AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #1 Skrevet 21. oktober 2014 Hei! Er det noen som kan komme med innspill eller råd om vårt rituale? Vi plages endel med legginga. Det foregår slik: spiser kveldsmat kl19, roer ned. Går å steller 1930-1945. Leser eventyr og synger nattasang. Men han girer seg opp. . Jeg setter meg i trappa nede å venter til han har sovna, kommer ut alt fra 3 gang til 35 gang!!! Blir så sint prøver å beholde meg rolig å sier at det ikke er lov å komme ut av senga når man har lagt seg, men du kan se i bok/ leke til du sover.. de verste gangene truer vi med å slå av lyset å lukkesøra, men vet ikke hvor llenge det golder;) tom trussel. Slår av lyset men slår det jo på igjen....føler vi kriger endel når vi kommer ned... han sovner på 20 min de bra dagene , andre gang 2 timer! Hva ser dere er problemet? Hva kan vi gjøre annerledes? Står opp07.30 legger seg 20.00Anonymous poster hash: 8f6a9...931
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #2 Skrevet 21. oktober 2014 " leke i senga til han sovner" skal det ståAnonymous poster hash: 8f6a9...931
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #3 Skrevet 21. oktober 2014 En CD-spiller ved senga med koselige historier kan holde på oppmerksomheten. Da kan dere gå inn og slukke lyset om nødvendig også. Fungerer fint her ihvertfall. Anonymous poster hash: 40521...e3d 1
Version 2.0 Skrevet 21. oktober 2014 #4 Skrevet 21. oktober 2014 Lyset bør alltid være av når det er sovetid, pga skille mellom dag og natt og fordi hjernen vår stimulerer til søvn lettere i mørket. Ellers vil jeg bare si at det du opplever er relativt normalt, men dere må være strenge og konsekvente. Det går også an å begynne med belønningssystem. Om han ikke kommer ut, så får han klistremerke på plakaten neste dag eller noe annet som dere vet at sønnen deres ville syntes var veldig kjekt. 2
Version 2.0 Skrevet 21. oktober 2014 #5 Skrevet 21. oktober 2014 Og dere bør ikke la han leke i senga til han sovner, men kanskje lese i en bok eller lignende i tidsbegrenset system f.eks 15 minutter. Dersom han ikke oppfører seg etterpå, kommer ut og lignende, så får han ingen leker/bøker/Ipad i senga neste kveld. Og jeg mente forresten ikke at barnet skal ligge i mørket med døra lukket, men døra kan være åpen. Lyset bør imidlertid være av, men går an å kjøpe sånn svakt lys å ha i stikkontakten. 2
Gjest Magdalene Skrevet 21. oktober 2014 #6 Skrevet 21. oktober 2014 Hva med å sette på en lydbok? Leker i sengen er bare dumt. Prøvd å legge han tidligere? Våre tuller en del om de kommer for seint i seng. 1
Maximillian Cohen Skrevet 21. oktober 2014 #7 Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Vi slukker lyset og lukker døren. Stort sett ligger hun bare og snakker med seg selv eller synger i rundt 15 minutter før hun sovner, men de dagene hun er vanskelig pleier hun å gi seg ganske rask om vi bare er bestemte nok på at hun skal ligge i sengen. Vi har aldri (etter hun ble stort nok til å skjønne hva vi sier) måttet gå lengre enn at vi spør henne om vi blir nødt til å bli streng. Jeg har troen på å gi dem et par sjanser; det er tross alt ikke lett å sove på kommando, men etter en stund så må en kunne kreve at de holder seg i ro, fortrinnsvis i sengen, men i hvert fall på sitt eget rom. Endret 21. oktober 2014 av Maximillian Cohen
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #8 Skrevet 21. oktober 2014 Vi begynner kveldsmat 18.45, og så tannpuss. Vi leser og synger, og er gjerne ferdig klokken 20.00, hvor vi skrur av lyset og setter på rolig barnemusikk. Dersom det tar lenre tid før barnet roer seg ned og dere er ferdig med legging, kan dere også begynne litt tidligere. (I helgene er barnet gjerne i seng til 21.00). Anonymous poster hash: af31c...9a3
Nicoline86 Skrevet 21. oktober 2014 #9 Skrevet 21. oktober 2014 Dere burde kanskje legge han tidligere. Kl syv synes jeg er passende for alder 1-6 viss han blir overtrøtte sovner han hvertfall aldri.. Man må være bestemte og ikke komme med tomme trusler. Min sa en gang til meg: "du gjør jo det ikke likevel" :o) 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #10 Skrevet 21. oktober 2014 Synes han legges veldig seint. Min 4-åring spiser kveldsmat klokken 18, og legges 18.30. Anonymous poster hash: fea24...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #11 Skrevet 21. oktober 2014 Et triks jeg har brukt noen ganger, er å late som det er kjempesent, når det nærmer seg leggetid. Så sier jeg at vi kan lure oss til å se en barnetv-episode til på netflix, selv om det er kjempesent og aaalle andre barn sover, men da må han/hun være stor gutt/jente og love å roe seg i senga og ikke komme ned uten grunn. Da føler barnet vårt seg stor og flink, og holder løftet.Anonymous poster hash: d6fc0...c94
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #12 Skrevet 21. oktober 2014 Tusen takk for svar! skal prøve å legge han tidligere å droppe bøker/ leke i senga. Prøve å slutte med tomme trusler;) beholde roen ..ikke lett gitt, kommet i gærnt spor ser jeg..Anonymous poster hash: 8f6a9...931
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #13 Skrevet 21. oktober 2014 Tusen takk for svar! skal prøve å legge han tidligere å droppe bøker/ leke i senga. Prøve å slutte med tomme trusler;) beholde roen ..ikke lett gitt, kommet i gærnt spor ser jeg.. Nei, ikke dropp lesingen, Snille deg! Det er helt fantastisk at dette er en del av deres leggerutine. Lesing for barn er stimulerende og utrolig bra for kognitiv utvikling. Sats heller på å starte leggingen litt tidligere. Anonymous poster hash: af31c...9a3 1
Gjest Seajewel Skrevet 21. oktober 2014 #14 Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Ungen legges for sent, og trenger tydeligvis mye mer nærhet før han sovner. Og for all del ikke dropp lesinga. Barn trenger nærhet og omsorg... Endret 21. oktober 2014 av Seajewel
charactouy Skrevet 21. oktober 2014 #15 Skrevet 21. oktober 2014 Seint meg her og der... Her i huset har vi ca samme tidspunkter for treåringen - opp ca halv åtte om morgenen, kveldsstell ca halv åtte om kvelden. Tidligere legging gir et par timers kamp, senere legging gir som regel tidligere morgen. Ts: kan det være at han enkelte kvelder er tidligere/senere trøtt og er for våken/overtrøtt til vanlig sengetid? Aktivitetsnivået gjennom dagen spiller jo inn på hvor trøtt man blir om kvelden.
Gjest Seajewel Skrevet 21. oktober 2014 #16 Skrevet 21. oktober 2014 Seint meg her og der... Her i huset har vi ca samme tidspunkter for treåringen - opp ca halv åtte om morgenen, kveldsstell ca halv åtte om kvelden. Tidligere legging gir et par timers kamp, senere legging gir som regel tidligere morgen. Ts: kan det være at han enkelte kvelder er tidligere/senere trøtt og er for våken/overtrøtt til vanlig sengetid? Aktivitetsnivået gjennom dagen spiller jo inn på hvor trøtt man blir om kvelden. Forsåvidt enig med deg, men når ungen begynner å gire seg opp, er det tegn på at han er blitt overtrøtt. Derfor er det for sent. En annen ting å tenke på, er om han får mange nok timer utendørs per dag. 1
Melodiana Skrevet 21. oktober 2014 #17 Skrevet 21. oktober 2014 Vi spiser middag kl. 17:30-18:20. Så er det rolige aktiviteter i ca halv time: lese bok eller tegne. Lyset i hele huset er av, bortsett fra en lampe over sofaen (ikke sterk). Stell og tannpuss fra kl. 18:50. Så er jenta i senga på rommet sitt kl. 19-19:05. Vi slår aldri på lyset på hennes rom. Vi leker aldri der. Dette rommet er kjent for å sove i (hente klær i skapet osv.). Vi synger ved legging men da er det helt mørkt. Demp stemmene, lyd, lys i hele huset ca. 1 time før legetid for å roe barnet.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #18 Skrevet 21. oktober 2014 Forsåvidt enig med deg, men når ungen begynner å gire seg opp, er det tegn på at han er blitt overtrøtt. Derfor er det for sent. En annen ting å tenke på, er om han får mange nok timer utendørs per dag. Eller kun et tegn på at ungen ikke har brukt nok energi i løpet av dagen. Om barnet her på fire ikke får løpt fra seg og herjet på dagen, kan det samme skje her, at det ligger våkent i senga til klokken 22.00 (!). Og da har har det vært i seng siden 19.00! Anonymous poster hash: af31c...9a3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #19 Skrevet 21. oktober 2014 Vi spiser middag kl. 17:30-18:20. Så er det rolige aktiviteter i ca halv time: lese bok eller tegne. Lyset i hele huset er av, bortsett fra en lampe over sofaen (ikke sterk). Stell og tannpuss fra kl. 18:50. Så er jenta i senga på rommet sitt kl. 19-19:05. Vi slår aldri på lyset på hennes rom. Vi leker aldri der. Dette rommet er kjent for å sove i (hente klær i skapet osv.). Vi synger ved legging men da er det helt mørkt. Demp stemmene, lyd, lys i hele huset ca. 1 time før legetid for å roe barnet. Den merker jeg som førskolelærer at jeg ble litt skeptisk på... Anonymous poster hash: af31c...9a3 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #20 Skrevet 21. oktober 2014 Dropp lekene i senga. Ikke la han holde på med ipad eller se tv den siste timen før han skal legge seg. Kjøp et nattlys som kan være på i stedet for lyset. Og når han kommer ut av rommet så ikke snakk til han. Bare følg han rolig i seng. Og les med monoton stemme. Det har funket for mine barn.Anonymous poster hash: 0900b...273
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå