Gå til innhold

Håndtering av trassanfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 2,5 år som de siste par månedene har blitt litt vanskeligere å ha med å gjøre. Det er vel sikkert "trassen" som har begynt å gjøre seg gjeldende. Foreløpig får han kun trassepisoder hjemme, og jeg vil gjerne ha litt tilbakemeldinger på hvordan vi håndterer disse episodene.

Et eksempel fra forrige uke: Jeg hadde hentet han i barnehagen, og i bilen på vei hjem får han alltid lov til å ha smokk. Når vi kommer hjem skal i imidlertid smokken gis tilbake til meg, for han får ikke lov til å bruke smokk annet enn ved soving eller i bilen. Sånn har han hatt det hele livet, så dette er ikke noe vi har begynt med nå. Det er imidlertid først nå i det siste at dette er blitt et problem, før har han alltid gitt fra seg smokken uten å si noe mer på det.

Men i forrige uke nektet han altså å gi meg den, og jeg tok den da ut av munnen hans og la den på hylla. Han ble selvfølgelig fryktelig sint og kastet seg ned på gulvet og hylte og skrek etter smokken. Jeg svarte at jeg skjønte at han ville ha den, og at han skulle få den igjen når han skulle legge seg, men at vi ikke bruker smokk når vi leker inne. Jeg gikk deretter på kjøkkenet for å lage middag. Han ble liggende igjen i stua og hyle, og med jevne mellomrom gikk jeg bort til ham og spurte om han ville ha trøst, om han ville sitte på fanget o.l. Men han var bare sint på meg, og sa hele tiden "mamma gå, mamma gå!!"

Skrikingen holdt på i nærmere en halv time, og jeg var rolig hele tiden, bare forklarte han at smokken kun er til bil og soving. Etter hvert begynte han å si "X (navnet sitt) lei seg", og jeg fikk da selvsagt veldig dårlig samvittighet, men jeg ga han fortsatt ikke smokken. Fortsatte bare å tilby trøst eller fang (noe han ikke var interessert i).

Etter en halvtimes tid roet han seg endelig av seg selv, og begynte å leke med lekene sine. Resten av ettermiddagen/kvelden var hyggelig, og vi var gode venner :)

Men likevel blir jeg litt i tvil, var dette den beste måten å håndtere denne situasjonen på? Jeg synes det er dumt å plutselig la han få ha smokken når han leker inne siden han aldri har vært vant til dette før. Tenker at da blir vel smokkeavvenning enda vanskeligere, når vi må begynne med det om et halvt års tid.

Hva ville dere ha gjort i denne situasjonen?

Anonymous poster hash: 0ef25...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du taklet det helt fint jeg. :) Det du evt kan gjøre neste gang er å gi han valget om han skal legge den på plass selv eller om du skal gjøre det. Da vet han at hvis han ikke gjør det selv, så blir den uansett lagt vekk fram til leggetid.

Skrevet

Synes du taklet det helt fint jeg. :) Det du evt kan gjøre neste gang er å gi han valget om han skal legge den på plass selv eller om du skal gjøre det. Da vet han at hvis han ikke gjør det selv, så blir den uansett lagt vekk fram til leggetid.

Takk for innspill :) Ja det var en god idé, det skal jeg prøve ut neste gang!

Skrevet

Enig med Teriyaki. En annen ting jeg ville gjort er å snakke om det etter det er over. Det trenger ikke å være en lang samtale, men noe ala "jeg så at du ble veldig sint/lei deg når jeg tok vekk smokken" og så kort forklare grunnen en gang til, når han er rolig og faktisk hører hva du sier. (Men man kan jo ta en vurdering på om det noen ganger passer best å bare gå videre uten å rippe opp i det som skjedde.)

Skrevet

Enig med Teriyaki. En annen ting jeg ville gjort er å snakke om det etter det er over. Det trenger ikke å være en lang samtale, men noe ala "jeg så at du ble veldig sint/lei deg når jeg tok vekk smokken" og så kort forklare grunnen en gang til, når han er rolig og faktisk hører hva du sier. (Men man kan jo ta en vurdering på om det noen ganger passer best å bare gå videre uten å rippe opp i det som skjedde.)

Takk for enda et innspill, dette skal jeg også teste ut!

Skrevet

Om det gjentar seg ville jeg også snakka om det i bilen før dere kom hjem. Forberedt ham.

Ellers takla du det fint med å ikke avvise eller kjefte. Han var jo sint og lei seg og ingem trenger kjeft/avvisning når vi er leie oss. De trenger at vi ikke gir oss men er trygge og ivaretakende likevel.

Anonymous poster hash: 4fcfe...1be

Skrevet

Om det gjentar seg ville jeg også snakka om det i bilen før dere kom hjem. Forberedt ham.

Ellers takla du det fint med å ikke avvise eller kjefte. Han var jo sint og lei seg og ingem trenger kjeft/avvisning når vi er leie oss. De trenger at vi ikke gir oss men er trygge og ivaretakende likevel. Anonymous poster hash: 4fcfe...1be

Det er nok også lurt ja, takk for innspill :)

Skrevet

Jeg synes også du taklet dette fint :) Du anerkjente at han var lei seg og tilbydde han trøst.

Vil bare tipse deg om noe angående smokken i bilen: vi hadde samme opplegg på jenta vår, men vi opplevde at hun ble svært lei seg når hun måtte gi fra seg smokken når vi var kommet hjem fra barnehagen (fikk jo bare ha den ca 15-20 min). Dette førte til dårlig stemning etter barnehagen og svært sutrete unge.

Vi sluttet å gi henne smokk i bilen, og problemet var løst.

Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men vi fikk en mye blidere jente på ettermiddagen når maset etter smokken var borte :)

Skrevet

Takk for tips :) Han er helt gal etter smokken når han hentes i barnehagen, det er alltid det første han spør etter...! Så delvis nok bli en del grining hvis han nektes smokken i bilen også. Men det er kanskje verdt er forsøk likevel, kan vurdere det i dag (må se an humøret hans litt først :fnise: )

Skrevet

Delvis= det vil

Skrevet

Takk for tips :) Han er helt gal etter smokken når han hentes i barnehagen, det er alltid det første han spør etter...! Så delvis nok bli en del grining hvis han nektes smokken i bilen også. Men det er kanskje verdt er forsøk likevel, kan vurdere det i dag (må se an humøret hans litt først :fnise: )

Vi har smokken liggende i bilen, så ingen masing når jg henter og hun vet at "bilsmokken" ikke er vits å mase etter for den er jo ikke inni huset uansett.

Anonymous poster hash: 4fcfe...1be

Skrevet

Vi har smokken liggende i bilen, så ingen masing når jg henter og hun vet at "bilsmokken" ikke er vits å mase etter for den er jo ikke inni huset uansett.Anonymous poster hash: 4fcfe...1be

Hmm ja, det var jo ikke så dumt, nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...