Gå til innhold

Dere som har barn i første klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lærer dere barnet å lese utenom leksene? Og hvordan knakk barnet lesekoden? Noen bøker dere kan anbefale til første klassinger?

Anonymous poster hash: bc36c...ef7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn i førsteklasse, men svarer fra jeg gikk i første.

Jeg lærte å lese før jeg begynte på skolen. Jeg fikk sånne "lær å lese" bøker, så leste jeg og leste til jeg forsto det. Mamma hjalp meg litt i starten, men satt mye for meg selv og til slutt bare falt det seg naturlig. Leste min første krimbok før jeg begynte på skolen faktisk, hehe.

Anonymous poster hash: b347c...611
Skrevet

De knekker det av seg selv. Er jo fint om man kan lese mer med de enn selve leksen, men ikke alle barn som liker det. Min likte ikke å lese i første klasse, han stresser og slett. Han synes det var kjempe kjedelig og jeg kunne bare glemme å få han til å lese bøker osv.

Men no er han begynnt i andre klasse og han er blitt mye flinkere. Han får det mye bedre til og da er det plutselig blitt gøyt :)

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Leseløver er fine. "Løvungen" til dei yngste

Skrevet

Jeg er lærer i 2. klasse. Det er veldig fint når foreldre øver sammen med barna. Jobber med leksene, leser bøker sammen, øver på bokstavlyder osv. Er du interessert så spør lærer om tips. Hun som har norsk i vår klasse har laget et eget dokument til foreldre med tips. De fleste læreverkene har også egne foreldresider på nett.

Anonymous poster hash: 7f452...ad2

Skrevet

Kan anbefale Lesekongen, en app begge min barn har likt. Jo mer lesing man "sniker" inn jo bedre. Mine har ikke vært så glade for at man i tillegg til lekser har satt seg ned med bøker og sagt "nå skal vi øve på lesing". Det føler de som jobb;-) Men det finnes mange gøye apper som er spill og man kan lese tegneserier, lage egne bøker, tegne og lese sammen. All øving er bra. Jeg laget en egen bok til min datter om henne som hun etterpå skulle illustrere, enkle og positive tekster som hun syntes var stor stas å få lese.

Skrevet

Vår førsteklassing lærte å lese ett år før han begynte på skolen. Vi har ikke bevisst gått inn for å lære ham å lese, men vi leser for barna hver kveld fra de er små og jeg tror det er mye av årsaken til at han kunne lese før han var 5.

Han leser en god del Leseløve-bøker selv, de er ganske fine.

De knekker lesekoden av seg selv, bare les for barna og øv på bokstavlydene.

Skrevet

Min på snart fem leser leseløve-bøker selv - men helst de med blokkbokstaver. Vi driver ikke og øver mye på lesing, men her er noe av det jeg gjør innimellom:

*Skriver små hemmelige brev til henne som hun synes det er stas å lese (veldig enkle brev, av typen, "Hei Kari. Pannekaker til middag. Hilsen mamma.").

*får henne til å "hjelpe" meg med å lese skilt, eller på varer på butikken, hvis vi skal ha f.eks. lettmelk, så må hun hjelpe meg å finne en melkekartpong det står "lett" på, og slikt. For det synes jeg er så vanskelig ;)

*bokstavapper, skrivespill på ipad/mobil

*Når vi kjører bil, synes hun det er kjempegøy med "mitt skip er lastet med". Det er også en fin bokstavlek, der man ser litt for seg hvordan ord skrives.

Anonymous poster hash: fc74b...e86
Skrevet

Har lært alle mine 3 barn å lese før de begynte på skolen. Brukt ABC-bøker, laget bokstav-ark, lest for dem, stavet for dem, lest skilt på tur, snakket om bokstaver og skrevet bokstaver. Mye fint på ipad/data også, men da syns jeg at man skal sitte sammen med dem og forklare så de ikke bare gjetter og trykker i hytt og vær.

Anonymous poster hash: 6e0df...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...