jujasen Skrevet 23. oktober 2014 #1 Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Hei! Jeg er sykt forvirret med en oppgave jeg har fått i økonomi, og trenger virkelig hjelp så fort som mulig! Innkjøpspris pr stk kr 235 Beregnet frakt pr stk kr 6 Kalkulert avanse 75% A) Beregn bruttofortjeneste i kr og % Formelen for BF er jo: utsalgspris - varekostnader Men jeg har ikke utsalgspris, og hva er varekostnadene i oppgaven? Jeg tenkte å regne ut utsalgsprisen slik: 235 * 1,75 = 399,5 Er dette riktig? Eller skal man legge til frakt og mva på denne? Åå jeg er så forvirret, skjønner ikke helt Endret 23. oktober 2014 av jujasen
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #2 Skrevet 23. oktober 2014 Varekostnaden består av både innkjøpsprisen og frakten. Det er det det koster deg å få varen på ditt lager. Du har et regnestykke med tre moment: varekostnad, avanse og utsalgspris. Du vet to av dem og kan da regne deg frem til den siste. Avanse blir en funksjon av varekostnaden: (235+6)*1,75 = Utsalgspris. Bruttofortjenesten i kr blir Utsalgspris - Varekost. Bruttofortjenste i % blir Utsalgspris/Varekost. Anonymous poster hash: be1b7...af5
jujasen Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2014 Tusen hjertelig takk! Var ikke verre nei
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2014 #4 Skrevet 23. oktober 2014 Du har helt riktig når du tenker på mva, men jeg mener å huske at mva ikke pleide å være med i slike regnestykker? Sum for bedriften har ikke mva noe å si (det de betaler mva på kjøp, får de igjen av staten og det de får inn av mva på salg må de betale til staten). Anonymous poster hash: be1b7...af5
jujasen Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2014 Du har helt riktig når du tenker på mva, men jeg mener å huske at mva ikke pleide å være med i slike regnestykker? Sum for bedriften har ikke mva noe å si (det de betaler mva på kjøp, får de igjen av staten og det de får inn av mva på salg må de betale til staten). Anonymous poster hash: be1b7...af5 Ja tror nok du har rett! Tror ikke mva skal være med når man regner ut bruttofortjeneste, for der skal man bruke netto salgspris fant jeg ut Men takk for svar!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå