AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #1 Skrevet 22. oktober 2014 Min datter har bestilt tur for oss to til London i desember. Jeg skulle vært på jobb en av disse dagene og et personalmøte ville jeg gå glipp av, men siden jeg hadde en uke ferie til gode tenkte jeg at det ikke vil bli noe problem, så jeg søkte om en uke ferie. Men nå fikk jeg oppringning av den nye sjefen min som sa at jeg ikke hadde lov å ta ut ferie i desember.. What??? Har jobbet i kommunen i helsesektoren i mange år, men har aldri hørt om den regelen. Sier virkelig lovverket noe om det? Noen som har peiling? Nå vil hun at jeg skal bytte på vakter, men jeg har vel rett på ferie skulle jeg tro?Anonymous poster hash: 0dc7e...4e0
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #2 Skrevet 22. oktober 2014 Det finnes ingen regel mot å ta ut ferie i desember nei, men utover de 3 sammenhengende ukene i fellesferien, kan ikke arbeidstaker kreve ferie på spesielle tidspunkt, det er opp til arbeidsgiver å godkjenne når ferien skal være. Dersom hun sier at du ikke får ta ferie i desember, så får du ikke det, men det finnes ikke noen regel mot det. Men desember er jo ofte veldig travel på mange arbeidsplasser, så kanskje det ikke passer så godt. Anonymous poster hash: b0662...b11 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #3 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg jobber i kommunen, turnus i helsevesenet. Hos oss har den praksisen om at vi ikke kan ta ut ferie i desember eksistert i mange år. I år har vi t.o.m fått beskjed om at all utestående ferie må tas før 1 november. Dette fordi at arbeidsplassen skal flytte i begynnelsen av desember, og at vi derfor har en travel tid i hele november. Anonymous poster hash: fc709...940 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #4 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg jobber i kommunen, turnus i helsevesenet. Hos oss har den praksisen om at vi ikke kan ta ut ferie i desember eksistert i mange år. I år har vi t.o.m fått beskjed om at all utestående ferie må tas før 1 november. Dette fordi at arbeidsplassen skal flytte i begynnelsen av desember, og at vi derfor har en travel tid i hele november. Anonymous poster hash: fc709...940 Dere kan jo flytte over til neste år istedenfor å ta ut all ferien i år da. Anonymous poster hash: b0662...b11 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #5 Skrevet 22. oktober 2014 Dere kan jo flytte over til neste år istedenfor å ta ut all ferien i år da. Anonymous poster hash: b0662...b11 Nei, det får vi ikke lov til. Alle enhetene i kommunen skal flytte til samme bygget, og da blir det visst mye om vi alle skal flytte ferien vår. Vi hadde sikkert ikke fått lov til å ta ut ferie i januar heller pga travel tid etter flyttingen. Anonymous poster hash: fc709...940
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #6 Skrevet 22. oktober 2014 Vi må avvikle ferie før 15. Desember. Da starter juleturnusen for oss og det er lagt føringer at man ikke kan avvikle ferie i spesialturnusene (jul og påske)Anonymous poster hash: 311cc...964
skruf Skrevet 22. oktober 2014 #7 Skrevet 22. oktober 2014 Samme gjelder på min arbeidsplass også, får ikke ta ut ferie i desember. Jobber i helsesektoren. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #8 Skrevet 22. oktober 2014 Jobber også i helsesektoren, ingen ferie i desember her heller. Leder har dessuten styringsrett på ferie, så du har ikke krav/rett på ferie når du vil. Er vel bare å bytte vakten det, så får du dra. Anonymous poster hash: 0029f...5df
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #9 Skrevet 22. oktober 2014 Arbeidsgivers styringsrett.Anonymous poster hash: 9f753...91a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #10 Skrevet 22. oktober 2014 Jobber også i helsesektoren, ingen ferie i desember her heller. Leder har dessuten styringsrett på ferie, så du har ikke krav/rett på ferie når du vil. Er vel bare å bytte vakten det, så får du dra. Anonymous poster hash: 0029f...5df Hos oss har det tidligere kun vært tillitsvalgte som har mikset og sjonglert med bytter i høytidene. Vi andre har fulgt beskjedene vi har fått om at vi ikke får ferie og selvsagt ikke bestilt tur i disse periodene. Nå som vi har oppdaget at tillitsvalgt har misbrukt sin posisjon, er det ikke lenger noen som har tillit til henne... Anonymous poster hash: fc709...940 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå