Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med å tilpasse mengder? - Barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Vi skal om under en måned feire treårsdagen til sønnen vår. I den anledning synes jeg det er vanskelig å tilpasse hvor mye vi må ha.

Det blir sånn 12 barn i bursdagen, og opp mot 15 voksne. Skal i tillegg ha et lite voksenselskap dagen etterpå hvor det kommer opp mot fire voksne og to tenåringer. Dette er, med unntak av tre av barna, barn som enten er familie eller barn av nære vennepar som vi er mye med i hverdagen, så er ikke barnehagebursdag.

Jeg er litt i overkant glad i å bake, og har endt opp med alt for mye kake til overs de to forestående årene, så tenkte å jekke det ned litt i år. ;)

Hvis jeg baker ei sjokoladekake (stor langpanne) til ungene i tillegg til ei god skål med fruktsalat, vil dette være nok? Skal ha pølse med brød eller noe i forkant, slik at de ikke er sultne før det blir snop.

Så tenkte jeg å bake ei gulrotkake til de voksne, men er det ikke litt lite med bare ei gulrotkake til til sammen 20 voksne? Bør jeg kanksje ha noe ekstra? Et fat med cupkakes eller noe sånt?

I fjor hadde jeg skokoladekake, ostekake, gulrotkake, boller med pålegg og muffins. :P ALT for mye! Men da hadde jeg ikke noen form for middagsmat i tillegg, og det ble tre selskap totalt på ei helg, pga mye familie og venner. Det ble aaalt for mye kake på toåringen den helga for å si det sånn.

Endret av Teriyaki
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ha bare kake eller pølser/annen mat også? Skal det være is? Gele e.l?

Jeg pleier å regne 2 pølser per barn og 2 pølser per voksen som er med sine barn .Voksen familie regner jeg mer. Det går som regel en muffins og et kakestykke per barn er min erfaring. Holder i massevis å lage to-tre slag. Evt kun en muffins til hver og is. Er det godteposer i tillegg? I så fall blir det mer enn nok.-...

Anonymous poster hash: 31bff...c1d
Skrevet

Skal du ha bare kake eller pølser/annen mat også? Skal det være is? Gele e.l?

Jeg pleier å regne 2 pølser per barn og 2 pølser per voksen som er med sine barn .Voksen familie regner jeg mer. Det går som regel en muffins og et kakestykke per barn er min erfaring. Holder i massevis å lage to-tre slag. Evt kun en muffins til hver og is. Er det godteposer i tillegg? I så fall blir det mer enn nok.-...

Som jeg har skrevet innlegget, så skal det være pølse med brød før de får kake. Skal ikke ha gele eller is. Det blir kake og fruktsalat. :)

Skrevet

Som jeg har skrevet innlegget, så skal det være pølse med brød før de får kake. Skal ikke ha gele eller is. Det blir kake og fruktsalat. :)

Da ville jeg ha servert hver sin muffins eller ferdig oppdelt kake som ikke er så stor, en kake med lys, og fruktsalat i en skål på bordet.

Skrevet

Da ville jeg ha servert hver sin muffins eller ferdig oppdelt kake som ikke er så stor, en kake med lys, og fruktsalat i en skål på bordet.

Ja, blir vel noe sånt. Da vil vel en stor langpannekake være nok?

Men hva med voksne? Vil en gulrotkake være nok til dem da? Det er en litt mindre langpannekake (20x30). Kan eventuelt bake kanelsnurrer i tillegg.

Skrevet

Ei kake på 20 voksne synes jeg høres lite ut...

• Liker 2
Skrevet

Ei kake på 20 voksne synes jeg høres lite ut...

Ja, er det jeg også tenker. Får supplere med enten kanelsnurrer, muffins eller noe sånt da. :)

• Liker 2
Skrevet

Familien min og mannen til familien er skikkelige kakemonser, så jeg baker alltid litt ekstra. Tenker som så at det er bedre med for mye enn at det blir tomt med engang kakene kommer på bordet.. Mye kan jo fryses ned (f.eks hvis det blir for mange kanelsnurrer), ellers så kan man ha litt dagen etter, og evt sende med kakerester til gjestene.

Skrevet (endret)

Familien min og mannen til familien er skikkelige kakemonser, så jeg baker alltid litt ekstra. Tenker som så at det er bedre med for mye enn at det blir tomt med engang kakene kommer på bordet.. Mye kan jo fryses ned (f.eks hvis det blir for mange kanelsnurrer), ellers så kan man ha litt dagen etter, og evt sende med kakerester til gjestene.

Ja. :) Har også vurdert å bare bake en egen kake til det litt mindre selskapet som skal være dagen etter selve bursdagsfeiringen. Da skal det nok holde med den ene gulrotkaken. Får se. Da vet jeg i alle fall sånn høvelig hvilke mengder som er passelig. :) Jeg liker jo å bake, men liker ikke å ha unger som har spist seg stappmette på bare kake, og masse masse rester i dagene etterpå. :) Spesielt ikke nå når jeg er gravid og ikke ser ut til å ha like god selvkontroll for tiden. ;)

Edit: Hvor lenge holder egentlig en kake i fryseren? Jeg har en halv gulrotkake som er pakket godt inn i plastfolie (hadde ikke frysefolie), som har ligget i fryseren siden 17. mai. Vil den være tørr dersom jeg tar den ut om en måned, til dagen etter? Den er fryst uten glasur, så det vil uansett være nylaget.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Ja. :) Har også vurdert å bare bake en egen kake til det litt mindre selskapet som skal være dagen etter selve bursdagsfeiringen. Da skal det nok holde med den ene gulrotkaken. Får se. Da vet jeg i alle fall sånn høvelig hvilke mengder som er passelig. :) Jeg liker jo å bake, men liker ikke å ha unger som har spist seg stappmette på bare kake, og masse masse rester i dagene etterpå. :) Spesielt ikke nå når jeg er gravid og ikke ser ut til å ha like god selvkontroll for tiden. ;)

Edit: Hvor lenge holder egentlig en kake i fryseren? Jeg har en halv gulrotkake som er pakket godt inn i plastfolie (hadde ikke frysefolie), som har ligget i fryseren siden 17. mai. Vil den være tørr dersom jeg tar den ut om en måned, til dagen etter? Den er fryst uten glasur, så det vil uansett være nylaget.

Så lenge den er fryst ned uten glasur så tror jeg det skal gå helt greit :)

Skrevet

Gjør det noe om du baker for mye, hvis du liker å bake? Restene kan du fryse, vet du.

Akkurat til barneselskapet kan det være lurt å porsjonere, som en lenger oppe i tråden foreslo.

Skrevet

Gjør det noe om du baker for mye, hvis du liker å bake? Restene kan du fryse, vet du.

Akkurat til barneselskapet kan det være lurt å porsjonere, som en lenger oppe i tråden foreslo.

Det gjør vel ikke så veldig mye, men jeg legger jo glasur på sjokoladekake og gulrotkake, ostekake egner seg ikke til frysing og dessuten så er det jo best å fryse ned så fort kaken er nedkjølt etter steking. Nå blir jeg jo å bake på fredags kveld, også er selskapene over på søndag. Da blir jo ikke kaken like god når den tines igjen. Så jeg tenkte jeg skulle prøve å tilapsse mengdene litt i alle fall, men passer så klart på at det ikke blir for lite. :)

Ja, det blir nok porsjonering. Det er nok det lureste. Nå er det jo heller ikke barnebursdag hvor foreldrene ikke er tilstede, så alle foreldre har muligheten til å begrense barnet sitt sånn som de vil, men vi blir sikkert å servere et kakestykke og fruktsalat til hvert barn. Det bør vel holde. :) Ingen av barna som kommer er uansett sånne som "spiser til de spyr", i alle fall har de ikke vært det på tidligere sammenkomster, så. :)

Skrevet

Det holder nok med 1 stor langpanne, frukt og snop etter pølsene i barnebursdagen.

Men til en voksenbursdag med opp mot 20 gjester, hadde jeg nok sattset på 2-3 forskjellige typer kake, så man har litt å velge i....

Vi skal ha voksenbursdag til helgen, med 13 voksne, og da baker jeg 1 stor langpanne med eplekake, 1 bløtkake og hjemmelagde sjokoladecoocies. I tilegg til fruktfat og litt godteri. Bedre med for mye enn for lite til selskap, og jeg synes det er greit at gjestene har litt å velge mellom:)

Kan jo evt, bake noen kanelboller e.l og legge i frysen, og ser du at det begynner å bli lite kake på fatet er det fort gjort og varme disse og de blir helt ferske.

Anonymous poster hash: 8659b...8c9
  • Liker 1
Skrevet

Det holder nok med 1 stor langpanne, frukt og snop etter pølsene i barnebursdagen.

Men til en voksenbursdag med opp mot 20 gjester, hadde jeg nok sattset på 2-3 forskjellige typer kake, så man har litt å velge i....

