Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant en oversikt over hva som regnes som fattigdomsgrense.

Enslig 193.000

Enslig med ett barn 250.800

Enslig med to barn 308.700

Enslig med tre barn 366.600

Par uten barn 289.400

Par med ett barn 347.300

Par med to barn 405.200

Par med tre barn 463.100

Par med fire barn 521.000

Det er snakk om inntekt etter skatt.

Kan ikke fatte og begripe at denne kan stemme.

Vi har i flere år ligget under det beløpet for vår familiestørrelse. Men vi er ikke fattige i det hele tatt. Spiser det vi vil, kjøper det vi vil, drar på ferie etc. Ungene får alt de trenger av klær og utstyr og de får være med på aktiviteter. De får flotte julegaver.

Vi må ikke snu på krona og vi drar aldri kredittkortet. Det er alltid penger igjen på konto når måneden er over. Siste halvåret har vi nok vært over den grensa med ca 2000 kr i mnd. Men likevel sparer vi fast 4000 kr i måneden uten at vi lever knager på noen slags måte.

Får ikke de tallene til å stemme i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 3bfd7...8bf

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Litt vanskelig å kommentere siden du ikke skriver hvor du fant det, men i EU og OECD beregnes fattigdom utifra hvor lang unner median inntekt man ligger (henholdsvis under 60 og 50 prosent).Så det kan ha sammenheng med det.

Skrevet

Litt vanskelig å kommentere siden du ikke skriver hvor du fant det, men i EU og OECD beregnes fattigdom utifra hvor lang unner median inntekt man ligger (henholdsvis under 60 og 50 prosent).Så det kan ha sammenheng med det.

EU-metode under 60 prosent av medianinntekt.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Nettopp ja. Det relative fattigdomsmålet synes jeg er mer et mål på fordeling enn på fattigdom. Det ville gjort seg bedre om det var supplert med et "handlekurvsmål". Altså, hvis man ikke har råd til A, B og C så er man fattig.

Skrevet

Nettopp ja. Det relative fattigdomsmålet synes jeg er mer et mål på fordeling enn på fattigdom. Det ville gjort seg bedre om det var supplert med et "handlekurvsmål". Altså, hvis man ikke har råd til A, B og C så er man fattig.

Enig.

For jeg må si det er skammelig å kalle seg fattig ut fra disse tallene, sånn sammenlignet med, og i respekt for, hva fattigdom virkelig er.

Man er ikke fattig så lenge man kan sette god og næringsrik, og rikelig, mat på bordet hver dag. Man er ikke fattig så lenge ungene kan delta på friditsaktiviteter. Og man er ikke fattig om man har råd til å kjøpe ungene ski, sykkel, mobil, nettbrett etc. Man er ikke fattig så lenge ungene kan gå kledd i hele, reine og moteriktige klær.

Man er ikke fattig om man ikke har råd på spillerny bil. Og man er ikke fattig om man ikke har råd til designerklær.

Skrevet

Jeg hadde inntekt på 104 000 ifjor...jeg levde jo ikke.. Måtte låne og bo hos andre hele tiden...

Anonymous poster hash: 2b2c5...5b0

• Liker 3
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor mye boutgifter man har og hvor mye studielån/vanlige lån man har. Bor man i gokk uten særlig lån lever 4 stk selvfølgelig fett på 405 000.

• Liker 2
Skrevet

"Fattigdom"?!

Anonymous poster hash: 5d1a4...7f1
  • Liker 1
Skrevet

Er ufør og får ca 13 000 i mnd etter skatt. skulle hvertfall hatt 20 000... Sukk, ikke mye å leve av når alt er betalt. De som jobber burde også fått mer da. :)

Skrevet

Jeg hadde inntekt på 104 000 ifjor...jeg levde jo ikke.. Måtte låne og bo hos andre hele tiden...Anonymous poster hash: 2b2c5...5b0

Er ufør og får ca 13 000 i mnd etter skatt. skulle hvertfall hatt 20 000... Sukk, ikke mye å leve av når alt er betalt. De som jobber burde også fått mer da. :)

Nå har jo begge dere en god del under de tallene som er nevnt, og det er ikke det som diskuteres. Men heller at når man har de inntektene og rett rundt de, hvorvidt man da kan kalle seg fattig. Noe som absolutt ikke stemmer i vår situasjon. De tallene blir misvisende.

Skrevet

Saken er vel. Den at lønningene i Norge er så høye at man faktisk lever godt selv om man har ei lønn som er 60% av gjennomsnittslønn (EU måte å regne fattigdomsgrense på) og det syns jeg blir feil og at det faktisk da er skammelig å kalle seg fattig med tanke på og respekt for de som virkelig er fattig.

• Liker 1
Skrevet

Fant en oversikt over hva som regnes som fattigdomsgrense.

Enslig 193.000

Enslig med ett barn 250.800

Enslig med to barn 308.700

Enslig med tre barn 366.600

Par uten barn 289.400

Par med ett barn 347.300

Par med to barn 405.200

Par med tre barn 463.100

Par med fire barn 521.000

Det er snakk om inntekt etter skatt.

Kan ikke fatte og begripe at denne kan stemme.

Vi har i flere år ligget under det beløpet for vår familiestørrelse. Men vi er ikke fattige i det hele tatt. Spiser det vi vil, kjøper det vi vil, drar på ferie etc. Ungene får alt de trenger av klær og utstyr og de får være med på aktiviteter. De får flotte julegaver.

Vi må ikke snu på krona og vi drar aldri kredittkortet. Det er alltid penger igjen på konto når måneden er over. Siste halvåret har vi nok vært over den grensa med ca 2000 kr i mnd. Men likevel sparer vi fast 4000 kr i måneden uten at vi lever knager på noen slags måte.

Får ikke de tallene til å stemme i det hele tatt.Anonymous poster hash: 3bfd7...8bf

Men da bor dere kanskje ikke i Oslo eller Stavanger da?

Skrevet

jeg er enslig med 1 barn har vell nå kansje halvparten av det der. Har tidligere hatt myyyye mindre MYE. Men er selv vokst opp som skikkelig fattig, langt under grensa altså. Har kjent på kroppen hva man må gjøre for å overleve og krever derfor lite for å være fornøyd. Sånn som vi har det nå er det jo behagelig i forhold til før. Er student og alle andre klager over lite penger, jeg har bedre råd nå enn jeg noen gang har hatt i hele mitt liv! som student! Yep. Vi klarer oss helt fint nå jeg og jr. Vi kan handle mat en gang i uka, har veldig strengt budsjett, jeg kan stort sett aldri delta på sosiale ting. MEN på lørdag har jeg prioritert at vi skal på kino er vell 2 år siden sist. Endelig kan jeg ta en sånn prioritering uten å måtte sulte den uka han har pappa.uke.

så alt er relativt man kan alltid klare seg på lite, handler om å ha vilje til å overleve.

sett i forhold til afrika osv er jo selv de som bor på gata ikke fattige. Men vi må jo tenke på Norge i forhold til nettop Norge og den generelle måten folk lever på her. Da skiller man seg ut som fattig, på en svært negativ måte , for selv skolen krever en del ting man ikke kan oppfylle da selv om skolen i norge skal være gratis.

Nå kan jeg endelig oppfylle noen av jrs svært beskjedne ønsker en gang i mellom, føler meg ikke som fattig lenger men vet jo at vi absolutt er det sett i forhold til mange andre og de tallene der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...