Gå til innhold

Dine tips til hvordan man kan leve godt på lite penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på hvordan jeg skal få mest mulig ut av pengene mine, altså hvordan leve godt på lite penger. Jeg holder på å spare til egen bolig, så jeg lever på ett stramt budsjett. Dette er ikke så lett, det hender at jeg sprekker og unner meg både det ene og det andre, og så får jeg dårlig samvittighet. Har dere tips? Jeg har fasteiutgifter på 1000 kr, og tjener mellom 6000 - 12000 kr pr. mnd. Jobber som ringevikar, så lønna avhenger av sykdom og ferier på jobben. Jeg vil spare minst 4000 kr i mnd. og gir meg selv 1000 kr i "lommepenger", men sprekker ofte, ender av og til opp med å bruke opp hele lønna.

Anonymous poster hash: 9396e...86c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Identifiser dine stabelvarer og kjøp dem der de er billigst. Deretter er det 17kr for en pose på en first price pytt i panne på Kiwi, det er greit å vite hvis man ter blakk. Ti middager for under 200 kroner er da greit.

Skrevet

hva med å planlegge middagen(innkjøp en uke i forveien? høres kanskje dumt ut, men jeg har hørt at det er billigere og planlegge fordi da er du bare på butikken 1 gang i uka og slipper å småplukke med deg unødvendige ting fra butikken som du egentlig ikke trenger.

• Liker 2
Skrevet

Overfør minst 4000 kr til høyrentekonto i annen bank når du får lønn. Eller høyere beløp om du vil spare mer når du får mye utbetalt. Pengene er ute av syne og ute av sinn. Mer tidkrevende å overføre tilbake og det er mye større sjans for at de blir stående der. Viktig å alltid betale seg selv først når lønna kommer!

Da kan du med ok samvittighet bruke resten :)

• Liker 4
Skrevet

hamstring. undersøke tilbud på flere forskjellige butikker.kutte ned på antall måltider. prioritere pengene best mulig, kjøpe bare brukte klær. lappe på gamle klær. sy egne putevar av brukt tøy. lese blader bare på kontorer. aviser på kafè. etc etc etc. sykle istedet for å ta bussen gå istedet for å ta bussen. arve av fremmede.

Anonymous poster hash: cbeca...279
  • Liker 1
Skrevet

Overfør minst 4000 kr til høyrentekonto i annen bank når du får lønn. Eller høyere beløp om du vil spare mer når du får mye utbetalt. Pengene er ute av syne og ute av sinn. Mer tidkrevende å overføre tilbake og det er mye større sjans for at de blir stående der. Viktig å alltid betale seg selv først når lønna kommer!

Da kan du med ok samvittighet bruke resten :)

DETTE var et utrolig bra tips! Jeg er ikke TS, men tar med meg dette ;)

Anonymous poster hash: fb17b...7bc

• Liker 1
Skrevet

Ukeshandling med god planlegging er det som reddet min familie. :)

Vi har gjort det til en "gøy ting" å klare og bruke alt vi har i kjøleskap/skap/fryser.

En av månedene så vi hvor lite vi kunne bruke på mat for en måned, og endte opp på 1500 for tre personer. Likevel spiste vi godt og hadde det veldig romslig med mat i skapene.

Det hjelper å kartlegge hva en har, hva en trenger og handle inn billigere varer, og generelt hamstre inn ekstra ved gode tilbud.

For noen måneder siden fant jeg appen "Mattilbud" hvor du får tilbudene for ditt fylke inn på mobilen. Det er gratis og gjør det lettere å hamstre inn varer du vanligvis kjøper.

(De hadde tilbud på rema 1000: 20 kroner for OMO vaskepulver som en kampanje for rundt år siden... Vi gikk tom for vaskepulver etter halvannet år, og sparte myyye på det! Ulike tilbud lønner seg utrolug i lengden).

• Liker 3
Skrevet

Innfør FULLSTENDIG KJØPESTOPP på klær, sko, tilbehør og interiørartikler en begrenset periode, f.eks. 4 måneder. Hvis du rett og slett går inn for at det er HELT FORBUDT, vil det bli mindre rom for å "sprekke og unne seg både det ene og det andre". Da blir man kvitt en del utgifter, og man slipper å stramme så voldsomt inn på matbudsjettet = man føler man lever godt.

• Liker 3
Gjest tomasjj
Skrevet

hva med å planlegge middagen(innkjøp en uke i forveien? høres kanskje dumt ut, men jeg har hørt at det er billigere og planlegge fordi da er du bare på butikken 1 gang i uka og slipper å småplukke med deg unødvendige ting fra butikken som du egentlig ikke trenger.

Dette er et godt tips. Frys porsjoner, bruk basisvarer som er billige - ris, potet, pasta.

• Liker 1
Skrevet

Er du ringevikar bare et sted? Du kan være ringevikar 2-3 steder uten problemer.

Skrevet

Er du ringevikar bare et sted? Du kan være ringevikar 2-3 steder uten problemer.

Jeg har ikke anledning til å jobbe mer enn det jeg gjør nå grunnet studiene. Ellers kunne jeg selvfølgelig ha jobbet mer :)

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Planlegg alle dine kjøp, alt fra mat og drikke til klær, sko, elektronikk etc. Ikke kjøp noe på impuls. Også er det fint å sjekke kontoutskriften sin en gang i uka og se hva du har brukt penger på og hvor mye, det gjør deg bevisst på forbruket ditt. Fint å spare en fast sum en gang i måneden, og ha resten til forbruk. Pengebingen kom med ett godt forslag :) Og så er det selvfølgelig greit å unne seg noe iblant også, bare det ikke blir for ofte

Skrevet

Jeg har ikke anledning til å jobbe mer enn det jeg gjør nå grunnet studiene. Ellers kunne jeg selvfølgelig ha jobbet mer :)

Hvor mange vakter tar du i mnd?

Anonymous poster hash: 454ce...2d6

Skrevet

Ukeshandling med god planlegging er det som reddet min familie. :)

Vi har gjort det til en "gøy ting" å klare og bruke alt vi har i kjøleskap/skap/fryser.

En av månedene så vi hvor lite vi kunne bruke på mat for en måned, og endte opp på 1500 for tre personer. Likevel spiste vi godt og hadde det veldig romslig med mat i skapene.

Det hjelper å kartlegge hva en har, hva en trenger og handle inn billigere varer, og generelt hamstre inn ekstra ved gode tilbud.

For noen måneder siden fant jeg appen "Mattilbud" hvor du får tilbudene for ditt fylke inn på mobilen. Det er gratis og gjør det lettere å hamstre inn varer du vanligvis kjøper.

(De hadde tilbud på rema 1000: 20 kroner for OMO vaskepulver som en kampanje for rundt år siden... Vi gikk tom for vaskepulver etter halvannet år, og sparte myyye på det! Ulike tilbud lønner seg utrolug i lengden).

Men, dette er da virkelig ikke mulig? :klo: 500 i måneden per person? Altså drøye 16 kr per dag .. Hvor mange måltider inneholdt dette per dag, hva spiste dere og hadde dere mye liggende fra før?

• Liker 1
Skrevet

Innfør FULLSTENDIG KJØPESTOPP på klær, sko, tilbehør og interiørartikler en begrenset periode, f.eks. 4 måneder. Hvis du rett og slett går inn for at det er HELT FORBUDT, vil det bli mindre rom for å "sprekke og unne seg både det ene og det andre". Da blir man kvitt en del utgifter, og man slipper å stramme så voldsomt inn på matbudsjettet = man føler man lever godt.

Dette synes jeg er et veldig godt råd :jepp:

Prøv i tillegg å sortere hva du virkelig trenger vs hva du gjerne vil ha. Når du har funnet ut hva du trenger, så bruker du pengene på det + at du tillater litt ekstra kos for at det ikke skal bli altfor kjipt å spare. Selv møter jeg meg selv i døren mange ganger når jeg sorterer slik, for jeg har en lei tendens til å lure meg selv til å tro at jeg trenger laaangt mer enn jeg strengt tatt gjør ;)

Gjest constance90
Skrevet

Men, dette er da virkelig ikke mulig? :klo: 500 i måneden per person? Altså drøye 16 kr per dag .. Hvor mange måltider inneholdt dette per dag, hva spiste dere og hadde dere mye liggende fra før?

Det høres jo ganske drøyt ut.

Eneste jeg kommer på som jeg kunne levdt på havregryn, tomatsuppe (2pk til 5 kr) og hvitløksbrød (2pk til 20kr). Hadde blitt en lang og kjip måned.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Et godt tips er å kutte ut kjøp av brus, saft og juice og holde seg til kun vann. Det sier seg selv, men er mange som glemmer hvor mye penger som faktisk går til unødvendige drikkevarer når det er rent vann i springen. Om du er veldig glad i søtt og liker å ha det liggende kan du se etter 2 for 3 tilbud på sjokoladeplater og lignende, det er ikke sjelden å se.

Å fryse ned en stor beholdning med suppe gjør også at man har mat lang tid fremover. Kjøtt som blir kjøpt i større kvanta kan også fryses ned, da har du også det tilgjengelig. Det er også billigere å kjøpe noe som er i større forpakninger og som inneholder mye (det kan du også fryse ned), fremfor det som kun er beregnet på 1 - 2 personer og ett måltid. Lag også ting fra bunnen av, ferdigretter man slenger i mikroen er ikke billig. Om du gidder kan du også lage brød selv - de brødene som er billige er ikke spesielt næringsrike. Innfør også bønner og linser i kosten din, som du kan ha i kjøttretter eller ha ved siden av. Om man kutter ned på mengden kjøtt man spiser kan man fort merke en endring i kostnadene. Et annet tips er at grønnsaker, linser og bønner og slikt ofte er billigere på utlendingsbutikker, de finnes i alle storbyer.

Husk også at first price produkter og andre undermerker i butikker ofte produserer ganske lik mat, eller identisk, som de dyrere merkene, men koster mindre pga. en emballasje som ikke er like fancy og lite markedsføring av produktene.

Ta også vare på kvitteringer og sånt for å få et forhold til hva ting koster og hvor ting er billigst. Kiwi har ofte fredagstilbud :) Coop har også veldig ofte tilbud på frukt og grønt en gang i blant, så hold utkikk etter det. Finnes det ikke også apps og nettsider som oppgir informasjon om tilbud på diverse matbutikker? Få deg coop kort om du ikke allerede har det, da får du igjen for det du kjøper i tillegg til kuponger som gir deg rabatter eller gratisvarer. Husk også å bevisstgjøre deg om kilopris på kjøtt når du står i kjøttdisken, da kan du fort spare penger.

Ting er også som regel billigere på rema 1000 enn på Meny, gjør det til en vane å handle på butikker som i snitt har lavere priser enn andre plasser.

Og please ikke spis for mye nudler, selv om det er billig er det ikke spesielt sunt, og er bare tomme kalorier. Havregrøt trenger ikke bli kjedelig, og kan være både spennende til frokost og kvelds om man tilfører ting som gjør det mer fristende. Omelett er også billig, og der får man mye variasjon ettersom hva man tilfører den. Er mange tips om akkurat dette på blogger og sånt :) Gjør deg også vant til å ha grønnsaker som poteter og gulrøtter i maten du lager, det koster lite men metter godt.

Det er mange bloggere og artikler på nett som kommer med tips og triks om det å spise på busjett, les deg opp om hva som er dyrt og billig så blir det enklere å planlegge innkjøp og måltider.

Skrevet

Jeg satser på å lage middag til under 30 kr pr dag. Et lite mål jeg har satt meg selv.

Går superfint :danse:

Anonymous poster hash: 2727d...015
Skrevet

Eneste jeg kommer på som jeg kunne levdt på havregryn, tomatsuppe (2pk til 5 kr) og hvitløksbrød (2pk til 20kr). Hadde blitt en lang og kjip måned.

16 kr skal holde hardt, men hvis man skal gjøre det virkelig billig må man lage det selv. Ingrediensene må hovedsaklig bestå av billige basisvarer. Pasta er svært vanlig, men det finnes også mer sære ting som tørkede erter til 10 kr/kg (i følge Sparebloggen i dag).

Anonymous poster hash: 3f112...294

Skrevet

Gjør som meg kjøp den tørreste kneipen til 7 kr på Kiwi, så skal jeg love deg du spiser lite :) Men det funker på lommeboka!

Anonymous poster hash: 72670...490

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...