Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier et småbruk. Jeg kjøpte det i 2008 til 2 mill - hadde da 300.000 i egenkapital.

Nå er det taksert til 2,8 mill.

Mannen min og jeg har bodd her sammen i disse åra, men han har (pga hans økonomiske situasjon) ikke betalt noe form for "leie"i disse åra.

Jeg har betalt i snitt ca 11.000 pr mnd i låneutgifter.

Vi har delt 50/50 på alle andre fellesutgifter.

Nå skal han endelig kjøpe seg inn med 40% - han fikk 10% av meg i bryllupsgave :)

I sommer satte han opp/bygget en garasje og et stabbur (markedsverdi ca 150.000) - disse vil han nå ha trukket fra taksten. Vet ikke helt hvorfor egentlig - synes det er litt kleint å snakke om disse tinga.

Det skal sies at han har vært den som har gjort mesteparten av det fysiske arbeidet med vedlikehold etc på gården - men jeg har også tatt opp mer lån underveis til en del utbedringer og reparasjoner. Så en del av verdistigningen er ikke bare relatert til generell prisstigning, men altså også hans fortjeneste.

Dog synes jeg det er feil at han ikke vil ta med de 150.000 for garasje/stabbur i taksten - han har tross alt ikke betalt noe for å bo her i de 6 1/2 åra.

Dette tilsvarer jo ca 400.000 i "leie"/låneutgifter som han ikke har bidratt med.

Det skal sies at det ikke har gjort meg noe at han ikke har bidratt til dette så langt - det var vår mulighet for å flytte hit, og vi er veldig lykkelige her.

Men pengesnakk er alltid litt kleint og betent å prate om.

Innspill her, please!??

Og har de 300.000 jeg hadde i EK noe å si midt oppi dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det han har fikset/bygget er hans del av husleia alle disse årene. Og det er en billig husleie.

Det er da måte på hvor stor gavepakke han skal få, for å ha bodd gratis.

Du har jo allerede gitt han 10%

• Liker 1
Skrevet

Jeg eier et småbruk. Jeg kjøpte det i 2008 til 2 mill - hadde da 300.000 i egenkapital.

Mannen min og jeg har bodd her sammen i disse åra, men han har (pga hans økonomiske situasjon) ikke betalt noe form for "leie"i disse åra.

Nå skal han endelig kjøpe seg inn med 40% - han fikk 10% av meg i bryllupsgave :)

I sommer satte han opp/bygget en garasje og et stabbur (markedsverdi ca 150.000) - disse vil han nå ha trukket fra taksten. Vet ikke helt hvorfor egentlig - synes det er litt kleint å snakke om disse tinga.

Det skal sies at han har vært den som har gjort mesteparten av det fysiske arbeidet med vedlikehold etc på gården - men jeg har også tatt opp mer lån underveis til en del utbedringer og reparasjoner. Så en del av verdistigningen er ikke bare relatert til generell prisstigning, men altså også hans fortjeneste.

Dog synes jeg det er feil at han ikke vil ta med de 150.000 for garasje/stabbur i taksten - han har tross alt ikke betalt noe for å bo her i de 6 1/2 åra.

Dette tilsvarer jo ca 400.000 i "leie"/låneutgifter som han ikke har bidratt med.

Det skal sies at det ikke har gjort meg noe at han ikke har bidratt til dette så langt - det var vår mulighet for å flytte hit, og vi er veldig lykkelige her.

Innspill her, please!??

Jeg ville snakket både med lånerådgiver i bank og med advokat for å få dette ordnet på en best mulig måte.

Anonymous poster hash: a41db...56a

Skrevet

Innspill her, please!??

Man bør tenke på hvordan den økonomiske situasjonen blir, dersom dere skulle gå fra hverandre i fremtiden. Derfor jeg nevner advokat, for å få gode råd om rettferdig løsning/ ordning

Anonymous poster hash: a41db...56a

Skrevet

Leie bruke være at han har vedlikeholdet gården litt. Du skal ikke føle deg presset til og GI han mer av gården din uten betaling for det. Han har tross alt fått 10% noe som han burde være meget fornøyd med. Bryllupsdagen er jo din dag og han får den store gaven :D

Anonymous poster hash: fab42...aab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...