Gå til innhold

Forslag til fordeling av oppgaver i hjemmet?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal "any minute" få barn nr. 2, og jeg er av den typen som lett blir veldig misfornøyd hvis jeg føler at det er skjevfordeling av oppgaver på hjemmefronten. Mannen min stiller opp han altså, men jeg blir lett "naggete" hvis jeg ikke vet hva jeg kan forvente. Nå har jeg tatt opp med han at dette bekymrer meg, og at jeg ønsker at vi skal finne en fordeling av oppgaver, dvs. hvem som gjør hva når osv. dette året jeg er hjemme. Vi gjorde dette da jeg gikk ut i jobb forrige gang, og det viste seg å være veldig klokt. Han har bedt meg om å lage et forslag.

Så er spørsmålet hva som er fair fordeling når jeg er hjemme dette året. Min holdning er litt at ja, det er naturlig at jeg gjør noe mer når jeg engang er hjemme, men det er jo slitsomt å være hjemme når man i tillegg har barn som skal til og fra barnehage, middagsrutiner etc. Jeg er jo ikke primært hjemme i permisjon for at mannen skal få en enklere hverdag enn før, og jeg vil også ha behov for tid for meg selv. Det er lett å undervurdere hvor sliten man blir av å ta seg av en baby.

Så hva er en fair fordeling? Jeg har tenkt å liste opp alle oppgaver som skal gjøres på dag/ukesbasis, og foreslå en fordeling og en "testperiode". Vaskehjelp har vi tenkt å ha ukentlig, så den delen faller heldigvis bort. Dyrt men veldig deilig.

Noen som har ordninger som fungerer bra? Eller tips?

Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du skal ha hjemmeperiode med jobb med barn, men din mann på arbeid. Da får man ta hensyn til at han har lang arb.dag også.

Med en barnehage og et spedbarn som er ganske rolig den frste tiden så har du mye tid til deg selv.

Du er vel heller ikke hjemme for å få tid til deg selv.

Med vaskehjelp, så har du det enda enklere.

hva er det du ikke rekker da du skal være hjemm. Regner med du har vaskemaskin? Den gjør jobben. Hva med at du henger opp og han legger sammen+

Han tar seg av uteområde/hus og bil?

Lager mat på helger til dere?

handler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres for meg ut som en lur fordeling. Dette med vaskehjelp er ikke bare fordi "jeg ikke gidder å gjøre det", men fordi jeg vet at det fort blir et diskusjonstema og noe jeg ellers enten må ta selv eller minne han på å ta sin del av. Vi har vaskehjelp i dag også, men ikke like ofte. Tanken var at vi skulle ta det selv innimellom, men det blir det enten ikke noe av eller så må jeg ta initiativet til at det skjer. Og jeg vil gjerne slippe å være en masekjerring. Derfor kjøper vi oss like godt ut av hele problemet.

Hvis jeg henter i barnehagen og lager middag hver dag på ukedagene, i tillegg til å ta meg av baby og klesvask, så synes jeg at det får være greit egentlig? Jeg håper at mannen min kan ta levering i barnehagen den første tiden så jeg slipper å måtte dra ut en baby for å rekke barnehagen (må følge kjernetid). Så får vi dele på matlaging og klesvask og annet i helgene?

Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og et spedbarn som er ganske rolig den frste tiden så har du mye tid til deg selv.

..vel, alt er relativt... :o :-? :wink:

Slik tenkte jeg også da nr.2 kom.

Jeg skulle ta et fag på universitet mens minstemann sov, eller når han lå så fredelig å pludret for seg selv... :wink::ler::hoho:

Med kolikk og en søvnrytme som sa 2 x 30 minutter per dag kan jeg love deg at det ikke!!! :hoho::hoho:

Ellers er jeg helt ening med deg om arbeidsfordeling og "plikter" hjemme, K! Det er som om jeg skulle forfattet det selv!! :)

Her hjemme ble det til at han lagde/lager middag i helgene og på fridager, jeg ellers.

Jeg vasker, henger opp og bretter klær - han legger i skaper ( dvs. det var planen, han "glemmer" det litt for ofte... :-? :-) )

Handling prøver vi å gjøre i fellesskap, eller "jeg ringer og han bringer" (= han handler på vei hjem!!)

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...