AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #1 Skrevet 22. oktober 2014 det startet i august da jeg skulle ta ett fag på BI, men studieveilederen sa at jeg kunne ta to fag heller fordi da kunne jeg få støtte av lånekassen siden det ble 15 studiepoeng. Jeg sa jeg ikke hadde studiekompetanse å derfor fikk jeg ikke støtte og hadde ikke råd til å betale. hun sa jeg skulle ringe lånekassen for mange andre studenter hadde fått beskjed at de fikk lån pgs.nye regler ,selv om de ikke hadde studiekompetanse. Jeg ringte lånekassen for å få dette bekreftet, å mannen i lånekassen sa spesifikt "så lenge du har kommet inn på studiestedet og tar 15 studiepoeng, trenger du ikke generell studiekompetanse for å få støtte" jeg søkte meg inn på ekstra fag og tar begge to på bi-nettstudier nå. til min store overraskelse sa BI nettstudie igår at de ikke melder meg inn til lånekassen uten generell studiekompetanse. ringte lånekassen i dag å fikk beskjed at hvis jeg ikke hadde studiekompetanse sendt ikke skolen inn bekreftelse. Jeg braste ut i gråt, kjeftet litt og nå sitter jeg her med 19500 kr å betale pgs feil informasjon. noen som har tips til hva jeg kan gjøre? eventuelt kan jeg utsette studie? jeg mangler 2 fag for å få generell studiekompetanse!! bi-nettstudie går ikke an å få tak i da de sitter i møte hele dagen og de andre i BI sier jeg må ta kontakt med nettstudie ang. utsettelse. føler meg helt jævlig nå og sliter allerede med å betale gammel gjeld. grunnen til jeg tok fagene var jo for å få en litt bedre jobb slik at jeg kunne betale mer på gammel gjeld, men nå sitter jeg jo med mer! Anonymous poster hash: 0c79b...870
missioncomplete Skrevet 22. oktober 2014 #2 Skrevet 22. oktober 2014 Du får da ikke studiekompetanse av å ta fag på universitetsnivå? Hvis du ikke kan betale, prøv å få til en betalingsordning med dem. Hvis de nekter blir det oversendt til inkasso og da er de forpliktet til å inngå en betalingsordning med deg. Beklager for situasjonen. Håper det ordner seg 1
Løvefrøken Skrevet 22. oktober 2014 #3 Skrevet 22. oktober 2014 Kan du melde deg som privatist asap og få fagene godkjent slik at du får studiekompetansen?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #4 Skrevet 22. oktober 2014 Du får da ikke studiekompetanse av å ta fag på universitetsnivå? Hvis du ikke kan betale, prøv å få til en betalingsordning med dem. Hvis de nekter blir det oversendt til inkasso og da er de forpliktet til å inngå en betalingsordning med deg. Beklager for situasjonen. Håper det ordner seg nei jeg mangle nynorsk eksamen og engelsk skriftlig på vgs for å få generell studiekompetanse. Takk for tips, må nesten gjøre det som siste utvei hvis jeg ikke finner en løsning! Anonymous poster hash: 0c79b...870
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #5 Skrevet 22. oktober 2014 Kan du melde deg som privatist asap og få fagene godkjent slik at du får studiekompetansen? vet du hvordan man gjør slikt!? men jeg har jo inngått en kontrakt med bi, må denne annuleres da? takk! Anonymous poster hash: 0c79b...870
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #6 Skrevet 22. oktober 2014 Flere misforståelser her, og litt dårlig research fra din side. Du må ha studiekompetanse for å studere, og studiekompetansen får du ved å ta opp fagene du mangler fra vgs. Du får den ikke ved å ta enkeltfag fra universitet el.l. Så dersom du vil ultimat sett studere og bedre dine jobbmuligheter, er steg en å få studiekompetanse. De fleste skoler, spesielt innen business, tillater at man tar enkeltfag ved skolen. På samme måte som at du kan ta sertifikater, etterutdannelse eller diploma - ulik utdannelse som ikke er grader. Det som antakelig har skjedd er at du begynte å se på enkeltfag via BI, hvilket de ikke krever studiekompetanse for - da du faktisk ikke har søkt deg inn på en reell grad. Deretter kontakter du Lånekassen og de forstår det slik at du studerer ved BI (uavhengig av hvordan du faktisk er kommet inn) og de sier, naturlig nok, at du får studielån til dette. Men nå som ting er som de er - ikke stress. Neste semester tar du enkeltfagene du mangler, kanskje kombinert med en deltidsjobb. Du kontakter Lånekassen og forklarer situasjonen (konkret og uemosjonelt). 19K er ikke all verdens penger, og de vil antakelig gå med på en nedbetalingsplan. Om de ikke skulle det og det blir sendt videre, vil du antakelig uansett få en plan på å betale det ned, det er ikke som om de hiver deg i fengsel så lenge du er villig til å gradvis betale det tilbake. Hva situasjonen er med BI, får du snakke med dem om. Dersom du kan bli ferdige med fagene du har tatt er det jo fint å fullføre dette. Hold all informasjon skriftlig. Det tar litt lenger tid å få svar slik, men du skal alltid ha skriftlig bekreftelse på informasjonen du får. Anonymous poster hash: ea237...c8b 3
missioncomplete Skrevet 22. oktober 2014 #7 Skrevet 22. oktober 2014 vet du hvordan man gjør slikt!? men jeg har jo inngått en kontrakt med bi, må denne annuleres da? takk! Anonymous poster hash: 0c79b...870 De har jo feilinformert deg og lånekassen. Må vel finnes et smutthull et sted så du kan annullere kontrakten. Ta kontakt med frirettshjelpskontoret
umwar Skrevet 22. oktober 2014 #8 Skrevet 22. oktober 2014 vet du hvordan man gjør slikt!? men jeg har jo inngått en kontrakt med bi, må denne annuleres da? takk! Anonymous poster hash: 0c79b...870 Om du får annulert kontrakten med BI kommer an på. Hva sier kontrakten? Husk at den går foran det en eventuell kontordame informerer om, og det er derfor utrolig viktig å lese denne. Ut fra min husk skal det mye til for å annullere denne, og fristen for å melde seg av er vel kommet og gått. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #9 Skrevet 22. oktober 2014 Flere misforståelser her, og litt dårlig research fra din side. Du må ha studiekompetanse for å studere, og studiekompetansen får du ved å ta opp fagene du mangler fra vgs. Du får den ikke ved å ta enkeltfag fra universitet el.l. Så dersom du vil ultimat sett studere og bedre dine jobbmuligheter, er steg en å få studiekompetanse. De fleste skoler, spesielt innen business, tillater at man tar enkeltfag ved skolen. På samme måte som at du kan ta sertifikater, etterutdannelse eller diploma - ulik utdannelse som ikke er grader. Det som antakelig har skjedd er at du begynte å se på enkeltfag via BI, hvilket de ikke krever studiekompetanse for - da du faktisk ikke har søkt deg inn på en reell grad. Deretter kontakter du Lånekassen og de forstår det slik at du studerer ved BI (uavhengig av hvordan du faktisk er kommet inn) og de sier, naturlig nok, at du får studielån til dette. Men nå som ting er som de er - ikke stress. Neste semester tar du enkeltfagene du mangler, kanskje kombinert med en deltidsjobb. Du kontakter Lånekassen og forklarer situasjonen (konkret og uemosjonelt). 19K er ikke all verdens penger, og de vil antakelig gå med på en nedbetalingsplan. Om de ikke skulle det og det blir sendt videre, vil du antakelig uansett få en plan på å betale det ned, det er ikke som om de hiver deg i fengsel så lenge du er villig til å gradvis betale det tilbake. Hva situasjonen er med BI, får du snakke med dem om. Dersom du kan bli ferdige med fagene du har tatt er det jo fint å fullføre dette. Hold all informasjon skriftlig. Det tar litt lenger tid å få svar slik, men du skal alltid ha skriftlig bekreftelse på informasjonen du får. Anonymous poster hash: ea237...c8b som jeg prøvde å nevne tidligere så har jeg tatt generell studiekompetanse men mangler to fag, så jo disse må jeg ta ny eksamen i for å få generell studiekompetanse. skulle nok ha fått info skriftlig, det skal jeg huske på til neste gang Anonymous poster hash: 0c79b...870
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #10 Skrevet 22. oktober 2014 som jeg prøvde å nevne tidligere så har jeg tatt generell studiekompetanse men mangler to fag, så jo disse må jeg ta ny eksamen i for å få generell studiekompetanse. skulle nok ha fått info skriftlig, det skal jeg huske på til neste gang Anonymous poster hash: 0c79b...870 Du har ikke tatt generell studiekompetanse hvis du mangeler to fag Anonymous poster hash: 8035d...c1d 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #11 Skrevet 22. oktober 2014 De har jo feilinformert deg og lånekassen. Må vel finnes et smutthull et sted så du kan annullere kontrakten. Ta kontakt med frirettshjelpskontoret det skal jeg ! lurt å vite mine rettigheter, problemet er vel det at jeg ikke har "bevis" på hva han på lånekassen sa til meg. hadde jeg tatt opp samtalen hadde det gått klart frem at jeg spurte om støtte på bi uten generell studie kompetanse. Men er nok verdt et forsøk kanskje! takk Anonymous poster hash: 0c79b...870
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #12 Skrevet 22. oktober 2014 som jeg prøvde å nevne tidligere så har jeg tatt generell studiekompetanse men mangler to fag, så jo disse må jeg ta ny eksamen i for å få generell studiekompetanse. Anonymous poster hash: 0c79b...870 Det er dette jeg sier, mangler du to fag så har du ikke generell studiekompetanse. Så du burde på et vis ha visst at du ikke kan studere uten det og dermed ikke få bidrag til studier - uavhengig av informasjon du har mottatt over tlf, gir det ingen mening. Ta disse fagene/eksamenene når du kan, og gå derfra. Anonymous poster hash: ea237...c8b 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #13 Skrevet 22. oktober 2014 Du har ikke tatt generell studiekompetanse hvis du mangeler to fag Anonymous poster hash: 8035d...c1d hvis jeg har gått påbygg 3 året, og strøk i to fag så mangler jeg to fag til å få generell studiekompetanse jo! Anonymous poster hash: 0c79b...870
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #14 Skrevet 22. oktober 2014 hvis jeg har gått påbygg 3 året, og strøk i to fag så mangler jeg to fag til å få generell studiekompetanse jo! Anonymous poster hash: 0c79b...870 Ja nettopp du HAR ikke generell studiekompetanse, og det er likegyldig hvor langt unna du er for å få det. Anonymous poster hash: ea237...c8b 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #15 Skrevet 22. oktober 2014 Det er dette jeg sier, mangler du to fag så har du ikke generell studiekompetanse. Så du burde på et vis ha visst at du ikke kan studere uten det og dermed ikke få bidrag til studier - uavhengig av informasjon du har mottatt over tlf, gir det ingen mening. Ta disse fagene/eksamenene når du kan, og gå derfra. Anonymous poster hash: ea237...c8b nei men som nevnt tidligere fikk jeg beskjed av skolen at det var nye regler, og jeg spurte en mann på lånekassen konkret om støtte til 15 stp uten generell studiekompetanse..ser nå at jeg skulle tatt opp samtalen eller fått ham til å skrive mail med bekreftelse, slik at om han gjorde feil hadde jeg i allefall "bevis" på at jeg hadde fått dette bekreftet. Anonymous poster hash: 0c79b...870
Gjest constance90 Skrevet 22. oktober 2014 #16 Skrevet 22. oktober 2014 hvis jeg har gått påbygg 3 året, og strøk i to fag så mangler jeg to fag til å få generell studiekompetanse jo!Anonymous poster hash: 0c79b...870 Ja du mangler fag. Du har ikke generell studiekompentanse og kan ikke si du har det. Når du har tatt fagene og bestått, ja da har du studiekompentanse. Enn så lenge er du ikke ferdig med vgs 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #17 Skrevet 22. oktober 2014 Ja nettopp du HAR ikke generell studiekompetanse, og det er likegyldig hvor langt unna du er for å få det. Anonymous poster hash: ea237...c8b vel.. aldri påstått at jeg har generell studiekompetanse heller, nevnte bare at jeg manglet to fag for å få det. hvorfor dette er SÅ viktig når jeg har nevnt i tråden at JEG fikk beskjed om at det gikk fint uansett for det var "nytt" og Bi-stavanger hadde printet ut bekreftelser til lånekassen til de som var i samme situasjon som meg-altså uten generell studiekompetanse. Dette er ikke snakk om en person/altså meg) som har fått feil beskjed. Anonymous poster hash: 0c79b...870
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #18 Skrevet 22. oktober 2014 det skal jeg ! lurt å vite mine rettigheter, problemet er vel det at jeg ikke har "bevis" på hva han på lånekassen sa til meg. hadde jeg tatt opp samtalen hadde det gått klart frem at jeg spurte om støtte på bi uten generell studie kompetanse. Men er nok verdt et forsøk kanskje! takk Anonymous poster hash: 0c79b...870 Det er ikke noe poeng i å diskutere generell studiekompetanse med Lånekassen, det er irrelevant for dem. Poenget er - du trenger studiekompetanse for å komme inn på et studium, - dette er kriteriene universitetet ser etter. Når du har kommet inn på et studium og er registrert (dvs. som bachelorstudent), kvalifiserer du til studielån. Det som antakelig er tilfelle her er at vedkommende du har snakket med har oppfattet det som at du er student ved BI, dvs. en registrert student som har begynt på grad. Og utifra det skal du få studielån. Men du var ikke student ved BI, du tok kun enkeltfag. Lånekassen er uansett tydelige på at hvorvidt du kvalifiserer for studielån får du KUN endelig svar på ved å sende inn søknad og vente på svar, ikke via en telefonsamtale, hvilket kun er rådgivning. Anonymous poster hash: ea237...c8b 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #19 Skrevet 22. oktober 2014 hvis jeg har gått påbygg 3 året, og strøk i to fag så mangler jeg to fag til å få generell studiekompetanse jo! Anonymous poster hash: 0c79b...870 Nemlig, du har ikke generell studiekompetanse. Hvis du har informert lånekassen slik du informerer her, kan jeg fint se at det kan ha skjedd misforståelser. Anonymous poster hash: 8035d...c1d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #20 Skrevet 22. oktober 2014 hvis jeg har gått påbygg 3 året, og strøk i to fag så mangler jeg to fag til å få generell studiekompetanse jo! Anonymous poster hash: 0c79b...870 Det er jo akkurat det ab over sier. Du HAR ikke gen. studiekompetanse. Men du vil få den - dersom og kun dersom du tar opp igjen og består de to fagene. Hva du ville ha hatt bryr ingen seg om. Om du ikke foretar deg noe (og det er det jo mange som gjør) så får du aldri gen.studiekompetanse. Anonymous poster hash: 66860...d3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå