Gjest Sille4 Skrevet 23. oktober 2014 #1 Skrevet 23. oktober 2014 Er det noen som har gode forslag til forrett og dessert når hovedretten er kalkunbryst? Tar også gjerne i mot tips til tilbehør og saus til kalkunbrystet. Og gjerne god drikke til :-)
Spaghetti Skrevet 23. oktober 2014 #2 Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Hvitvin eller en lett rødvin passer greit til kalkunbryst. Noe som er temmelig godt, enten som tilbehør til hovedretten eller også som forret er Aspargus med bacon. Du tar 4-5 Aspargus og kutter av den nederste delen, deretter legger du dem i en tallerken eller noe sånt og tar litt olivenolje over. Greit å få oljen overalt på Aspargusen. Deretter finner du frem baconet og surrer rundt slik at Aspargusen blir pagget inn. Ser bedre ut dersom litt av bunden og toppen av Aspargusen er synlige. Jeg synes to strimler med bacon var bra til 4-5 Aspargus. Jeg stekte det kjapt i panna, ca 1 min på hver side og deretter puttet jeg det inn i ovnen på 225 grader i ca 10 minutter. Dette kan også fungere som forrett, men burde i så fall legge til en ingrediens eller to. Saus til kalkunbryst.. En lett soppsaus kan fungere utmerket. Problemet er jo om folk dynker maten i saus, da blir det kanskje litt for voldsomt. Sausen skal komplimentere kjøttet, det er kalkunen som er i fokus.. En lett hviløkssaus kan også fungere. Det enkleste er jo bare å bruke en posesaus, men du kan gjøre de litt bedre ved å legge vann i stekepannen etter du har stekt kalkunen (hvis du steker den før du evt tar den i ovnen) og bruke den vesken i sausen, etc. Dessert er ikke helt min greie. Men synes dette er godt: Du trenger Appelsin, Kremfløte, Mørk eller Lys sjokolade, Banan. Eventuelt også Jordbær, Kiwi, etc. Skjær appelsinen i to og skvis saften oppi en dyp tallerken eller noe sånt. Ca 1DL appelsinsaft per persjon burde være greit. Kutt bananen i skiver på ca 0.5CM og kast dem oppi appelsinsaften. Putt kremen over og rasp sjokolade over kremen. Den søte sjokoladen fungerer greit med den litt syrlige saften til appelsinen. Jordbær og Kiwi kan også brukes. Om dette passer til kalkunbryst er jo en annen sak. Jeg er ikke så god på dessærer. Fikk skikkelig lyst på kalkunbryst selv nå Et annet tilbehør jeg kom på: Cherrytomater, paprika, squash, eple, chilli. Skjær opp alt i temmelige små terninger (type 0.2-0.3mm store, du kan nesten finhakke med andre ord) og put i en stekepanne på middels varme. Legg til en god olivenolje, gjerne en skvett rød- eller hvitvin. Stek i ca 15 min. Dette kan du legge oppå Aspargusen, og evt. fjerne baconet. Anbefaler også Hasselback Poteter. Endret 23. oktober 2014 av Spaghetti
Gjest Aella Skrevet 23. oktober 2014 #3 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg ville laget asparges med pinjekjerner og parmesan eller tempura med både scampi, søtpotet og gulrøtter med thai-inspirert dippsaus til forrett, til kalkunbrystet ville jeg kanskje gått for woket pok choi med ris, pynt med et par sopper og server med soppsaus evt risotto (?) og til dessert slått til med sjokoladefondant med sorbet eller vaniljeis. Til forrettene ville jeg valgt en riesling vin, ettersom den har mye syre, så passer den spesielt godt til "fet" mat som tempura osv. Til kalkunbrystet; en lett rødvin
Kamelia83 Skrevet 23. oktober 2014 #4 Skrevet 23. oktober 2014 For meg hører hjemmelaget karamellpudding med til kalkun/kalkunbryst så jeg ville laget det
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #5 Skrevet 23. oktober 2014 lag saus fra bunnen av ivertfall. Ikke finn på å servere toro saus til gjester. Er det bare til deg å mannen f. eks så er det en annen sak Anonymous poster hash: d08eb...048 1
venus_ Skrevet 23. oktober 2014 #6 Skrevet 23. oktober 2014 Denne sausen er kjempegod til kalkun: Eple- og cognacsaus 1/4 løk 2 ss smør 2 ss brunt sukker 1 ss eplecidereddik 2,5 dl eplejuice 1 pk Jacobs kyllingkraft, fyll opp med vann til totalt 4 dl væske 2 dl kremfløte 3 ss cognac salt, pepper maisenna Fres løk i smør, ha i brunt sukker, eddik og eplejuice og kok inn. Ha i kyllingkraft og vann og kok videre. Tilsett kremfløte og kok til det tykner. Ha i cognac og kok et par min. Smak til. Jevn evt med maisenna.
Gjest Sille4 Skrevet 26. oktober 2014 #7 Skrevet 26. oktober 2014 Tusen takk for mange gode forslag! Nå skal jeg nok klare å få laget noe godt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå