Gå til innhold

Egensparing til pensjon. I fond?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en alder av 35 har jeg altså begynt å sette av en liten sum på en høyrentekonto, så der kan den stå og godtgjørelse seg til min pensjon om mange år. Er i full jobb, men veit jo aldri. Men er det noen her som erfaring med sparing i fond? Hvilke eventuelle risikoer er det?

Anonymous poster hash: 36ff4...3a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordelen med fond er historisk sett høyere avkastning. Renten på banksparing er i dag så lav at du nesten taper kjøpekraft på å ha de i banken. Risikoen med fond er at de kan ha gått ned i verdi når du trenger pengene. Med så lang tidshorisont som pensjonsparing når du er 35 år er jeg ikke i tvil; inngå en spareavtale i ett eller flere fond.

Anonymous poster hash: 18f80...afb

• Liker 1
Skrevet

Med en horisont på 30 år er helt klart fond å anbefale. Hvis du sparer månedlig så blir du med på både opp- og nedturer, men over 30 år vil oppturene være flere og større enn nedturene. Et godt valg kan være et globalt indeksfond, slike fond har svært lave gebyrer i motsetning til såkalt aktive forvaltede fond. Slike fond har som mål å slå sin referanseindeks, noe de kanskje klarer noen år men neppe i 30 år.

Et noe mer trygt fondsvalg kan være et obligasjonsfond. Selv har jeg litt penger i Alfred Berg Lang Obligasjon, som har gitt høyere rente enn risikofri rente (bankrente) i flere år nå. Siden 2008 har fondet hatt en årlig avkastning på mellom 5 og 9 prosent. Ulempen med obligasjoner er at du må betale skatt hvert år på samme måte som med renter på bankinnskudd, mens for aksjefond betaler man ikke skatt på avkastningen før andelene selges. Over 30 år vil dette ha mye å si.

Anonymous poster hash: b1ebd...dfa
Skrevet

Med en horisont på 30 år er helt klart fond å anbefale. Hvis du sparer månedlig så blir du med på både opp- og nedturer, men over 30 år vil oppturene være flere og større enn nedturene. Et godt valg kan være et globalt indeksfond, slike fond har svært lave gebyrer i motsetning til såkalt aktive forvaltede fond. Slike fond har som mål å slå sin referanseindeks, noe de kanskje klarer noen år men neppe i 30 år. Et noe mer trygt fondsvalg kan være et obligasjonsfond. Selv har jeg litt penger i Alfred Berg Lang Obligasjon, som har gitt høyere rente enn risikofri rente (bankrente) i flere år nå. Siden 2008 har fondet hatt en årlig avkastning på mellom 5 og 9 prosent. Ulempen med obligasjoner er at du må betale skatt hvert år på samme måte som med renter på bankinnskudd, mens for aksjefond betaler man ikke skatt på avkastningen før andelene selges. Over 30 år vil dette ha mye å si. Anonymous poster hash: b1ebd...dfa

TS her.

Tusen takk for gode svar. Men hva er et globalt indeksfond?

Skrevet (endret)

TS her.

Tusen takk for gode svar. Men hva er et globalt indeksfond?

Se for eksempel https://www.klp.no/polopoly_fs/1.19202.1383730108!/menu/standard/file/Om%20indeksforvaltning.pdf

Et globalt fond vil da "herme" en global indeks, dvs. aksjer fra mange land. Et norsk indeksfond vil typisk herme hovedindeksen på Oslo Børs.

Endret av Nåla-i-veggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...