Gå til innhold

Når inkasso tar over livet ditt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør en da?

Fikk kaos i økonomien for et år siden , grunnet forskjellige personlige hendelser som la hodet og vett under armen.

Resultat ble trekk på trekk i lønn.

Har ikke mulighet til å låne i fast eiendom da huset er belånt.

Har ikke mulighet til å selge huset fordi verdien er gått ned de siste årene , derfor er gjelden større en verdien.

Da vil ikke eiendomsmegler ha oppdraget.

Har trekk på lønn på 30000.- pr mnd.

Neste mnd har jeg ikke til huslånet .

Tjener 1400000.-

Har gjeld på 4100000.-

Har ingen problem med å klare utgifter om "noen" ga meg en sjanse å rydde opp i kaoset.

Men hve f... Gjør man når en er svartelistet å ikke kan stille sikkerhet?

Neste er at jeg må la huset gå på tvangsauksjon , da sitter jeg jo virkelig i det.

Får vel da en kraftig gjeld

Vet det er min egen feil.

Men er det noe noen kan råde meg til?

Trenger å låne 350000.- til å refinansiere inkassotrekk og lønnstrekk.

Blir jeg hvit er det ingen problem

Har 60000.- utbetalt i mnd.

Ser bare svart og ingen løsning.......

Noen råd?

Anonymous poster hash: 6f804...f3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan klarte du å få den høye gjelden med den høye inntekten, tok du deg vann over hodet og kjøpte et luksus-hus? :laugh:

Anonymous poster hash: 9ccc5...d95
  • Liker 4
Skrevet

Du har 1,4 mill i lønn og klarer ikke betale regningene dine? Alvorlig talt!

• Liker 6
Skrevet

Du bør ta kontakt med noen som er eksperter på å hjelpe folk i gjeldsklemma.

Luksusfellen?

Er du kommet dit du nå er som følge av psykisk sykdom så søk hjelp. Beklager, men noe mer fornuftig har jeg ikke å komme med.

Anonymous poster hash: 30ec3...9ab

• Liker 2
Skrevet

Er det ingen i familien som kan hjelpe her? Håper det ordner seg for deg på en eller annen måte

Skrevet

Her får du snakke med noen i banken din eller en annen type rådgiver. Med mindre du har blinkset på nullene her er det absolutt mulig å finne et svar med din inntekt.

Anonymous poster hash: 8abcb...9e1
Skrevet (endret)

Du har 1,4 mill i lønn og klarer ikke betale regningene dine? Alvorlig talt!

Enig. Høres helt vilt ut. Kanskje du skal melde deg på Luksusfellen? Endret av Savannah87
  • Liker 1
Skrevet

Du burde klare deg på 30000 kr i mnd. Det inkludert betaling av bolig lån.

Skrevet

60.000 i mnd? å du klager??? du burde klare deg helt fint på 30.000 i mnd om du lever stramt og kun bruker penger på nødvendige ting.

jeg har ca 13 utbetalt i mnd, men jeg klarer meg selv om jeg betaler 4000 på gjeld og 5000 i husleie pluss andre faste utgifter.

Anonymous poster hash: 4ac1f...698
  • Liker 1
Skrevet (endret)

En fattig trøst er - har man først havnet innen inkasso-vesenet, så havner man der aldri igjen... :fnise:

Med mindre man er en fullstendig idiot da, hehe. Dog synes jeg synd de som var så blinde at de havnet flere hundre tusen i gjeld... Er glad jeg stoppet når det var nok. :)

Endret av Cowboy Lotte
Skrevet

60 utbetalt og så 30 i trekk, altså 30k igjen hver mnd?

Hvordan ser resten av utgiftslista ut?
Vanskelig å svare uten å vite hva du bruker de resterende 30k på. Regner med mye av det går til annen gjeld den den som trekkes fra lønna?

Hvor mye av gjelden du oppgir er boliglån og hvor mye er kreditt/annet?
Hvor mye betaler du på boliglån hver mnd?

Hvor i all verden bor du hvor boligprisene har ått ned de siste årene?

Er du sikker på dette? Har du innhentet flere verdivurderinger?

Har du snakket med megler og fått avslag?

Har flere spørsmål enn svar, men er litt enig med de over, at med den inntekten burde det være mulig å finne ut av dette.

Skrevet

Hvor bor du når boligen har sunket drastisk i verdi de siste årene?

Skrevet

Tenkt om du mister jobben, eller blir uføre.. da skal jeg le :D!

Anonymous poster hash: 6231e...d15
Skrevet

Tenkt om du mister jobben, eller blir uføre.. da skal jeg le :D!

Du er nok en samfunnsnyttig type...

Skrevet

Nav har gjeldsrådgivning. Ring de, de har gjerne ventetid så i mellomtiden må du bare ta kontakt med namsmannen for å få stoppet lønnstrekket ditt, frem til gjeldsrådgivningen starter opp.

• Liker 1
Skrevet

Du er nok en samfunnsnyttig type...

Du også. Med dine 1.500 innlegg. Går på dagpenger og sitter på KG? :fnise:

Skrevet

Du også. Med dine 1.500 innlegg. Går på dagpenger og sitter på KG? :fnise:

Nei, jeg tjener godt og har mye fri. Vis meg brukernavnet ditt ;)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta noen skritt:

1. Få en oversikt over dine eiendeler og verdier.

a. Har du noen gjenstander som du kan selge for å få inn mer kapital til å dekke gjelden?

b. Har du fått en verdivurdering av en megler de siste seks månedene? En oppdatert verdivurdering kan brukes i forhandlinger med banken med lånerammen. Husk at alle monner drar, så selv om du "bare" får 50 000 ekstra i lån,dekker dette noe av inkassogjelden.

c. Har du bil, MÅ du ha bil? Kan du evt. selge bilen og kjøpe noe mindre?

2. Få deg en oppdatert overskift over gjelden din, hvem er kreditorer og hva skylder du.

3. Sett opp to budsjett med utgangspunkt i SIFO sitt standardbudsjett. Du setter opp to budsjett, et med og et uten lønnstrekk. SIFO sitt standardbudsjett er kjent for å være nøkternt, så hvis du har blitt vane med en levestandard som står i forhold til din inntekt, vil du syns at budsjettet er stramt.

4. Når punktene over er gjort, må du ta kontakt med alle kreditorer for å få til individuelle nedbetalingsavtaler med hver enkelt kreditor. Avtalen omhandler nedbetalingstid, ny og lavere rente og nedbetalingssum. Du må presentere budsjettet og gjeldsoversikten til alle. Deretter forklarer du at du har x kroner som skal dekke y lån. Kreditorer ser både på betalingsvilje og -evne for å vurdere en slik avtale. Nå er det jo slik at kreditt er forretning og de vil heller ha lånet tilbakebetalt med en lavere rente enn ikke å få pengene tilbake i det hele tatt. Derfor er de overraskende fleksible til å bistå med en slik avtale.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg tjener godt og har mye fri. Vis meg brukernavnet ditt ;)

Om dagpenger er tjener godt så er jo det greit. Vis meg brukernavnet ditt? Du vet at mIRC tidene er over?

Trist type! :ol:

Skrevet

En fattig trøst er - har man først havnet innen inkasso-vesenet, så havner man der aldri igjen... :fnise:

Med mindre man er en fullstendig idiot da, hehe. Dog synes jeg synd de som var så blinde at de havnet flere hundre tusen i gjeld... Er glad jeg stoppet når det var nok. :)

Verden ser nok litt annerledes ut når en sitter og behandler inkassosaker enn det du her hevder. De samme navnene går ofte igjen og igjen. De som havner i inkasso en gang klarer gjerne å komme seg ut av elendigheten. Mens andre har så mange inkassosaker på seg som det nesten er mulig å få. Og største delen av dem lar saken gå til uteblivelsesdom, uten å gi lyd fra seg.

Anonymous poster hash: 30ec3...9ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...