AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #1 Skrevet 22. oktober 2014 Kjæresten har nettopp startet opp et ENK, og jeg skal hjelpe han litt med økonomidelen (jeg har ingen økonomiutdanning, jeg er bare hakket mer strukturert enn han). Jeg ser at det er vanlig å betale forskuddsskatt 4 ganger i året. Neste gang er 15. november. Problemet er at om han skal betale 1/4 av forventet inntekt kan det bli fryktelig dyrt siden han såvidt har rukket å tjene inn noe som helst da. Planen er nemlig at han starter med noen oppdrag i begynnelsen av november, men det er ikke engang sikkert at kundene har betalt innen den 15. november, så da har han jo ingen penger å ta av for å få betalt forskuddsskatten.. Såvidt jeg forstår er det vanlig å skatte 27% av overskudd, så hvis man regner med at firmaet drar inn f eks 500.000 per år vil jo første forskuddstrekk bli ca 500.000*0,27/4 = 34.000 (ca) Noen som vet om det er mulig å ikke begynne å betale skatt før neste forskuddstrekk (15. mars)? Jeg forstår at de er veldig harde mot folk som ikke følger reglene, så det vil vi jo ikke risikere. Vurderer å fortelle skattekontoret at forventet overskudd er mye lavere enn det vi egentlig håper på, og heller justere det opp på nyåret! Noen tips? Anonymous poster hash: 5226c...0fb Anonymous poster hash: 5226c...0fb
Sassenach Skrevet 22. oktober 2014 #2 Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Han vil jo neppe oppnå et årlig overskudd på 500 000 kr i løpet av de neste 2-3 månedene, og skatten skal jo overall beregnes årlig, så å sette av 34 000 kr i november vil bli overflødig. Dere får beregne hva han forventer av overskudd i perioden nå og frem til neste kvartal, og anslå skatten deretter. Edit: skriveleif Endret 22. oktober 2014 av minimika 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå