Gå til innhold

Alvorlig sykdom og soverutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 1,5 år som alltid har sovet svært dårlig om natten (sov lenge også kun halvtimer på dagtid). Vi har alltid hatt rutiner, sovet i egen seng etc men ingenting har egentlig hjulpet av det vi har prøvd.

Nå har han blitt alvorlig syk og vi er mye inne på sykehus. Dvs nytt rom og ny seng hver gang, sykepleiere inn om natten og en av oss foreldre sover på samme rom som han.

Dette har naturlig nok ført til at han ikke blir vant til å sove alene, og han har fått mye større kontaktbehov spesielt med mamma. Han vil gjerne holde hender når han sover, og det er i utgangspunktet ikke et problem i denne sykdomsfasen, men dilemmaet er at han sovner ofte IKKE av dette. Blir liggende og fikle med hendene mine og er så fokusert på dette at han blir liggende rolig men våken. Og han skal da ha disse hendene tilgjengelig hver gang han halvvåkner om natten. Dette ødelegger altså nattesøvnen hans helt og han våkner gjerne hver time...

Hadde han vært frisk hadde jeg sluttet med denne uvanen og heller holdt ut protestene til det gikk over, men siden han har sånn kontaktbehov og må håndtere alle disse sykehusoppholdene har jeg ikke så lyst til å ta bort den støtten og nærheten han tydeligvis behøver. Men han sover helt klart dårligere av dette! Får aldri flere timers god søvn i strekk.

Det han behøver er kanskje et substitutt for hendene mine, men han har aldri villet ha bamse eller koseklut.

Noe må gjøres for at han skal få bedre søvn men jeg vet ikke helt hva det skal være i den situasjonen vi er i nå.

Noen som har noen ideer...?

Anonymous poster hash: e35f7...5a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere mulighet til å dele seng hjemme?

Skrevet

Ja det har vi prøvd. Sover dessverre enda dårligere....

Skrevet

Kan dere klare å bytte ut hånd med koseklut, bamse eller lignende? Har jo ikke helt sammenligningsgrunnlag, men poden her i hus er veldig urolig av seg og sovner etter MYE kaving. Jeg har gitt han koseklut hver kveld selv om han i utgangspunktet ikke ville ha den. Brukt den til å kose på han når han skal sove både dag og kveld. Stryker den på kinnet og inni hånden hans blant annet. Nå har den blitt veldig kjær og han koser og fikler litt med denne når han skal legge seg, og han får den om natten hvis ham våkner. Sikkert veldig annerledes med et sykt barn, men kanskje det kan funke og gi litt trøst?

Skrevet

Hm, ikke lett når han er såpass liten! Men støtter den med bamse, koseklut el.l. Hva med å kjøpe en helt ny, stor bamse som kan være fast sengepartner?

Nå vet jeg ikke hvor langvarig behandlingen til gutten deres er. Men da jenta vår var innlagt på sykehuset, og det var også langvarig, fant jeg til slutt ut at jeg MÅTTE være streng. Det var hjerteskjærende, si nei da mitt barn som nylig hadde fått kreftdiagnosen, kom og ba om å få ligge i sengen vår om natta. Da følte jeg meg som en slem, slem mamma. :tristbla: Men jeg visste jo det at hun kom til å ligge urolig, og ville takle morgendagene, med alle undersøkelser og behandlinger, mye dårligere hvis hun ikke hadde fått sove ordentlig om nettene. Hun var tre år da.

Så er det viktig å tenke på dere selv/deg selv også! Det tar på å ha et alvorlig sykt barn, og din nattesøvn er veldig viktig for at du skal fungere om dagen og hjelpe ham best mulig.

Anonymous poster hash: d093f...56b
Skrevet

Hva med å ligge i samme seng, men bare tilby albuen din? Den er mindre spennende, med gir samme nærhet. Dyna di stramt over resten av kroppen din. Funket fint her i en periode hun trengte litt ekstra. Skjønner godt at du ikke vil avvenne med skrik og styr nå. God bedring til den lille, og klem til mammaen!!

Anonymous poster hash: 14a80...589

Skrevet

Tusen takk for svar! Setter stor pris på innspill og ikke minst lignend erfaringer.

Han har en bamse som han av og til kan holde på når han legger seg, jeg skal jobbe litt mer aktivt for å innlemme den enda mer i sovekosen. Så finner han kanskje mer og mer ro med bamsen isteden for hendene mine. :)

Skal også prøve albue-trikset de gangene jeg tar han opp i sengen.

Om morgenen har vi som regel god tid og tar derfor alltid en kosestund i storsengen. Da legger han seg alltid tett inntil og får masse kos. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...