke at alle må ha en merkelapp på hva de er, det går da helt fint å være "vegetarianer" på deltid? Jeg prøver dog å påvirke venner og familie til å begynne å bruke økologisk kjøtt og meieriprodukter. Når de først skal spise kjøtt kan de jo spise dyr som har hatt et bra liv :)

Skrevet

Det er enklere å være vegetarianer når man selv gjør en innsats i matlagingen, lærer seg nye, gode retter og sørger for at resten av familien også tjener på det ved at de får servert mat og får smake hvor godt det er.

Det er jo også mange retter som er vegetariske uten at man tenker over det, som diverse supper, woker, makaronigrateng, grøt, pannekaker etc.

Men om du synes det blir for vanskelig, så er det jo absolutt positivt å bare spise mindre kjøtt. Ville dog ikke kalt det deltidsvegetarianer, det høres litt useriøst ut. Bare si at du spiser lite kjøtt.

Om det passer sånn kan du jo også prøve å få handlet inn økologisk og/eller lokalt kjøtt fra små gårder der dyrene har det bra, istedet for å støtte produksjonen av ihjelstresset kylling fra Prior o.l..

All innsats er bedre enn ingen, så gjør det du ønsker og klarer :)

Anonymous poster hash: 019cb...6c2

Skrevet

Det går fint å kutte ut en del kjøtt selv om resten av familien ikke gjør, det, men du må regne med å være nødt til å lage mer mat selv. Du kan gjerne lage vegetarmat til hele familien en gang i uka, og du kan bytte ut kjøtt med bønnekaker, tomatbønner og andre bønneretter.

Hvis du skal være deltidsvegetarianer, altså bare spise kjøtt en gang i blant, er det viktig at du ikke spiser veldig mye kjøtt når du ikke har spist det på en stund. Det er fordi tarmfloraen tilpasser seg det du spiser, så hvis du ikke har spist kjøtt på noen uker blir det ikke like bra brutt ned i tarmen. Det kan føre til mageknip, oppblåst mage og enten løs avføring eller forstoppelse.

• Liker 1
Skrevet

For helsen sin skyld bør du ikke bli vegetarianer. Det eneste studier på dette viser er at "healthy person bias" lever i beste velgående.

For etiske grunner er det helt greit å bli vegetarianer. Det finnes mye dårlig dyrehold der ute. Spesielt utenfor Norge, men det forekommer dårlig hold her også. Du kan gjøre noe med det ved å velge produkter produsert av produsenter (for en setning!) som tar etisk dyrehold på alvor. Økologiske produkter har visse krav, men enkelte gjør det bedre enn kravene krever.

Med det sagt trenger du ikke å ha dårlig samvittighet for at noen må dø for ditt kosthold. Slik er det uansett om du bare spiser grønnsaker også. Store industrifarmer bruker sprøytemidler som dreper insekter og gnagere, samt dyrene som lever av disse (fugler, rovdyr). Jeg kan ikke se det skulle være verre eller bedre enn å avlive dyr for å bruke dem til mat og klær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...