Gå til innhold

Eltefritt - kun for "grov" bakst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett oppskrifter på eltefritt brød, rundstykker, foccacia, pizzabunn og baguetter, men ingen med søt grunndeig til f.eks. boller. Fungerer det ikke eller er det et uprøvd område??

Anonymous poster hash: 830c9...1da
Skrevet (endret)

Om det fungerer til rundstykker, burde det vel fungere for boller også? Min eltefrie deig ville dog ikke ha fungert til det, den er altfor løs.

Endret av Tindre
Skrevet

Takk for gode svar!

Fant faktisk oppskrift på eltefritt pain au chocolate og det er jo et steg i riktig retning :)

Anonymous poster hash: f9896...d16
Skrevet

Takk for gode svar!

Fant faktisk oppskrift på eltefritt pain au chocolate og det er jo et steg i riktig retning :)

Anonymous poster hash: f9896...d16

Det er jo ikke hverken bolledeig eller søt gjærdeig, da, bare den vanlige oppskriften hennes (egentlig Jim Laheys oppskrift) tilsatt 1 ss sukker, litt melk og smør, i tillegg til sjokoladen.

Det er brød med litt søtsmak, ikke søt gjærdeig.

Anonymous poster hash: 95fd9...6b2

Skrevet (endret)

Normalt sett har man en del vann, rundt 60-65% væske i forhold til mel, en del gjær og kort hevetid(30min til 2t).

Ved eltefritt er prinsippet at man bruker mye væske, rundt 80-85%, veldig lite gjær(f,eks en halv ts til 700g mel) og lang hevetid. Hevetiden er ofte anbefalt fra 12-24t.

Prinsippene er at om du skal bruke lite gjær må du ha mye væske og lang tid for å bygge opp gjærkulturen og de ekstra gode smakene som langtidsheving gir. En slik deig vil bli veldig klissete og egner seg nok svært dårlig som en bolledeig.

Endret av debattanten
  • Liker 1
Skrevet

Les lenken til Pain de Martin over, da! Etter lang tids prøving og feiling har han kommet opp med et ypperlig prinsipp for søt gjærdeig uten kjøkkenmaskin.

Problemet har ikke vært klissete deig, først og fremst, men at smør og sukker vanskeligere integrerer seg i deigen uten knaing.

Anonymous poster hash: 95fd9...6b2
Skrevet (endret)

Sikkert en god bolledeig det, men for meg så strider det imot hele prinsippet med eltefritt.

Eltefritt for meg er, bland alt det tørre i en stor bolle, tilsett vann og rør i noen sekunder med sleiv til alt er blandet. La stå til dagen etter og hiv i en forvarmet støpejernsgryte, muligens en time etterheving på kjøkkenbenken før den går i gryta, ferdig!

Den oppskriften har veldig mange elementer og minner mer om tradisjonell baking.

Endret av debattanten
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...