Vi skal ha voksenbursdag til helgen, med 13 voksne, og da baker jeg 1 stor langpanne med eplekake, 1 bløtkake og hjemmelagde sjokoladecoocies. I tilegg til fruktfat og litt godteri. Bedre med for mye enn for lite til selskap, og jeg synes det er greit at gjestene har litt å velge mellom:)

Kan jo evt, bake noen kanelboller e.l og legge i frysen, og ser du at det begynner å bli lite kake på fatet er det fort gjort og varme disse og de blir helt ferske.

Anonymous poster hash: 8659b...8c9

Ja, det blir nok en sjokoladekake, en gulrotkake, fruktsalat og noe annet. Enten kanelsnurrer med glasur eller muffins. :) Hadde ikke planer om å ha snop i tillegg, det tviler jeg på er nødvendig når det er snakk om treårsbursdag. :)

Skrevet

Kanelsnurrer er jo enkelt å fryse ned hvis det blir for mye.

Jeg er også litt i overkant glad i å bake og ender alltid opp med for mye kaker, og har en egen fryser bare til bakverk.

Gulrotkaken du har i fryseren, vil bli helt fin hvis du tiner den i kjøleskapet.

Skrevet

Det gjør vel ikke så veldig mye, men jeg legger jo glasur på sjokoladekake og gulrotkake, ostekake egner seg ikke til frysing og dessuten så er det jo best å fryse ned så fort kaken er nedkjølt etter steking. Nå blir jeg jo å bake på fredags kveld, også er selskapene over på søndag. Da blir jo ikke kaken like god når den tines igjen. Så jeg tenkte jeg skulle prøve å tilapsse mengdene litt i alle fall, men passer så klart på at det ikke blir for lite. :)

Ja, det blir nok porsjonering. Det er nok det lureste. Nå er det jo heller ikke barnebursdag hvor foreldrene ikke er tilstede, så alle foreldre har muligheten til å begrense barnet sitt sånn som de vil, men vi blir sikkert å servere et kakestykke og fruktsalat til hvert barn. Det bør vel holde. :) Ingen av barna som kommer er uansett sånne som "spiser til de spyr", i alle fall har de ikke vært det på tidligere sammenkomster, så. :)

Har aldri tenkt tanken om at smaken forringes to dager etter baking, du har sikkert mer ømfintlige smaksløker enn jeg har. At ostekake ikke kan fryses var også nytt. Nytt alternativ er å ta med kakerester til jobb.

Uansett: Lykke til med bakingen og gratulere med dagen!

Skrevet

Har aldri tenkt tanken om at smaken forringes to dager etter baking, du har sikkert mer ømfintlige smaksløker enn jeg har. At ostekake ikke kan fryses var også nytt. Nytt alternativ er å ta med kakerester til jobb.

Uansett: Lykke til med bakingen og gratulere med dagen!

Det funker sikkert, men jeg ser for meg at kaken blir noe tørr av å fryses først to dager etter den ble bakt. Går uansett ikke å fryse med smørkremen. Eller det går vel, men tror ikke det blir bra.

Jeg antar bare at ostekake ikke egner seg for frysing. Aldri hørt om noen som har fryst ostekake i alle fall, men kan være jeg tar feil.

Kakerester til jobb ja. Kan jo få samboer til å ta med kake på sin jobb. :)

Takk for det. :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

3-åringer spiser ikke særlig mye. Regn med en pølse på hver. Et kakestykke og noe frukt. Ha gjerne gulrøtter sammen med frukt (noen av barna kan være ganske kresne, så da er det bra med litt variasjon). Det er uansett ikke så veldig mye de spiser.

Skrevet

3-åringer spiser ikke særlig mye. Regn med en pølse på hver. Et kakestykke og noe frukt. Ha gjerne gulrøtter sammen med frukt (noen av barna kan være ganske kresne, så da er det bra med litt variasjon). Det er uansett ikke så veldig mye de spiser.

Mange treåringer spiser mer enn en pølse. Min egen inkludert, så tror vi beregner to til hver. :) Om det blir for mye pølse så gjør jo ikke det noe. :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Mange treåringer spiser mer enn en pølse. Min egen inkludert, så tror vi beregner to til hver. :) Om det blir for mye pølse så gjør jo ikke det noe. :)

:fnise: Kommer litt an på hvor mye man kjøper. Da min ble fire år kjøpte jeg inn tre pølsepakker på Rema tror jeg det var. Det var jo mer enn nok. Så vi ble ganske lei pølser noen dager etterpå. :P

Men jeg forstår jo at det varierer med matlyst på de ulike ungene. :)

Det kommer nok litt an på når på dagen dere har selskapet også vil jeg tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...