AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #1 Skrevet 21. oktober 2014 I dag så ville ikke jenta mi ha på jakke da vi skulle dra fra barnehagen. Hun ble skikkelig sint og la seg på bakken og hylskrek. Jeg sa at det var ikke aktuelt at hun fikk gå uten jakke for da ville hun bli våt. Hun slo da etter meg med luen sin to ganger. Jeg sa ganske hardt "nei", og var kanskje i overkant streng i stemmen og sa at det ikke var akseptabel oppførsel. Jeg fikk på jakken hennes og vi gikk til bilen. I bilen så jeg strengt igjen at det er greit å bli sint, men at det ikke var greit å slå. Jeg sa at jeg blir lei meg da hun slår meg. Da vi kom hjem så skulle mannen ut å handle noe. Datteren vår ble da med mannen. I bilen hadde hun vært mutt og stille og sagt nesten på gråten at hun var lei seg fordi mamma hadde kjefta :(Jeg fikk vondt langt inni meg da jeg fikk vite det Hva burde jeg gjort annerledes? Jeg følte ikke jeg kjefta, men hun følte det tydelig sånn. Jeg kan ikke la være å ta upopulære avgjørelser for å unngå at hun blir lei seg? Men jeg kunne sikkert gjort noe med toneleiet mitt. Hun er forresten tre år.Anonymous poster hash: ed48c...372
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #2 Skrevet 21. oktober 2014 Du gjorde ingenting galt. Slapp helt av! Anonymous poster hash: 4e810...4cb 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #3 Skrevet 21. oktober 2014 Du har ikke gjort noe galt, og trenger ikke gjøre noe annerledes. Jeg synes det hørtes ut som du håndterte situasjonen helt riktig. Noen barn vil alltid bli lei seg hvis de får kjeft (og "kjeft" kan godt være noe så enkelt som beskjed om at de har gjort noe galt), men det betyr ikke at du har vært for streng. Anonymous poster hash: 8f97f...c06
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #4 Skrevet 21. oktober 2014 Dette kan eu gå og snakke med henne om. Forklare at det er snart vinter og alle går med ytterjakke ute fordi.... Det er ok. At hun blir sint men å slå gjør vondt både fysisk og i hjertet og følelsene til den som blir slått, derfor slår vi aldri uansett hvor sint man blir. Repeter dette med ytterjakke på ute når du leverer henne i morgentidlig, uten å mase som en beskjed... Du skriver ikke hvor gammel jenta er og hvor mye man dermed kan forklare.Anonymous poster hash: ba0bb...10a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #5 Skrevet 21. oktober 2014 Dette kan eu gå og snakke med henne om. Forklare at det er snart vinter og alle går med ytterjakke ute fordi.... Det er ok. At hun blir sint men å slå gjør vondt både fysisk og i hjertet og følelsene til den som blir slått, derfor slår vi aldri uansett hvor sint man blir. Repeter dette med ytterjakke på ute når du leverer henne i morgentidlig, uten å mase som en beskjed...Du skriver ikke hvor gammel jenta er og hvor mye man dermed kan forklare.Anonymous poster hash: ba0bb...10a Står at jenta er 3 år. Jeg signerer de andre over her. Du håndterte situasjonen riktig. Anonymous poster hash: 7e45c...ded
minister-mio Skrevet 21. oktober 2014 #6 Skrevet 21. oktober 2014 Ikke la 3-åringen avgjøre om du gjorde noe feil, la henne være et barn. Du gjorde ikke noe feil i det hele tatt. 1
Gjest brutal_mann Skrevet 21. oktober 2014 #7 Skrevet 21. oktober 2014 Helt riktig håndtert! Du kan, uten å miste oppdragerrollen, ta en rolig prat med henne på fanget om hva som skjedde og hvorfor og kose henne i filler nå i kveld. Det er ingen konflikt der så lenge hun forstår at hun ikke kan gjøre som hun vil, men at du/dere ennå er glade i henne. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #8 Skrevet 21. oktober 2014 Helt riktig håndtert! Du kan, uten å miste oppdragerrollen, ta en rolig prat med henne på fanget om hva som skjedde og hvorfor og kose henne i filler nå i kveld. Det er ingen konflikt der så lenge hun forstår at hun ikke kan gjøre som hun vil, men at du/dere ennå er glade i henne. Takk, det skal jeg gjøre! Det som gjør hele situasjonen litt vanskeligere er at mannen mener at jeg var for streng. Jeg prøver å si til han at hun kan være sint og lei seg uten at jeg nødvendigvis var for hard, men jeg når ikke inn. Han opplevde ikke situasjonen, men vil likevel ikke høre på meg.Anonymous poster hash: ed48c...372
Gjest brutal_mann Skrevet 21. oktober 2014 #9 Skrevet 21. oktober 2014 Takk, det skal jeg gjøre! Det som gjør hele situasjonen litt vanskeligere er at mannen mener at jeg var for streng. Jeg prøver å si til han at hun kan være sint og lei seg uten at jeg nødvendigvis var for hard, men jeg når ikke inn. Han opplevde ikke situasjonen, men vil likevel ikke høre på meg.Anonymous poster hash: ed48c...372 Jeg ville nok gitt det litt tid før du tok den diskusjonen med mannen din. La det synke litt inn for han også. Og så heller ta en generell debatt om hvorfor dere reagerer slik dere gjør i gitte situasjoner og hva dere kan være enige om er greit, selv om dere gjør ting forskjellig.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #10 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg ville nok gitt det litt tid før du tok den diskusjonen med mannen din. La det synke litt inn for han også. Og så heller ta en generell debatt om hvorfor dere reagerer slik dere gjør i gitte situasjoner og hva dere kan være enige om er greit, selv om dere gjør ting forskjellig. Du er en klok mann! Skal gjøre det.Anonymous poster hash: ed48c...372
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #11 Skrevet 21. oktober 2014 Helt riktig håndtert! Du kan, uten å miste oppdragerrollen, ta en rolig prat med henne på fanget om hva som skjedde og hvorfor og kose henne i filler nå i kveld. Det er ingen konflikt der så lenge hun forstår at hun ikke kan gjøre som hun vil, men at du/dere ennå er glade i henne. Jeg tok en prat med henne i kveld. Hun virret litt når jeg pratet, men hun har nylig fylt tre år. Jeg spurte om hvorfor hun var lei seg i stad,og hun svarte at det var fordi jeg hadde kjefta. Jeg sa til henne at jeg ikke hadde kjefta eller vært sint, men at jeg var streng i stemmen min. Jeg sa at jeg måtte være streng i stemmen min for at hun skal forstå at jeg virkelig mener det, og fordi hun må forstå at det ikke er grei oppførsel. Jeg spurte om hun hadde skjønt hvorfor jeg var streng. Hun svarte nei, og jeg forklarte på nytt. Spurte igjen om hun hadde fått med seg hva jeg mente og hun svarte ja, at jeg var streng fordi hun ikke ville ha på seg jakka og fordi hun slo. Videre så sa jeg at uansett hvor streng jeg er så er jeg alltid veldig glad i henne! Da sa hun: "jeg er glad i deg, men jeg er ikke bestevennen din akkurat nå" Anonymous poster hash: ed48c...372 6
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 21. oktober 2014 #12 Skrevet 21. oktober 2014 Videre så sa jeg at uansett hvor streng jeg er så er jeg alltid veldig glad i henne! Da sa hun: "jeg er glad i deg, men jeg er ikke bestevennen din akkurat nå" Anonymous poster hash: ed48c...372 ^ Dette er ei bestemt lita dame.
GammelKaktus Skrevet 21. oktober 2014 #13 Skrevet 21. oktober 2014 Bra med viljesterke jenter Du håndterte situasjonen kjempebra ts.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #14 Skrevet 21. oktober 2014 ^ Dette er ei bestemt lita dame. Ja, denne jenta er ganske bestemt! Bra med viljesterke jenter Du håndterte situasjonen kjempebra ts. Takk Anonymous poster hash: ed48c...372
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2014 #15 Skrevet 21. oktober 2014 Ta det helt med ro. For meg hørtes du rolig og fornuftig ut. Det kommer helt sikkert episoder der du kommer til å bli enda sintere og få enda dårligere samvittighet. Barn tåler det så lenge det er gjort i beste mening. Men neste gang så kunne du jo bare latt henne gå uten jakke og kjent at hun ble våt og kanskje kald. Da vil hun sikkert ta på jakke selv. Eller så hadde hun blitt våt og det gjør jo ingenting egentlig😄 Anonymous poster hash: a050f...d22
Gjest Skrevet 22. oktober 2014 #16 Skrevet 22. oktober 2014 Ta det helt med ro. For meg hørtes du rolig og fornuftig ut. Det kommer helt sikkert episoder der du kommer til å bli enda sintere og få enda dårligere samvittighet. Barn tåler det så lenge det er gjort i beste mening. Men neste gang så kunne du jo bare latt henne gå uten jakke og kjent at hun ble våt og kanskje kald. Da vil hun sikkert ta på jakke selv. Eller så hadde hun blitt våt og det gjør jo ingenting egentligAnonymous poster hash: a050f...d22 Våte og kalde unger kan fort bli syke, og det er en uting når man helst vil ha de friske! Det er en fordel at unger lærer at de ikke bestemmer. Visse regler skal bare følges, som å ha på bilbelte, puse tenner og ha på yttertøy når det er kaldt. Unger tester grenser. Og finner de ikke grenser vil de gå enda lenger for å finne den. Det er utrolig viktig at foreldre er konsekvente! TS, du får gjerne invitere far til å lese litt her når han har roet seg. Generelt, når han ikke er tilstede og ser hva som skjer, så får han forholde seg til at din håndtering av situasjonen var rett. Ikke ta parti for ungen mot deg! Det ødelegger mye god oppdragelse. Jeg har viljesterke unger selv, og det var en prøvelse da de var rundt tre år. Mitt mantra var hele tiden at om man ikke har kontroll på de når de er tre, hva da når de er tretten? Og det har fungert. Siden ungene mine vet hva som er greit og ikke, så forholder de seg til det. Nå nærmer de seg ungdommer, og de er veldig greie å forholde seg til. Holder avtaler og prater om problemer.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #17 Skrevet 22. oktober 2014 Ta det helt med ro. For meg hørtes du rolig og fornuftig ut. Det kommer helt sikkert episoder der du kommer til å bli enda sintere og få enda dårligere samvittighet. Barn tåler det så lenge det er gjort i beste mening. Men neste gang så kunne du jo bare latt henne gå uten jakke og kjent at hun ble våt og kanskje kald. Da vil hun sikkert ta på jakke selv. Eller så hadde hun blitt våt og det gjør jo ingenting egentlig😄 Anonymous poster hash: a050f...d22 Hun er såpass mye syk som hun er, så jakken må på nå på denne årstiden Anonymous poster hash: ed48c...372
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 #18 Skrevet 22. oktober 2014 Våte og kalde unger kan fort bli syke, og det er en uting når man helst vil ha de friske! Det er en fordel at unger lærer at de ikke bestemmer. Visse regler skal bare følges, som å ha på bilbelte, puse tenner og ha på yttertøy når det er kaldt. Unger tester grenser. Og finner de ikke grenser vil de gå enda lenger for å finne den. Det er utrolig viktig at foreldre er konsekvente! TS, du får gjerne invitere far til å lese litt her når han har roet seg. Generelt, når han ikke er tilstede og ser hva som skjer, så får han forholde seg til at din håndtering av situasjonen var rett. Ikke ta parti for ungen mot deg! Det ødelegger mye god oppdragelse. Jeg har viljesterke unger selv, og det var en prøvelse da de var rundt tre år. Mitt mantra var hele tiden at om man ikke har kontroll på de når de er tre, hva da når de er tretten? Og det har fungert. Siden ungene mine vet hva som er greit og ikke, så forholder de seg til det. Nå nærmer de seg ungdommer, og de er veldig greie å forholde seg til. Holder avtaler og prater om problemer. Tok en prat med mannen i dag. Han hadde ikke ment å ta noe som helst side, bare informere om hvordan hun hadde vært i bilen. Men i bunn og grunn var han enig med meg. Jeg skal ikke stikke under en stol at det er vondt å se henne bli lei seg. Det er godt mulig hun er litt ekstra sår. Men jeg må likevel ta min oppgave som mor skikkelig, og veilede henne og sette grenser for henne. Selv om det er litt vondt å se henne lei seg, så ville det være verre å se henne ha problemer med å få venner f.eks fordi jeg ikke har tatt tak i ting.Anonymous poster hash: ed48c...372
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå